نماینده مردم اردکان در مجلس شورای اسلامی

از اداره ثبت احوال این شهرستان بازدید و از نزدیک در جریان اقدامات این بخش قرار گرفت

یزدفردا "سرویس خبر "همزمان با هفته ثبت احوال در کشور، نماینده مردم اردکان در مجلس شورای اسلامی از اداره ثبت احوال این شهرستان بازدید و از نزدیک در جریان اقدامات این بخش قرار گرفت.

محمدرضا تابش در این بازدید و در جلسه ای که با حضور مدیران استانی و شهرستانی ثبت احوال برگزار شد در سخناني با توجه به وظيفه خطير ثبت وقايع حياتي توسط سازمان ثبت احوال كه بايد بودجه و اعتبارات و امكانات مناسب در اختيار اين سازمان كه وظايف حاكميتي و هم زير ساختي دارد،قرار گيرد اظهار داشت:استفاده از مجموعه اطلاعات و آمارهاي ثبت احوال كشور در فرآيند مهندسي فرهنگي و اجتماعي موثر است.

وی با بیان اینکه در دهه های اخیر نگاه واقع گرایانه تری به کارکرد ثبت احوال در کشور شده است افزود: در گذشته به دلیل وجود برخی مشکلات ؛ ثبت به موقع وقایع حیاتی بدرستی انجام نمی گرفت که خوشبختانه طی سالیان اخیر با سازو کارهای اندیشیده شده و بكارگيري ابزار و تكنولوژي نوين در سطح ملی و استانی و هماهنگی دستگاههای ذیربط و استفاده از مجموعه های ثبت یاران و یاوران ثبت ، بیش از 98 درصد وقایع حیاتی در زمان مقرر ثبت می گردد.

تابش رشد و توسعه فناوری اطلاعات و مزایای زیاد کاربرد این فناوری را در بهبود روند ارائه خدمات این سازمان تاثیرگذار دانست و با اشاره به نقش آمارهاي ثبت احوال در ارائه آمار جمعيت و به كارگيري آن در سياستگذاري ها و برنامه ريزي هاي كشور ، به برخی برنامه های پیش بینی شده در قانون برنامه پنجم توسعه کشور در بخش ثبت احوال اشاره نمود و تصریح کرد: ساماندهی پایگاه شناسایی ایرانیان و استقرار نظام جامع شناسایی ایرانیان و پروژه کارت هوشمند ملی بعنوان کلید ورود به دولت الکترونیک و اقدامی موثر در تجمیع کارهای مختلف باید مورد توجه جدی قرار گیرد.

نماینده مردم اردکان همچنین با بیان اینکه دولت و مجلس باید به ثبت احوال به عنوان یک دستگاه حاکمیتی و زیرساختی نگاه کنند ادامه داد: به همین دلیل و متناسب با کارکرد این مجموعه نباید در واگذاری تصدیها به بخش خصوصی در این امر افراط و تفریط گردد.

تابش همچنین به حفظ اطلاعات مردم در ثبت احوال تاکید كرد و گفت:ثبت بايد امانتدار مردم باشد و اعتماد آنان را جلب كند.

وي به نقش اطلاعات و آمارهای دقیق در برنامه ریزی مطلوب اشاره کرد و افزود: نباید برخی آمارها را کتمان نمود بلکه باید این آمارها بطور کامل در اختيار مسئولان و برنامه ريزان كشور قرار گيرد تا راهگشای آنان در تصمیم گیری ها و برنامه ريزي ها باشد.

وی در بخش دیگری از سخنانش به افزایش آمار طلاق و کاهش آمار ازدواج درسطح كشور و استان یزد که نشان از برخی تحولات اجتماعی و فرهنگی و تغییر در سطح توقعات و مطالبات مردم دارد اشاره نمود وگفت:مسئولان ذيربط بايد نسبت به ايت تحولات حساس باشند و آن را جدي بگيرند و در مقام رفع مشكلات اقتصادي ؛فرهنگي و اجتماعي مردم خصوصا نسل جوان برآيند.

در ابتدا نیز رئیس ثبت احوال اردکان به ارائه آماری از عملکرد این اداره پرداخت و با بیان اینکه ثبت احوال اردکان جزو اولین ادارات ثبت استان می باشد افزود: تاکنون بیش از صد و هشت هزار برگ ولادت و سی هزار برگ وفات در این اداره صادر گردیده است.وی ثبت وقایعی همچون ولادت و وفات را دو کار عمده اداره ثبت برشمرد و افزود: در 9 ماهه اول سال 1220 مورد ولادت و 194 مورد وفات در سطح شهرستان به ثبت رسیده که نسبت به مدت مشابه در ولادت 4/10 درصد رشد و در وفات 9/3 درصد کاهش داشته ایم.


  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا