نشست پرحاشیه جشنواره تئاتر خصوصی تهران / سیدجواد هاشمی: هیچ‌وقت سیاسی نبوده​ام

فرهنگ > تئاتر - دبیر جشنواره تئاتر خصوصی تهران گفت اگر سپاه برای برگزاری جشنواره تئاتر خصوصی به او کمک می​کند به خاطر این است که فردی سیاسی نیست.


فروغ سجادی : «من هرگز دولتی نبوده‌ام و نیستم، نه مغضوب دولتم و نه منصوب آن» این جمله سیدجواد هاشمی دبیر نخستین جشنواره تئاتر خصوصی ایران با عنوان «تهران» است، کسی که به اعتقاد خودش از سال​ها پیش به نوعی پایه‌گذار تئاتر خصوصی در ایران بوده است.


او روز یکشنبه در جمع خبرنگاران گفت: «من دبیری نخستین جشنواره تئاتر خصوصی تهران را پذیرفتم تا به همه ثابت کنم اصلا آدم سیاسی نیستم و صرفا یک آدم فرهنگی هستم.»


هرچند از ابتدا قرار بود در این نشست مطبوعاتی علاوه بر سیدجواد هاشمی، حسین مسافر آستانه رئیس مرکز هنرهای نمایشی حاضر باشد، با نیامدن رئیس مرکز هنرهای نمایشی، هاشمی نیز پشت تریبون نرفت.


ناصر یکه رئیس کانون خلاق تئاتر و رئیس دبیرخانه این جشنواره به تنهایی پشت تریبون حاضر شد و به خبرنگاران اعلام کرد با وجود هماهنگی‌های انجام‌شده، مسافرآستانه در این جلسه حاضر نشد و به همین دلیل هاشمی به صحنه نمی‌آید تا دومین نشست رسمی جشنواره تئاتر خصوصی شکل رسمی نداشته باشد.


او گفت: «امیدوارم حضور نیافتن رئیس مرکز هنرهای نمایشی به معنای حمایت نکردن ایشان از جریان تئاتر خصوصی و این جشنواره نباشد.»


یکه تأکید کرد: «پا گرفتن این طفل نوپا بدون حمایت سازمان​های دولتی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی امکان‌پذیر نیست و ما بدون حمایت دولت نمی​توانیم در برگزاری جشنواره تئاتر خصوصی، حرکت رو به رشدی داشته باشیم.»


برپایی نخستین جشنواره تئاتر خصوصی تهران که قرار بود اسفند ماه 1389 برگزار شود به گفته یکه به زمان نامشخصی در سال 1390 موکول شده است.


حضور نیافتن دبیر جشنواره تئاتر خصوصی پشت تریبون برای پاسخگویی به پرسش​ها و صحبت​های یکه در همان آغاز نشست موجب اعتراض خبرنگاران و انتقاد از دبیرخانه جشنواره شد.


بیشتر خبرنگاران حاضر در این نشست با انتقاد از صحبت​های مسوول دبیرخانه، داعیه خصوصی بودن این جشنواره را زیر سئوال بردند. به گفته آنان این جشنواره چطور جشنواره خصوصی است که حیاتش منوط به کمک دولت است و حضور نیافتن رئیس مرکز هنرهای نمایشی در نشست خبری​اش باعث می​شود شکل غیررسمی به آن داده شود.


پس از این اعتراض​ها، هاشمی علت حاضر نشدنش پشت تریبون، صرفا به خاطر حضور نیافتن ​رئیس مرکز هنرهای نمایشی است که از ابتدا قرار بود در برگزاری این نشست او را یاری دهد، به همین خاطر اهالی رسانه آن را حمل بر بی‌احترامی و بی‌توجهی به خود نکنند.


دبیر جشنواره در عین حال تأکید کرد که «هیچ مقاومتی تاکنون از سوی مدیران دولتی برای برگزار نشدن این جشنواره صورت نگرفته و تاکنون همه ارگان​های دولتی برای همکاری اظهار تمایل کرده​اند.»


دبیر جشنواره تئاتر خصوصی افزود: «اگر من امروز مقابل شما ننشستم به خاطر این است که جای خالی حسین مسافر آستانه احساس نشود. ایشان تا آخرین لحظه برای حضور در این نشست تمایل داشتند و به خاطر تداخل این برنامه با یک جلسه مهم دیگر نتوانستند در جمع ما حاضر شوند.»


او گفت: «رئیس مرکز هنرهای نمایشی تاکنون همه جور حمایتی از ما کرده و حتما برای حاضر نشدنش در جلسه امروز دلیل موجهی دارد.»


هاشمی در پاسخ به انتقاد خبرنگاران درباره چگونگی راه اندازی جشنواره تئاتر خصوصی با حمایت ارگان​های دولتی نیز توضیح داد: «از هیچ منظری نمی‌توان به خصوصی‌سازی بدون حمایت دولت در کشور ما نگاه کرد، حتی در امور بازرگانی و ورزش هم هیچ خصوصی‌سازی بدون حمایت دولت صورت نگرفته است.»


او در مورد ممیزی و نگاه نظارتی دولت به آثار جشنواره تئاتر خصوصی نیز گفت: «اصل ممیزی و نگاه نظارتی دولت مخصوصا به امور فرهنگی یک اصل غیرقابل‌انکار است و ما نیز نمی​توانیم منکر آن در جشنواره خصوصی خود شویم.»


به گفته نخستین دبیر جشنواره تئاتر خصوصی، «وقتی دولت بر آثار این جشنواره نظارت و ممیزی دارد، طبیعی است باید از آن حمایت هم بکند.»


او ادامه داد: «شرکت‌ها و سازمان‌های خصوصی زیادی از ابتدا قول حمایت از این جشنواره را به ما دادند، اما با موضوع هدفمند شدن یارانه​های دولتی این اتفاق نتوانست به شکل کامل رخ دهد و با هدفمند شدن یارانه​ها مشکلاتی برای شرکت​های خصوصی پیش آمد و مشکلاتی برای جشنواره خصوصی ما ایجاد کرد.»


هاشمی در پاسخ به سئوال یکی از خبرنگاران درمورد حمایت سپاه پاسداران از این جشنواره و علت اعلام نکردن اسم این حامی ازطرف دبیرخانه نیز توضیح داد: «‌من افتخار می کنم اگر سپاه و بسیج از این جشنواره حمایت کنند، من خودم هم بسیجی هستم. چه اشکالی دارد اگر ارگانی مانند سپاه از نمایش​های بخش مقاومت و دفاع مقدس جشنواره ما حمایت کندو جریان تئاتر خصوصی مقاومت شکل بگیرد؟»


او افزود: «در این رابطه انجمن تئاتر مقاومت و دفاع مقدس برای حمایت از نمایش​های دفاع مقدسی ما در زمینه اهدای جوایز صحبت‌هایی کرده که چون هنوز قطعی نشده و به مرحله نوشتن تفاهم​نامه نرسید​ه‌ایم، به همین خاطر ما به صورت رسمی این موضوع را اعلام نکردیم.»


هاشمی گفت: «ما وابسته به هیچ جریان سیاسی نیستیم و کار فرهنگی می​کنیم. به همین خاطر چون کسی با حب و غبض سیاسی وارد دبیرخانه این جشنواره نمی​شود، همه ارگان​های فرهنگی دولتی از این جشنواره حمایت می​کنند.»


او افزود: «من هیچگاه سیاسی نبوده‌ام و نیستم. یک بار یک شخصیت فرهنگی را برای یکی از اجراهایم دعوت کردم، سایت‌های خبری جریان را سیاسی کردند، من هم سکوت کردم و اگر امروز سپاه برای برگزاری این جشنواره به من کمک می​کند به خاطر سیاسی نبودن من است.»


دبیر نخستین جشنواره تئاتر خصوصی همچنین خودش را به نوعی متولی راه‌اندازی جریان تئاتر خصوصی در ایران معرفی کرد و گفت: «افتخار می‌کنم که هیچ‌کس به اندازه من تئاتر خصوصی در این کشور اجرا نکرده است. من سال ها در حوزه هنری تئاتر خصوصی اجرا کردم و نمایش‌هایم بدون کمک دولت به صحنه رفت.»


هاشمی به خبرنگارانی که او را وابسته به جریان​های دولتی دانستند نیز پاسخ داد: «با وجود پبشنهادهای بی‌شماری که برای قبول سمت​ها و دبیری جشنواره‌های دولتی تاکنون داشته​ام، هیچ‌ کدام را نپذیرفته​ام و هرگز دبیر جشنواره​های دولتی را قبول نکرده​ام.»


او درباره چهار دوره دبیری جشنواره موسیقی دفاع مقدس و آواهای حماسی نیز افزود: «دبیری این جشنواره را نیز به خاطر علاقه شخصی به هنر موسیقی به ویژه موسیقی دفاع مقدس سال​ها پیش قبول کردم و این جشنواره دولتی نبود.»


بازیگر فیلم «اخراجی‌ها» مسعود ده‌نمکی تأکید کرد: «دوری او از جریان​های سیاسی و پست​های دولتی ربطی به دولت دهم، نهم ، هشتم و غیره ندارد و صرفا یک تمایل شخصی است.»


  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا