موزه ها نماد هويت شناسي فرهنگ و تاريخ پيشينيان:یزدی شهر موزه ای  با 18 موزه


در حال حاضر استان يزد داراي 18 موزه فعال است.

 "بهرام رضايي" با بيان اين خبر گفت: از اين 18 موزه فعال،11 موزه تخصصي و بقيه موزه‌هاي مردم شناسي هستند برخي وابسته به اداره كل ميراث‌فرهنگي،صنايع‌دستي و گردشگري و برخی وابسته به ساير سازمانها، ارگان‌ها و يا بخش خصوصي است.

مديركل ميراث‌فرهنگي،صنايع‌دستي و گردشگري استان يزد افزود: از موزه‌هاي تخصصي استان مي‌توان به موزه آئينه و روشنايي، موزه اسناد و مدارك، سكه و مردم شناسي حيدرزاده، موزه آب و موزه موقوفه سكه و اسناد و نسخ خطي ميرزا محمد كاظميني، موزه علوم و موزه تاريخ طبيعی مرکز مطالعات زيست محيطی در يزد و موزه زيلو و پلاس، موزه سفال و سراميك، و موزه پست در ميبد اشاره كرد.

"رضايي" در ادامه خاطرنشان ساخت: موزه آئينه و روشنايی تنها موزه تخصصي آئينه و انواع وسايل روشنايي در سطح كشور و در موزه سكه و مردم شناسي حيدرزاده نيز سكه‌هاي قديمي مربوط به 42 دوره تاريخي از زمان هخامنشينيان تا عصر حاضردر معرض ديد علاقمندان قرار دارد. همچنين مجموعه‌اي از اسكناس‌هاي قديمي از زمان ناصرالدين شاه تاكنون به چشم مي‌خورد.

وي گفت: از ديگر موزه‌هاي مهم استان مي‌توان به موزه زيلو و پلاس ميبد اشاره كرد كه در محل كاروانسراي شاه عباسي ميبد قرار دارد. اين موزه در سال 81 افتتاح و زيلوهاي موجود در آن به دو گروه قديمي و جديد تقسيم شده است. تعداد زيلوهاي قديمي آن به 50 تخته و از جمله قديمي‌ترين آنها زيلويي متعلق به سال 808 هجري قمري است .

اين مقام مسئول اضافه كرد: به غير از موزه هاي تخصصي در استان در شهرستان‌هاي ابركوه، مهريز، اردكان و ميبد، موزه‌هاي مردم شناسي وجود دارد كه به نوعي جلوه‌هايي از زندگي مردم را در از گذشته‌هاي دور به تصوير مي‌كشند. از جمله اشياء موجود در اين موزه‌ها اسناد و قباله هاي قديمي، لباس‌هاي سنتي ، ابزار و ادوات كشاورزي و جنگي و ... است.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا