رضایی رییس  ميراث‌فرهنگي  استان يزد :
نمايش منشور کوروش، فرصتي بود براي بيان واقعيت‌هاي فرهنگي ايران

یزدفردا "سرویس خبر "میراث:روابط عمومی: منشور حقوق بشر کوروش بيانگر قدمت و ارزش تاريخي تمدن ايران در سطح جهان است و نمايش اين منشور در ايران پس از گذشت سالها، مي‌تواند باعث ظهور و بروز بسياري از رويدادهاي مهم در جامعه جهاني باشد.

رضایی رییس  ميراث‌فرهنگي صنايع‌دستي و گردشگري استان يزد گفت: منشور کورش هخامنشي، کهن‌ترين بيانيه حقوق بشرِ شناخته شده جهان و سند سربلندي ايرانيان از همزيستي آشتي‌جويانه و گراميداشتِ باورها و انديشه‌هاي همه مردمان تابعه در هنگامه بنيادگذاري نخستين امپراطوري جهان است.

"رضايي" افزود: دنياي باستان همواره از آتش جنگ‌ها و يورش‌هاي بي‌پايان در رنج بوده و کشورهاي آشتي‌جو نيز ناچار بودند تا براي رهايي مردمان خود از تاخت‌و‌تاز‌هاي هميشگي همسايگان ناآرام، به رويارويي و چيرگي بر آنان بپردازند. اما مهم اين است که پيروزمندانِ ميدان نبرد و چيره‌شدگان بر شهرها، چگونه با سپاه شکست خورده و مردم فرودست رفتار مي‌کردند؟‌ تاريخنامه‌هاي بشري بازگوکننده رفتار نيک کورش بزرگ، پادشاه نيرومندترين کشور آنروز جهان بوده است

وي منشور کوروش را سند بي نظير اصالت فرهنگ ايراني دانست و گفت: اين استوانه گلي تمدن و فرهنگ اصيل ايراني را به نمايش گذاشته است.

"رضايي" با ابراز خرسندي از اينکه موفق به بازديد از منشور حقوق بشر کوروش شده است، گفت: بايد از اين امکان فرهنگي براي توسعه روابط ملل و برقراري صلح و آشتي در جهان بهره‌برداري کرد.

وي افزود: منشور کوروش به عنوان نخستين منشور حقوق بشر در جهان، نمونه بارزي از تحقق روابط انساني و رعايت حقوق انساني در تاريخ و تمدن اين مرز پر گهر است.

وي در توضيح اين مطلب بيان داشت: نوشته‌هاي حک شده بر روي منشور كوروش بسيار قابل اهميت و بيانگر هويت غني فرهنگ ايرانيان است.

اين مقام مسئول افزود: نمايش اين منشور تاكيد مجددي بر اصول و ارزش‌هايي است كه بشر امروز به شدت به آن نيازمند است.

"رضايي" با بيان اينكه امروز بيش از گذشته بشر به يگانه‌پرستي، احترام به انسان‌ها و به رسميت شناختن حقوق انسان‌ها،‌ مقابله با ظلم و ستمكاري و دفاع از مظلوم نيازمند است افزود: توجه به نكات نهفته در منشور كوروش به مديريت حاكم بر جهان نشان مي‌دهد كه اگر مي‌خواهيد در عالم جاويدان بمانيد راه اين است و منشور تاكيدي است بر عظمت و عزت ملت ايران. و اين كه سخن از ايران، سخن از يك جغرافيا يا يك نژاد و قوم نيست، سخن از موجوديت انسان در زمين است، سخن از فرهنگ است، سخن از ارزش‌ها و اصالت‌هاي انساني و الهي است.

وي فرصت چهارماه نمايش منشور كوروش را زماني مناسب براي معرفي ظرفيت‌هاي فرهنگي و تاريخي عنوان كرد و افزود: در اين راستا، هنرمندان صنايع‌دستي و يا ساير هنرمندان در عرصه هاي مختلف هنري مي‌توانند با در نظر گرفتن هر يک از مفاهيم قيد شده در منشور کوروش، آثار بسياري را خلق کنند.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا