برگزاری نشست طرح نهضت تحكيم و تثبيت سواد در نوسوادان نهضت سوادآموزي دریزد

یزدفردا "سرویس خبر"روابط عمومی:با حضور مديركل، كارشناسان ستادي و رؤساي ادارات كتابخانه هاي عمومي شهرستانها و مدير، معاونين و رؤساي ادارات نهضت سواد آموزي استان، نشستي با عنوان طرح نهضت تحكيم و تثبيت سواد در نوسوادان نهضت سوادآموزي برگزار گرديد.


مديركل كتابخانه‌هاي استان ضمن تشكر از اهتمام مديريت، معاونين و كارشناسات ستادي و رؤساي شهرستانهاي نهضت سواد آموزي استان براي حضور در اين نشست اظهار داشت: اين نشست به منظور آشنائي كارشناسان ستادي و رؤساي ادارات شهرستانها با مراحل اجرائي شدن طرح تحكيم و تثبيت سواد در نوسوادان استان مي‌باشد.

مهندس علائي اعلام كرد: در اين طرح آموزشياران نهضت بايد به طور فعال همكاري نموده و هميار افتخاري كتابخانه‌ها باشند تا بتوانند منابع مورد نياز مخاطبين را شناسايي و در اختيار آنها بگذارند.

وي ادامه داد: دو اصل مهم يعني تدوين و آماده سازي محتوا و همچنين ايجاد انگيزه براي نوسوادان بايد مورد نظر و دقت باشد.

مديركل كتابخانه هاي استان همچنين تاكيد كرد: براي تدوين و آماده سازي محتوا ضرورت دارد هماهنگي بيشتري با مديريت و كارشناسان نهضت سواد آموزي صورت گيرد و در خصوص ايجاد انگيزه نيز بايد برنامه‌هاي تشويقي همراه با معرفي برترين‌ها در مسابقات كتابخواني و يا خلاصه نويسي كتاب با پيشنهاد و همفكري نهضت سواد آموزي استان صورت پذيرد.

وي از برگزاري دوره‌هاي آموزشي ويژه آموزشياران نهضت، برنامه‌هاي بازديد نوسوادان از كتابخانه‌هاي عمومي و همچنين طرح هاتف كتاب نام برد و گفت: آموزشياران در طرح هاتف كتاب به عنوان كتابدار سيار كتب مورد نياز و علاقه نوسوادان را انتخاب و به آنها ارائه خواهند كرد.

علايي اظهار اميدواري كرد با اجراي اين طرح نوسوادان با كتابخانه‌هاي عمومي مرتبط شوند.

در ادامه اين نشست و پس از معارفه رؤساي ادارات كتابخانه‌هاي عمومي و رؤساي ادارات نهضت سواد آموزي، خاكزاد، مدير نهضت سواد آموزي استان ضمن تبريك هفتم ديماه سالروز فرمان امام امت(ره) براي تشكيل نهضت سواد آموزي، طي سخناني اظهار اميدواري كرد با توجه به ظرفيت‌هاي مشترك دو دستگاه، اين نشست براي اجرايي شدن برنامه‌هايي كه در ارتقاي فرهنگ كتاب و كتابخواني به يك فرهنگ عمومي و افزايش سرانه مطالعه مفيد در جامعه لازم است مقدمه و فتح باب قرار گيرد.

خاكزاد در خصوص طرح تحكيم سواد اظهار داشت: رسالت نهضت، تأمين مهارت حداقلي سواد است بنابراين تحكيم و تثييت مهارت سواد در اين طرح بايد به عنوان نقش اصلي و محوري قرار گيرد.

وي افزود: معتقديم تثبيت و تحكيم سواد مي‌تواند به بهبود شرايط زندگي نوسوادان عزيز كمك كند و در صورت اجراي بهينه طرح مزبور حتي در سطح بين‌اللملي نيز مي‌تواند به صورت الگو مطرح شود.

خاكزاد از چاپ 500 عنوان كتاب خواندني ويژه نوسوادان در سطح كشور كه البته بعضي از آنها نيز از توليدات استاني است خبر داد و گفت: اين محصولات در كتابخانه‌هاي عمومي ارائه شود و البته لازم است اين محصولات نيز به روز گردد.

در ادامه اين نشست كارشناسان به ارائه ديدگاهها و مطالب پيشنهادي از جمله، آسان سازي دسترسي نوسوادآموزان به مواد خواندني، استفاده از قابليت ها و ظرفيتهاي شهرستانها ، نحوه اخذ و امانت كتاب به نوسوادآموزان ، ميزان پراكندگي نوسوادآموزان و دسترسي به كتابخانه هاي عمومي، مباحث مربوط به هزينه هاي اجراي طرح و نحوه همكاري رؤساي ادارات كتابخانه هاي عمومي و نهضت سواد آموزي در شهرستانها در اجراي بهتر طرح مزبور پرداختند و مقرر شد كارشناسان امور فرهنگي مرتبط با موضوع در محل اداره كل كتابخانه هاي عمومي و نهضت سواد آموزي استان پيگير اجرائي شدن موارد مطروحه باشند.

در پايان اين مراسم نيز تفاهمنامه مشترك همكاري در خصوص ترويج مطالعه مفيد امضا گرديد و يك جلد كلام الله نفيس نيز از طرف مدير كل كتابخانه هاي استان به كارشناسان و ميهمانان اهدا شد.


  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا