شهرباستانی  يزد در يک نگاه


يزد، ديار قنات، قنوت و قناعت، ديار عالمان ديني، شهر خوبي‌ها، شهري در دل کوير، شهر بادگيرها و آب انبارها، شهر معماري کهن، شهر خشت و خاطره، كه مسافران نوروز باستاني را به خود فرا مي‌خواند.

شهرستان يزد با وسعتي نزديک به 2491 کيلومتر مربع در مرکز ايران و در کنار کوير نمک واقع و شامل دو بخش مرکزي و زارچ با شهرهاي يزد، حميديا، شاهديه و زارچ و دهستان‌هاي فهرج و اله آباد و محمدآباد است.

از مهمترين جاذبه‌هاي توريستي و بناهايي که هرساله گردشگران زيادي را به خود جذب مي‌کند مسجد جامع کبير يزد، مجموعه امير چقماق، خانه لاريها، بافت تاريخي، باغ دولت آباد، آتشکده زرتشتيان،آب انبار شش بادگيري و ... را مي‌توان برشمرد.

مسجد جامع يزد از بناهاي عظيم باقي مانده از قرن 6 هجري قمري، مجموعه امير چقماق بنايي مانده از دوره تيموريان (قرن نهم هـ .ق) که همواره نقل چوبي آن با ارتفاع 5/8 متر حادثه عاشورا را براي انسان يادآوري مي‌کند.

در اين شهرستان کويري باغهاي زيبايي خود نمايي مي‌کنند که از آن جمله مي‌توان به باغ دولت آباد اشاره کرد. اين باغ از بناهاي متعلق به دوران زنديه و مهمترين ويژگي آن بادگير 8/33 متري آن است که بلندترين بادگير جهان و هم اکنون در انتظار ثبت در فهرست ميراث جهاني است.

از ديگر ويژگي‌هاي مهم اين شهرستان بافت تاريخي منسجم، زنده و پوياي آن است از جمله بناهاي مهم موجود در اين بافت که هنوز بوي زندگي در آن جريان دارد خانه‌هاي قديمي و تاريخي آن است.

يکي از اين خانه‌هاي قديمي خانه لاريها است که تاريخ بناي آن متعلق به دوران قاجار و از بخش‌هاي مهم آن مي‌توان به تالار، بادگير، اتاق آئينه، سرداب و حياط مرکزي اشاره کرد.

آتشکده زرتشتيان يکي ديگر از جاذبه هاي گردشگري يزد و اهميت آن به قدمت آتش درون آن است که گفته مي شود از حدود 1520 سال پيش تاکنون فروزان مانده و حفاظت شده است.

گفتني است: در ساير شهرستانهاي اين استان نيز بناهاي ديدني و تاريخي زيادي وجود دارد که از آن جمله مي‌توان به خانه آقازاده ابرکوه، خانه صولت و قلعه شهرسب ابرکوه، خانه تقديري اردکان ، منارجنبان خرانق، مسجد جامع بافق، باغ صدري و باغ علي نقي خان در تفت، جنگل شادي و نهر مسيح در خاتم، آب انبار هفت بادگيري عصر آباد در صدوق، آسياب آبي اشکذر، باغ گلشن طبس، باغ پهلوان پور و قلعه خورميز مهريز، نارين قلعه و برج کبوتر خانه ميبد و آرامگاه ملاعبداله بهابادي در بهاباد اشاره کرد که هرکدام خود نمودي از هنر مردمان اين خطه کويري است و چشم هر بيننده اي را به تحسين وا مي‌دارد.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا