نقدی بر کتاب بروشورآیت ا... سید محمد علی علاقه بند اثر مرکز پژوهشهای اسلامی صدا و سیما!!

میرزا محمد کاظمینی

یزدفردا "سرویس مقالات و یادداشت ها "اخیرا کتاب بروشور مانندی در قطع رقعی به دستم رسید که عنوان اصلی آن ایت ا... سید محمد علی علاقه بند است.قبل از اینکه عنوان کتاب جلب توجه نماید تصویر ایت ا... علاقه بند به چشم می خورد که در ابعاد تقریبی 5/7 در5/4 سانتیمتر در وسط روی جلد چاپ شده است.

از همان ابتدای امر و ظاهر آنچه که رویت است، می توان گمان کرد نوشته ای که ظاهرا در مکارم اخلاقی و معرفی ابعاد وجودی این انسان فرزانه و فروتن نوشته شده است در شان ایشان نیست، اما توضیحات دیگر روی جلد ، تحت عناوین حیات نیکان 16 و به خصوص عنوان پر طمطراق « مرکز پژوهشهای اسلامی صدا و سیما »، انسان را امیدوار می کند کاری که چنین مرکز مهمی وابسته به رسانه ملی با آن همه طول و عرض انجام می دهد بی حکمت نیست و نباید شتابزده نتیجه گیری کرد. شاید این مرکز با اهمیت، حاصل مطالعات عمیق و بسیار ارزشمندی را به این صورت خلاصه کرده باشد که انسانهای عجول این عصر پرشتاب را به کار اید و با مطالعه حجمی به این سان کوچک بتوانند در کوتاهترین زمان بهترین بهره ها را از زندگی شخصیتی والا وممتاز کسب نمایند بخصوص اینکه این کار دارای پیشینه و عقبه است و اگر بشود اصطلاح خود صدا و سیمایی ها را به کار برد در قالب مجموعه ای سریالی» پیگیری می شود و اساس و شالوده کار لابد بر بنیانی بسیار دقیق ، ظریف و مطالعه شده استوار است!

به هر صورت راغب شدم که هر چه سریعتر خود را از شر پوست خلاصی دهم و به مغز بپردازم اما هر چه که پیشتر رفتم نا امیدتر برگشتم به طوریکه در انتها آرزو کردم ایکاش هر گز چنین کاری را نکرده بودند.

واقعیت این است که گرد اورندگان و تنظیم کنندگان کار زندگی یک عالم بزرگ، فرهیخته و خودساخته را دستمایه تمرین یک سوژه به زعم خود داستانی نموده اند که از هر گونه ظرافت و حکمتی خالی است. به طوریکه انسان شک می کند که ایامنظور تمرین قصه نویسی با عناصر سوژه ای مبهم و نامشخص است یا پرداختی به زندگی یک عالم فرزانه.

از همان ابتدا اساس کار بر نادیده گرفتن شخصیت کسی است که عنوان کتاب و مجموعه آن به بهانه زندگی وی تنظیم شده است. به طوریکه بر خلاف انتظار نه در فهرست مطالب و نه در مقدمه عمومی ( و نه اختصاصی ان) کوچکترین اشاره ای به ایشان وجود ندارد. خود این کتاب مستقل فاقد مقدمه است و در مقدمه عمومی (ظاهرا برای همه مجلات حیات نیکان) جز به تعریف و تمجید مسئولین شاغل و دست اندر کار تهیه کتاب و مرکز مورد اشاره به مطلب اساسی دیگری نپرداخته است!

اما آنچه که در این مقدمه کوتاه به عنوان محتویات کتاب بیان شده است، اعم از زندگی فردی و مرور اجمالی به حیات پر بار فرزانگان شیعه و ترسیم چهره علمی و معنوی این بزرگان نه تنها اثری یافت نمی شود ( لااقل در مورد این کتاب) بلکه از شخصیت مورد بحث چهره ای مبهم و غیر قابل قبول ساخته است جالب این است که بر خلاف حجم کتاب در متن آن از توضیحات و پیشنهادات و پردازش های مبهم و غیر ضروری فراوانی استفاده شده است.

انچه در پایان کار می ماند یک حسرت عمومی و احساس یک اندوه ناشناخته است که چرا امکانات بزرگترین موسسه فرهنگی و ارتباط جمعی کشور باید صرف چنین کار ضعیف و غیر قابل قبول گردد؟!

و یک احساس تلخ و ویژه برای اهالی و ساکنین دیار دارالعباده یزد که چرا چهره عالمان فرهیخته و عمری پاک زیسته آنان به اینگونه نارسا ، مخدوش و ناشناخته معرفی می گردد؟!

امیدوارم خداوند توفیق عطا فرماید تا به نحو شایسته در بیان ابعاد شخصیتی و علمی و معنوی این بزرگوار آثار برجسته ای تدوین و چاپ گردد.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا