پرونده مرمت خانه قيومي ابركوه بسته شد

 


یزدفردا"سرویس خبر"روابط عمومي :خانه قيومي شهرستان ابرکوه مرمت شد.

 خانه قيومي يكي از خانه‌هاي قديمي شهرستان ابركوه است كه در بافت قديم و در محلة درب قلعه اين شهرستان واقع است.

رئيس اداره ميراث فرهنگي، صنايع دستي وگردشگري ابركوه ضمن اعلام اين خبر افزود: خانه قيومي، يکي از بناهاي به جا مانده از دوره قاجار است. كشيدگي اين خانه شمالي - جنوبي است و شامل يك طبقه و يك نيم طبقه بر ضلع جنوبي است، روبروي ورودي حياط يك راهروست كه به مطبخ و فضاهاي فرعي خانه مي‌رسد.

"محمد علي اکرمي" با اشاره به اينکه مصالح بكار رفته در بنا خشت و گل، اندود كاهگل و تزئينات گچي است، گفت: تزئينات داخل حياط اصلي شامل چند طاق نما با نقوش گچبري است و آنچه اين خانه را متمايز ساخته تزئينات اتاق ضلع غربي با مقرنسها و گچبري‌هاي زيباست.

"اكرمي" از جمله اقدامات مرمت و بازسازي خانه قيومي را احياء سقف‌هاي فرو ريخته، دمگيري حياط، اجراي قلوه سنگ حياط، اجراء فرش كف، اندود سفيد فضاها، اندودكاهگل پشت بام، اندود پشت بام، ساخت سرويس بهداشتي، نصب و ساخت درها و ... برشمرد و افزود: قدمت اين بنا به دوره قاجاري برمي‌گردد و به شماره 6308 مورخ7/7/81 در فهرست آثار ملي کشور به ثبت رسيده است.

گفتني است: ابرکوه يکي از قديمي‌ترين شهرهاي ايران است، آثار باستاني بسيار زيادي از روزگاران گذشته در اين مکان بجاي مانده که نشان از وجود تمدني بياد ماندني و قديمي دارد. از جمله وجود درخت سرو کهنسال و بلند كه بر پايه ارزيابي متخصصين فن عمر آن به بيش از 4000 سال مي‌رسد و داراي ارتفاعي بالغ بر ۲۸متر است.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا