ساخت دستگاه تزریق آوندی و درمان درختان بیمار به شیوه تزریق در ابرکوه

ابرکوه رحیم میرعظیم سرپرستی یزد فردا: مدیر مرکز رشد فناوری ابرکوه با اعلام این مطلب افزوداظهار داشت: در کشاورزی مدرن، مصرف سموم و آفت کش ها به شیوه ای که در کشور ما متداول است، به دلیل آلودگی محیط زیست و حتی آلوده شدن محصولات کشاورزی و تاثیرات مخربی که بر سلامتی مصرف کننده می گذارد منسوخ شده است.


وی یکی از روشهای امروزی را که فاقد معایب سیستم های قبلی است و در حال حاضر برای اولین بار در سطح منطقه، دریکی از شرکت های زیر مجموعه این مرکز در حال انجام است را روش جدید تزریق (INJECTION) ذکر نمود.


به گفته قیومی، در این روش، مواد باز دارنده که سعی شده غیر شیمیایی باشد، با آفات و بیماری ها مبارزه می کنند.


وی خاطر نشان ساخت که این روش در ایران روش جدیدی است که در ابرکوه توسط مهندس زارع کارشناس گیاهپزشکی و مرکز تحقیقات پسته رفسنجان توسط بخش گیاهپزشکی انجام می شود و در بعضی از نقاط دیگر کشور نیز، در حد تزریق موادی که نیاز های غذایی را تامین کند و بطور آزمایشی انجام شده است.


قیومی افزود: این روش برای مبارزه با بیشتر آفات و بیماری های گیاهی منطقه ابرکوه ، خصوصا زرد آلو و پسته که بعضی از این بیماری ها و آفات با روشهای معمول قابل کنترل نیست و هر ساله پیشرفت بیشتری در باغات می کند و خسارت زیادی به کشاورزان وارد می سازد، انجام می شود.


به گفته قیومی، در روش تزریق مواد به بافت آوندی، کنترل بیماری سریع بوده و با کمترین مصرف مواد شیمیایی باز دارنده، این عمل صورت می گیرد و در سیستم تزریق، از روشهای مختلف از جمله دستگاه تزریق که ساخت خود شرکت است و روش فشار هوا و سرنگ استفاده می شود .


وی آفات وبیماری هایی را که در این شرکت و با این روش با آن مبارزه می شود را بیماری شانکر باکتریایی درختان هسته دار ، گموز پسته ، مبارزه بر علیه سوسک سرشاخه خوار رزاسه ومبارزه برعلیه سوسک چوبخوار درختان که یک آفت جدید در ابرکوه می باشد و به شدت به باغات خسارت می زند و همچنین کمبود مواد غذایی درختان ذکر نمود.


زارع مدیر شرکت زیر مجموعه مرکز رشد ابرکوه نیز که مجری این طرح می باشد ، در گفتگو با یزد فردا، از مسئولان و بویژه جهاد کشاورزی خواست، با توجه به این که این طرح در مرحله تحقیق جهت افزایش ارتقاء جهت تحت پوشش قرار دادن طیف بیشتری از درختان است و هم اکنون با هزینه شخصی در حال انجام است، از لحاظ مالی مساعدت خود را از این مجموعه دریغ ننمایند.


  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا