انتقادات یک پژوهشگر/

چالش مقاله محوری در پژوهش جدی است/ دلالی پایان نامه و مقاله!

 استاد تمام رشته شیمی دانشگاه لرستان و پژوهشگر برتر این استان با تشریح برخی چالشهای حوزه پژوهش کشورمان، مقاله محوری، دلالی و خرید و فروش پایان نامه و مقاله را از جمله معضلات موجود در این بخش دانست.

  مهر: در خرم آباد، علیرضا غیاثوند روز چهارشنبه در مراسمی به مناسبت هفته پژوهش در سخنانی با انتقاد از مقاله محوری در ارزیابی های حوزه پژوهشی کشور، اظهار داشت: در حال حاضر حتی ابداع کنندگان "آی اس آی" نیز برای ارزیابی پژوهشگران خود به تنهایی بر روی مقالات چاپ شده در این مجلات اکتفا نمی کنند.

وی از متمرکز شدن دانشگاههای کشور در ارزیابی پژوهشگران از روی مقالات "آی اس آی" انتقاد و از این موضوع به عنوان مشکلی اساسی یاد کرد و بیان داشت: متاسفانه در حال حاضر معیار ما برای ارتقا علمی، مجلات "آی اس آی" شده است در حالیکه برخی از رشته ها را نمی توان با این شاخص سنجید.

آئین نامه های موجود منجر به تولید انبوه مقالات غیرکاربردی شده است

این استاد تمام رشته شیمی دانشگاه لرستان همچنین در بخش دیگری از سخنان خود به چالشهای موجود در حوزه پژوهش کشور اشاره کرد و بیان داشت: متاسفانه آئین نامه های موجود در این بخش تنها منجر به افزایش انبوه و کمی مقالات علمی می شود.

وی زیاد شدن فاصله دانشگاه و صنعت را از جمله تبعات این امر دانست و بیان داشت: این در حالیست که انبوه مقالات تدوین شده در این زمینه بدون توجه به نیازهای جامعه به نگارش درمی آیند.

سوء استفاده های علمی در کشور؛ نتیجه مقاله محوری!

این پژوهشگر برتر لرستان از سوء استفاده های علمی در کشور به عنوان چالشی دیگر در این حوزه یاد کرد و بیان داشت: در برخی موارد ما شاهد درج اسامی در مقالات هستیم که در راستای تدوین آن هیچ نقشی نداشته اند.

عکس تزئینی است

غیاثوند به فشارهای برخی از روسای دانشکده ها و حتی روسای ادارات برای درج نام آنها در پژوهش های انجام شده در زیر مجموعه آنها اشاره کرد و این موضوع را از جمله آسیب های حوزه پژوهش کشور نامید.

خرید و فروش مقالات و آثار علمی در کشور

وی به خرید و فروش مقالات و آثار علمی در کشورمان نیز اشاره کرد و بیان داشت: در حال حاضر به راحتی مقاله و پایان نامه در کشور خرید و فروش می شود که این امر بر حوزه پژوهش نیز تاثیر گذار بوده است.

غیاثوند از این موضوع با لفظ دلالی پایان نامه در کشور یاد کرد و خواستار ساماندهی به این امر توسط مسئولان و متولیان شد و بیان داشت: متاسفانه در برخی موارد نیز اخلاق علمی در مقالات رعایت نمی شود.

رئیس قبلی دانشکده علوم پایه دانشگاه لرستان از دزدی مقالات نیز در کشور به عنوان یکی دیگر از دغدغه های این حوزه یاد کرد و گفت: این امر در حال حاضر به وضوح در حوزه پژوهش کشور دیده می شود.

رابطه صرف دلار های بیشتر و چاپ مقالات بیشتر!

غیاثوند بخشی از چالشها را ناشی از مقاله محوری در کشور دانست و گفت: نباید ملاک دانشگاهها و مراکز علمی برای ارزیابی پژوهشگران تنها مقالات علمی باشد چرا که باید این دستگاهها به دنبال این باشند که پژوهشگران چه سهمی در تولید علم ایفا کرده اند.

وی خواستار بررسی های دقیق علمی از پژوهشگران فعال در کشور شد و بیان داشت: در حال حاضر برخی از سایت های فعال در دنیا در این حوزه پول می گیرند و نسبت به چاپ مقالات افراد اقدام می کنند که این امر خود حاکی از غیرقابل اعتماد بودن شاخص مقاله محوری است.

این پژوهشگر برتر لرستانی ادامه داد: این امر موجب شده است که کسانی که دسترسی بیشتری به دلار دارند به راحتی نسبت به چاپ مقالات بیشتری اقدام کنند.

سهم پژوهشگران در تولید علم شاخص ارزیابی قرار گیرد

غیاثوند با تاکید بر اینکه پژوهش طیف وسیع و امری جهانی است، خاطر نشان کرد: ما باید در کنار مقالات "آی اس آی" برای ارزیابی پژوهشگران روند تولید علم متناسب با نیازهای جامعه توسط این افراد را نیز در نظر بگیریم.

عکس تزئینی است

وی با تاکید بر اینکه نباید هدف پژوهشگران تنها چاپ مقالات در مجلات "آی اس آی" باشد، یادآور شد: پژوهش مانند پرورش دادن یک کودک است که در صورت پرورش و تربیت صحیح می توانیم از نتیجه و محصول آن استفاده کنیم.

رئیس قبلی دانشکده علوم پایه دانشگاه لرستان با تاکید بر نقش آفرینی پژوهشگران در حوزه تولید و صنعت کشور، بیان داشت: در دنیا از هر یک هزار مقاله خوب که تولید می شود تنها 10 مقاله منجر به تولید آزمایشی و یک مقاله منجر به تولید صنعتی و ورود به بازار می شود.

این استاد تمام رشته شیمی با یادآوری اینکه تنها دو درصد مقالات علمی ایران در "آی اس آی" در داخل کشور قابل استفاده است، تصریح کرد: متاسفانه با "آی اس آی" رسانه ای برخورد می شود.

بودجه پژوهشی در ادارات هدر می رود!

غیاثوند به دیگر چالشهای حوزه پژوهش کشومان اشاره کرد و گفت: در حال حاضر بودجه پژوهشی در کشور بسیار محدود است که این امر نیازمند توجه ویژه متولیان است.

وی ادامه داد: در حال حاضر سالانه میلیارد ها تومان صرف حوزه پژوهش می شود ولی متاسفانه بخش عمده ای از این بودجه در ادارات هدر می رود.

این پژوهشگر برتر لرستانی با اشاره به تقسیم بودجه پژوهشی بین دستگاههای اجرایی، یادآور شد: در حال حاضر برخی از ادارات از دانشگاهها بودجه پژوهشی بیشتری می گیرند ولی این بودجه را به جای پژوهش صرف امور دیگری می کنند.

غیاثوند با تاکید بر اینکه باید میان مدیران اجرایی و پژوهشگران تفکیک قائل شد، عنوان کرد: در حال حاضر بخش عمده ای از بودجه هزینه شده در بخش پژوهش ادارات بهره وری چندانی ندارد چرا که این هزینه به صورت علمی انجام نشده است.

برای تولید ثروت از دانش راهکاری اندیشیده نشده است

وی با اشاره به اینکه در حوزه پژوهش نباید تنها به ارائه آمار و ارقام چاپ مقالات بسنده کرد، افزود: متاسفانه در کشورمان برای تولید ثروت از دانش راهکاری اندیشیده نشده است.

عکس تزئینی است

رئیس قبلی دانشکده علوم پایه دانشگاه لرستان با تاکید بر اینکه ما جدول استانداردی برای پژوهش نداریم، بیان داشت: مطابق سند چشم انداز کشور ما باید در افق این سند در زمینه تولید علم در منطقه عنوان نخست را داشته باشیم که باید در این راستا روند پژوهش را در کشور استاندارد کنیم.

غیاثوند بر ضرورت توسعه دانایی محوری در کشور تاکید کرد و گفت: اگر بخشی از هزینه های انجام شده در حوزه شهرسازی صرف مقوله فرهنگی شود به طور قطع بسیاری از مشکلات در این زمینه رفع خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه توسعه یافتگی در گرو تولید علم است، ادامه داد: امروزه معیارهای جدیدی برای توسعه یافتگی کشورها در نظر گرفته شده و منابع انسانی به عنوان مهم ترین راهبرد توسعه مطرح است.

رشد 11 برابری رشد علمی ایران در دنیا

این پژوهشگر لرستانی همچنین به برخی توفیقات ایران در تولید علم نیز اشاره کرد و گفت: خوشبختانه ایران در سال 2009 رتبه 35 دنیا را در زمینه تعداد مقالات در اختیار گرفته است.

غیاثوند با اشاره به اینکه نرخ رشد علمی ایران در سالهای اخیر 11 برابر دنیا بوده است، عنوان کرد: این در حالیست که تولید علم در کشورمان 5 برابر دیگر کشورهای خاورمیانه بوده است.

وی با تاکید بر اینکه با همه این توفیقات همچنان عقب ماندگیهایی در این بخش وجود دارد، ابراز امیدواری کرد با توسعه همه جانبه پژوهش و رفع مشکلات این بخش تولید علم در ایران شتاب بیشتری بگیرد.

این پژوهشگر برتر رشته شیمی به برخی راهکارها برای ارتقا حوزه پژوهش در کشور اشاره کرد و گفت: بومی سازی علم و فناوری، تعریف اولویت های تحقیقاتی کشور بر اساس نیاز جامعه، جلوگیری از موازی کاری در زمینه تحقیقات، اصلاح نظام ارزش گذاری در حوزه پژوهش، توسعه تحصیلات تکمیلی، تخصصی عمل کردن در برنامه ریزی علمی و استفاده موثر از علم و فناوری در تصمیم گیری های کلان از جمله راهکارهای موثر در این زمینه است.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا