آرامگاه شيخ عبدالکريم شهرستان ابرکوه مرمت و بازسازي شد

بخشي از بافت تاريخي محله طاووس شهرستان ابرکوه در حال مرمت و بازسازي است.

بنا به گزارش روابط عمومي اداره کل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان يزد: آرامگاه شيخ عبدالکريم واقع در بافت تاريخي محله طاووس شهرستان ابرکوه مرمت و بازسازي شد. ابركوه از جنوب غربي به شهرستان تفت، از شمال به شهرستان صدوقِ و شهرستان شهرضا استان اصفهان، از شرق به شهرستان خاتمِ يزد و از غرب و جنوب به شهرستان آبادهِ استان فارس محدود مي‌شود.

محمدعلي اكرمي رئيس اداره ميراث فرهنگي، صنايع دستي وگردشگري ابركوه ضمن اعلام اين خبر افزود: ابرکوه يکي از قديمي‌ترين شهرهاي ايران است، آثار باستاني بسيار زيادي از روزگاران گذشته در اين مکان بجاي مانده که نشان از وجود تمدني بياد ماندني و قديمي دارد. از جمله وجود درخت سرو کهنسال و بلند كه بر پايه ارزيابي متخصصين فن عمر آن به بيش از 4000 سال مي‌رسد و داراي ارتفاعي بالغ بر ۲۸متر است.

اكرمي با بيان اينکه بافت تاريخي ابرکوه 148 هکتار وسعت دارد گفت: ابركوه به لحاظ استقرار بسياري از بناهاي ارزشمند از جايگاه ويژه‌اي مي‌تواند در صنعت گردشگري برخودار باشد.

وي افزود: محوطه آرامگاهي موسوم به شيخ عبدالکريم از نقاط با اهميت بافت قديمي محله طاووس شهرستان ابرکوه است که از نظر تاريخي، فرهنگي مي‌تواند در شفاف شدن دوره ساخت و روند شکل‌گيري محله بسيار موثربوده باشد.

اكرمي از جمله اقدامات مرمت و بازسازي آرامگاه شيخ عبدالکريم را مرمت و ساماندهي محور منتهي به محوطه، زيربندي و استحکام بخشي ديوارها، اصلاح و اندودکاهگل ديوارهاي، اندودکاهگل سرديوارهاي تخريب شده ، خواناسازي و تثبيت وضع موجود بقاياي محراب برشمرد. و گفت: قدمت آرامگاه شيخ عبدالکريم به دوره ايلخاني برمي‌گردد و پيرامون آن را خانه‌هاي تاريخي فرا گرفته است.

شايان ذكر است اين بنا پس از گذشت زمان طولاني دستخوش آسيب‌ها و تغييراتي شده و اكنون شامل فضاي چهار ضلعي با محرابي در انتهاي آن و فضاي باز در جلو كه باقي مانده چهار طاقي خشتي در ميان فضاي باز بر جاي مانده است.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا