اصلاح نظام تصميم گيري از طريق پژوهش محوري

در سال همت مضاعف و كار مضاعف


هدايت كارگر شوركي

یزدفردا "سرویس مقالات و یاداشت ها:در مباني علمي سازمان و مديريت، تصميم گيري را جوهر مديريت خوانده اند و همواره تاكيد شده كه تصميمات مديريتي، از تاثيري سرنوشت ساز در تعالي يا تباهي سازمانها و جوامع برخوردارند. بر اين اساس، حداكثر تلاش مديران و تصميم گيران جامعه بايد بر استانداردسازي و اصلاح فرايند تصميم گيري (بويژه در مديريتهاي حساس سازماني) معطوف گردد. بويژه در سالي كه از سوي رهبر فرزانه نظام با عنوان سال همت مضاعف و كار مضاعف نامگذاري شده بر همه مديران و كارشناسان نظام اداري فرض است كه همت و تلاش مضاعف خود را براي تصميم گيري هرچه شايسته تر، بكار گيرند.

چنين به نظر ميرسد كه يكي از موثرترين راهكارها براي ارتقاي دقت و كارامدي تصميمات اداري و مديريتي را مي توان در مفهوم پژوهش، جستجو كرد. اما پژوهش چيست و چه شرايط، الزامات و كاركردهايي دارد؟ اصطلاحات پژوهش وتحقیق، واژگانی شناخته شده برای تمامی صاحبان فکر واندیشه هستند [1] مفهوم پژوهش را مي توان پرواز به سوی دانایی و همچنين گذر از لایه هاي جهالت و دریافتن روشنای علم تصور كرد[2] اما پژوهش علمي بعنوان فرايند رسيدن به راه حل‌هاي قابل اطمينان از طريق داده‌ها در واقع، حاصل سلسله تلاش‌هاى قاعده‌مند، هدف‌دار و علمى است که مى‌تواند به عقلانى کردن و در نتيجه کارآمد ساختن عناصر مختلف علم و معرفت بينجامد [3] تجربه نشان داده است که یافتن راه حل های پایدار برای مشکلات عظیم اقتصادی مانند تورم و بیکاری مستلزم تعریف و ارائه الگو و مدل توسعه ملی است كه بدون انجام پژوهش های گسترده و مبتنی بر اصول علمی دست یافتنی نخواهد بود [2] و از همين روست كه يکى از عوامل اساسى پيشرفت کشورهاى توسعه يافته، توجه خاص به امر پژوهش، دانسته شده است[3] برهمين اساس در نظام حقوقي كشور ما نيز (بويژه مواد 43 تا 45 قانون برنامـه چهارم توسعـه كشور) بر مفهوم توسعه دانايي محور تأكيد شده است [4] از سوي ديگر ثابت شده كه هر جامعه‌اى براى گذار موفقيت‌آميز از اقتصاد صنعتى به اقتصاد دانايى محور، ناگزير از ساماندهى و مديريت کارآمد و اثربخش امور پژوهشى است [3].

اينك به ذكر برخي حوزه هاي تاثيرگذاري پژوهش در تحقق آرمان همت مضاعف و كار مضاعف، پرداخته مي شود:

- توسعه پايدار: پژوهش به منزله يكي از ابزارهاي ضروري براي تسريع توسعه محسوب مي گردد [5] بطوريكه گفته شده توسعه پايدار با ساختارهای علمی و پژوهشی ارتباط مستقيم دارد [1] و حتي برخي را اعتقاد بر آنست كه تحقيق و پژوهش، زيربناى توسعه در عصر اطلاعات خواهد بود [3].

- استقلال و خودكفايي: ازجمله مقدس ترين پيامدهاي مضاعف سازي همت و كار، دستيابي به استقلال و خودكفايي كامل است كه به مدد پژوهش محوري در تصميم گيريها و اقدامات خرد و كلان، حاصل خواهد شد چراكه تحقیقات در زمره اساسی‌ترین الزامات جهت نیل به پیشرفت، و استقلال واقعی مي باشد.

- ايجاد و بقاي سازمانهاي يادگيرنده: ثابت شده كه وجود روحيه خلاقيت، نواوري و پژوهش در بين كاركنان باعث بقاي سازمان يادگيرنده مي شود چراكه در اين صورت سازمان بهتر مي تواند خود را با تغييرات محيطي هماهنگ نموده و به تهديدها و فرصتهاي پيراموني واكنش نشان دهد [5].

بنابراين در سال همت مضاعف و كار مضاعف براي تفسير اين جمله معروف كه "بدون پژوهش، تصميم گيري نكنيم" ضروري است تكليف سنگين خود را در تبعيت از منويات هوشمندانه رهبر انقلاب براي مضاعف سازي همت و كار ايرانيان، به خود يادآوري نماييم و بر اين اساس در هر موقعيتي كه هستيم، در سطوح مديريتي يا كارشناسي، بكوشيم تا از طريق توسل به پژوهش، مطالعه، يادگيري و دانش آفزايي، كيفيت و كارايي تصميمات خود را ارتقاء دهيم تا توانسته باشيم بخشي از دستورات مقام معظم رهبري در اين سال را پيگيري نماييم.



فهرست مراجع:

1. رضانیا کاظم (1384) نقش پژوهش در روند توسعه. قابل دسترسي از طريق صفحه اينترنتي به نشاني http://www.ilamtoday.com/article/article.asp?n=103 (آخرين تاريخ مشاهده 25/7/1385)

2. بدرقه علی ( 1388) بررسی جایگاه پژوهش و پژوهشگری کشور. قابل دسترسي از طريق صفحه اينترنتي به نشاني http://iscanews.ir/fa/PrintableNewsItem.aspx?NewsItemID=34258 (آخرين تاريخ مشاهده 25/7/1385)

3. اصلاني داود (1384) نقش پژوهش در نظام آموزشي. قابل دسترسي از طريق صفحه اينترنتي به نشاني http://www.danaee.com/index.php?option=com_content&task=view&id=75&Itemid=40 (آخرين تاريخ مشاهده 25/7/1385)

4. سليماني مجيد (1385) چشم‌انداز جهاني تحقيق و توسعه. نشريه برنامه شماره 375

5. کچويي مريم (1387) نقش آموزش، علم و فن آوري در کشورهاي در حال توسعه. نشريه قاف سال دوم شماره 13




یزدفردا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا