ترویج و اشاعه فرهنگ قرآنی در اولین جشنواره ملی صنایع دستی با مضامین قرآنی


امیرترقی نژاد


اولین جشنواره ملی صنایع دستی با مضامین قرآنی 15 اسفند ماه سالجاری در حالی در یزد برگزار می شود که به اعتقاد کارشناسان هنری، معرفی هنرمندان آثار قرآنی و تبادل تجربه های هنری ، دینی و قرآنی هنرمندان ازمهمترین مزایای این جشنواره است.


به اعتقاد یک کارشناس صنایع دستی ،ترویج و اشاعه فرهنگ قرآنی یکی از نقاط قوت جشنواره ملی صنایع دستی با مضامین قرآنی است .

سعید میرشمسی بااشاره به برپایی جشنواره صنایع دستی با مضامین قرآنی در استان یزدکه به همت اداره کل ارشاد یزد برگزار می شود،گفت : معرفی هنرمندان آثار قرآنی و تبادل تجربه های هنری ، دینی و قرآنی هنرمندان از دیگر مزایای این جشنواره است.


یک عضوشورای شهر یزد نیز براین اعتقاد است که جشنواره صنایع دستی با مضامین قرآنی یکی از ابتکارات ونوآوری های در خور توجه اداره فرهنگ وارشاد اسلامی استان یزدومرکزترویج فعالیتهای قرآنی وزارت ارشاداست که جای تقدیردارد.

حمیدرضامطهریان افزود: من به عنوان یک فعال قرآنی این جشنواره را بسیار ارزشمند می دانم .

یک هنرمند هنرهای تجسمی هم بااشاره به اینکه برگزاری جشنواره صنایع دستی با مضامین قرآنی یک رویدادبزرگ هنری در استان یزد است ،خواهان تداوم این جشنواره شد.

نوید خالصی افزود: جشنواره ها باعث نشاط و رقابت سالم بین هنرمندان به ویژه جوانان می شود.

و ی اضافه کرد : در این جشنواره ها ، فضای باطراوت فرهنگی و هنری به وجود می آید که می تواند مکمل جریانهای مداوم و همیشگی فرهنگی باشد.

امارئیس سازمان فنی و حرفه ای استان یزد معتقد است که جشنواره صنایع دستی با مضامین قرآنی هنرهای اصیل بومی را احیاء و معرفی می کند.

محمد اکبرنژاد افزود : متاسفانه صنایع دستی ما در اثر غفلت و ماشینی شدن زندگی ها و همچنین واردات بی رویه در بعضی از موارد در حال فراموشی است که این جشنواره موجب احیاء و ایجاد علاقه در اقشار مختلف مردم بالاخص جوانان و نوجوانان می شود.

وی تصریح کرد :باید برای پیوند مردم با صنایع دستی باید فضاسازی و فرهنگ سازی مناسب صورت گیرد.

وی گفت :برای نمونه در ادارات برای دادن جوایز به مردم باید از صنایع دستی استفاده کنیم.

به اعتقاد اکبرنژاد ،ایجاد شهرک های صنعتی خاص برای مقوله هنرهای تجسمی و صنایع دستی بسیار موثر است .

معاون صنایع دستی میراث فرهنگی استان یزدهم می گوید: بابرگزاری جشنواره صنایع دستی با مضامین قرآنی ، فکر و خلاقیت هنرمندان در معرض رقابت قرار می گیرد.

محمد بهشتی نژاد افزود : در حال حاضر هنرمندان بسیاری داریم که تا به حال هنر و خلاقیتشان در معرض رقابت با دیگران قرار نگرفته است و برگزاری این جشنواره باعث می شود تا افرادی که دارای ایده هستند بتوانند آن را به دیگران بشناسند .

وی ادامه داد : از پتانسیل های موجود در صنایع دستی استفاده از مواد اولیه داخلی استفاده از هنر و ذوق هنرمندان بومی ، نیاز به سرمایه گذاری اندک ، اشتغال زایی ، ارزآوری و ارزش افزوده بالا و نیاز به فضای اندک می باشد.

وی تفاوت اصلی میان صنایع دستی و ماشینی را در ذوق و سلیقه ای که در تولیدات صنایع دستی تجلی می یابد و به وسیله مواد اولیه بومی و کمک دست تهیه می شود نام برد.

وی با اشاره به اینکه مردم یزد از صنایع دستی کاربردی استقبال خوبی می نمایند، خاطر نشان ساخت :مردم یزد از صنایع دستی که دکوری و تزینی هستند کمتر استفاده می کنند .


نماینده مردم میبد وتفت در مجلس شورای اسلامی می گوید:مردم یزد از دیر باز حرفهای زیادی در زمینه صنایع دستی داشته اند و امکانات هم برای کار در زمینه صنایع دستی فراهم بوده است .

وی می افزاید:امیدوارم مجلس و دولت نیز حمایت های مادی و معنوی بیشتری از قبل نسیت به صنایع دستی داشته باشند و استان یزد خطه ای باشد تا استعداد هنرمندان در جهت تولید محتوای ارزشمند به مرحله ظهور رسیده و در معرض دید مردم قرار گیرد.

درادامه اینکه رئیس حوزه هنری استان یزد گفت:برگزاری جشنواره صنایع دستی با مضامین قرآنی موجب می شود از جلوه های هنری به معرفت دینی دست پیدانماییم.


محمد ملک ثابت اظهارداشت:این جشنواره می تواند هنرمندان ما را به اصل خودشان برگرداند و زمینه بروز و ظهور خلاقیتشان را فراهم کند.


محمود عالیشوندی دبیراین جشنواره در مورد برنامه های این جشنواره می گوید:آثار برگزيده اولين جشنواره صنايع دستی با مضامين قرآنی در يزد به صورت مجموعه‌ای به چاپ خواهد رسيد.

وی بااشاره به اینکه بخش‌های مختلف اين جشنواره شامل هنر‌های قلم‌زنی، سفال، منبت‌كاری، تابلو فرش و معرق است،اظهار می دارد:به صاحبان آثار راه‌يافته به اين جشنواره گواهی شركت اعطا می‌شود و مراسم تجليل از برگزيدگان اين جشنواره نيز روز 19 بهمن‌ماه سال جاری برگزار خواهد شد.

وی گفت:نمایشگاه این جشنواره از 15 اسفندماه به مدت یکماه میزبان علاقه مندان است.

شایان ذکر است اولین جشنواره ملی صنایع دستی با مضامین قرآنی با همکاری مرکزترویج فعالیتهای قرآنی وزارت ارشاد واداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد برگزار می گردد.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا