مرگ ببر ؛ زندگي پلنگ ؛؟!

محسن اختياري

سرویس یادداشت های یزدفردا "محسن اختیاری:هياهوي رسانه ها و تكاپوي مسئولان را در قريب به هشت ماه قبل به ياد داريم ؛ همسايه شمالي كه ظاهرا براي نماد بازيهايش در جستجوي پلنگ بود ، راحتترين راه حل را در همسايه جنوبي يعني سرزمين سرشار ما جست ؛ و اين موضوع آنقدر برايشان مهم بود كه شخص دوم مملكتشان پا را در ميان نهاد ؛.

دو قلاده پلنگ زيباي ايراني رفتند ؛ و دو قلاده ببر دربند سيبري آمدند ؛ موافقتها و مخالفتهاي بسيار گوشه ديگري از ماجرا بود ؛ اما حالا مي شنويم درحاليكه پلنگها در آنسوي مرزها و كوهها سرحال و سرزنده در جست و خيزند ، يكي از ببرهاي ما ، مرده ؛ و ديگري هم حال و روز خوشي ندارد ؛

چندي قبل مستندي مي ديديم ، از آماده سازي دو قلاده ببر اسير براي رها سازي در حيات وحشي ، در يكي از كشورهاي دور ؛ دو متخصص تحصيل كرده كه عمري را در تجربه همراهي با اين موجودات زيبا كه مهمترين حلقه چرخه حيات و اكوسيستم طبيعت هستند ، گذرانيده و اين موضوع آنقدر برايشان مهم بود و اهميت آنرا درك كرده بودند ، كه خود را وقف اين حيوانات بي نظير كرده بودند .؛ اولين مرحله انتخاب مكاني دورافتاده و بدور از انسان و تمدن در بيشه هاي سرشار آفريقا بود ؛ براي قريب به سه سال ( بيش از سي ماه ) آموزش مداوم ؛ جداي از كنترلهاي بعدي ؛ در تنهايي خود و ببرها ، با صرف هزينه هاي قابل توجه ؛ مرحله به مرحله به آنها آموزش دادند ؛ ابتدا ريختن ترس از ديدن طبيعت وحشي ؛ بعد از چند ماه آموزش براي شكار حيوانات كوچك و كم سرعتي كه خود برايشان مهيا مي كردند ؛ و به تدريج باگذر ماهها آموزش براي شكار حيوانات بزرگتر و سريعتر ؛ و پس از قريب به سي ماه آموزش ، آمادگي براي شكار هرنوع حيواني در طبيعت وحشي و . . . . . . . .

اما ظاهرا ببرهاي ما حتي فرصت ديدن طبيعت وحشي را هم پيدا نكردند ؛

به اين اميد كه ديگر خبر تلف شدن يوز پلنگهاي درحال انقراضمان را درجادهاكمتر بشنويم .

و به اميد فرداهايي بهتر براي همه فرداييان سرزمينمان ؛




  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا