لازمه های پژوهش
امیرترقی نژاد

یزدفردا "سرویس گزارش "امیر ترقی نژاد:پژوهش يكي از اساسي‌ترين نيازها براي نيل به پيشرفت و توسعه همه جانبه يك كشور است و قدرت و استقلال هر كشوري بر پژوهش و توليد علم استوار است، بنابراين نوع و سطح فعاليت‌هاي پژوهشي يكي از شاخص‌هاي اصلي توسعه و پيشرفت محسوب مي‌شود.به هرحال پژوهش در کشور و توجه به آن بيشتر شده است ولي آنچه که تا حدي دانشگاهيان و محققين را نگران مي کند توجه و تاکيد مسوولان به يک حوزه خاص از پژوهش در مقاطع زماني مختلف است.

رئيس دانشگاه علوم پزشكي گلستان می گوید: نبايد در امر پژوهش رسالت اصلي به دست فراموشي سپرده شود بلكه بايد در راستاي ارتقاي فرآيندي باشد.

به گزارش خبرگزاري فارس ، شهريار سمناني اظهار می دارد: پژوهش يكي از اساسي‌ترين نيازها براي نيل به پيشرفت و توسعه همه جانبه يك كشور است و قدرت و استقلال هر كشوري بر پژوهش و توليد علم استوار است، بنابراين نوع و سطح فعاليت‌هاي پژوهشي يكي از شاخص‌هاي اصلي توسعه و پيشرفت محسوب مي‌شود.

وي ادامه داد: موفقيت در تمام فعاليت‌هاي مربوط به توسعه از جمله صنايع، كشاورزي و پزشكي به نحوي به گسترش فعاليتهاي پژوهشي بستگي دارد.

رئيس دانشگاه علوم پزشكي گلستان از پژوهش به عنوان يكي از محورهاي مهمي كه ضامن پيشرفت و توسعه پايدار در هر كشور به شمار مي‌آيد ياد می کند ومی گوید: چنانچه پژوهشي صورت نگيرد دانش بشري افزايش نخواهد يافت و دچار سكون و ركود خواهد شد.

سمناني با اعلام شمار مراكز تحقيقاتي در استان تصريح كرد: با وجود هشت مركز تحقيقاتي، توسعه در آموزش عالي و دانشكده‌ها و رشته‌هاي جديد در تحصيلات تكميلي زيرساخت‌ها در امر پژوهش آماده است.

رئيس دانشگاه علوم پزشكي گلستان فرصت‌ها را قليل و سند چشم‌انداز را وسيع معرفي كرد و افزود: اين امر تلاش بيشتري را مي‌طلبد كه بايد گام‌ها را سريع‌تر و بلندتر برداشت تا به هدف و تعالي دست يابيم.

وي تاكيد كرد: بايد پژوهشگران سالانه تا 400 مقاله ISI ارائه دهند و اين در حالي است كه در طول سال تعداد مقاله‌‌ها به مرز 140 عدد مي‌رسد.

سمناني با اظهار تاسف از عدم سفارش تحقيق از سوي صنايع در استان خاطرنشان كرد: در توليد علم و پژوهش‌ها با اين سهم اندكي كه براي پژوهش در نظر گرفته شده است بايد نهايت بهره‌وري را به دنبال داشته باشد تا دردي از مردم جامعه دوا شود.

مديركل دفتر آموزش و پژوهش استانداري اصفهان هم می گوید: دستاوردهاي پژوهشي در سال جاري با رويكرد كاربردي و بومي ارائه مي‌شوند.

علي اخوان اظهارمی دارد : از دو سال گذشته تاكنون بيشتر تحقيقات و پژوهش‌هاي استان با رويكرد محلي و بومي ارائه مي‌شود و با حمايت و برنامه‌ريزي‌هاي ستاد پژوهش فناوري و نوآوري استان، خوشبختانه دستاوردهاي پژوهشي امسال با رويكرد كاربردي ارائه شده‌اند.


وي تصريح كرد: ستاد هفته پژوهش، فناوري و نوآوري استان اصفهان در قالب 9 گروه فني مهندسي، علوم پايه، علوم انساني، هنر و معماري، علوم پزشكي، سازمان‌هاي اجرايي و پژوهشي، نخبگان و فناوران و گروه آموزش و پرورش به بررسي چگونگي برگزاري مطلوب برنامه‌هاي هفته پژوهش در استان پرداخته است.

وي همچنين نسبت درصد محقق به جمعيت كشور را زير يك درصد دانست و تصريح كرد: اين ميزان در حال حاضر يك به هزار است كه متاسفانه با توجه به ظرفيت‌هاي موجود و نياز كشور به موضوع تحقيقات در بخش‌هاي مختلف رقم بسيار پاييني است كه براي ارتقاي آن بايد برنامه‌هاي حمايتي و تشويقي وضع شود.

نماينده مقام معظم رهبري در دانشگاه الزهرا می گوید:كوچك شمردن پژوهش، عدم ارتباط با مسئولان امور و جهت ندادن به پژوهش از آفات در زمينه پژوهش به شمار مي روند.

حجت الاسلام والمسلمين خان بيگي نیز در گفتگو با باشگاه خبرنگاران افزود:لازمه معلمي پژوهش است و اگر معلم و استادي به امر تحقيق و پژوهش نپرداخته باشند در زمينه علم خود با مشكل مواجه مي شوند لذا به اين اصل كه معلم و استاد با يك پژوهشگر برابر هستند در كشور به آن پرداخته نشده است.

همچنین شجاع احمدوند معاون پژوهش دانشكده حقوق و علوم انساني دانشگاه علامه طباطبايي با اشاره به نقش پژوهش در توسعه كشور گفت:با مديريت و سرمايه گذاري در پايان نامه ها،طرح ها و پژوهش ها مي توان دانشجو را با اولويت آنها آشنا كرد كه دولت با كمك هاي خود نقش موثري در بهبود و بهينه سازي آنها دارد.

وي افزود:پژوهش ها به سه دسته انتخاب موضوع توسط اساتيد،تحقيقات درون دانشگاهي و تحقيقات ملي دسته بندي مي شوند كه اين امر به دانشجويان در انتخاب هايشان كمك مي كند.

معاون پژوهش دانشكده حقوق و علوم انساني دانشگاه علامه طباطبايي اظهارداشت: در تاريخ اسلام و متن هاي كلاسيك فقط به منشور مدينه درچارچوب داخلي اشاره شده است كه با انتشار مقاله در زمينه هاي اصول حاكم بر نظام بين الملل و توزيع قدرت سعي در شناساندن منشور مدينه در سطح بين الملل خواهيم داشت.

كارشناس آموزش راهنمايی آموزش و پرورش نهبندان نیز براین باور است که برای تقويت روحيه معنوی جامعه به‌ويژه بين نسل جوان و قشر دانش‌آموزی بايد پژوهش‌ و تحقيق را به سمت قرآن و سيره اهل بيت سوق دهيم.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران ،حسين قانونی اظهار كرد: امر پژوهش و تحقيق، اصلی مهم و اساسی تلقی می‌شود و اين امر مهم بايد در سطح مدارس گسترش و نهادينه شود.

وی ادامه داد: معلمان به جای تكاليف اضافی و زياد برای دانش‌آموزان موضوعات تحقيقی و پژوهشی هرچند كوتاه و خلاصه در نظر بگيرند كه اين امر تأثير بسزايی در تقويت بنيه علمی دانش‌آموزان داشته دارد.

كارشناس آموزش راهنمايی آموزش و پرورش نهبندان با بيان اينكه پژوهش و تحقيق در زمينه‌های مختلف می‌تواند بر نهادينه شدن فرهنگ‌های اصيل اسلامی مؤثر و كارآمد باشد، تصريح كرد: فلسفه پژوهش نوآوری، ابداع و بروز خلاقيت‌ها و استعدادها است.

قانونی خاطرنشان كرد: بهترين فضا و مكان‌ها برای گسترش فرهنگ پژوهش مدارس هستند.

اما رييس سازمان صنايع ومعادن استان بوشهر می گوید: واحد هاي توليدي بايد با مطالعه، پژوهش و تحقيق تصميم به اجراي فعاليتهاي خود بگيرند تا بتوانند موفقيت لازم را كسب نمايند.

به گزارش آريا، "اسماعيل مرحمتي" می افزاید: امروزه كليه طرحهاي صنعتي و معدني استان كه به بهره برداري رسيده اند با تحقيق و پژوهش انجام گرفته است و هيچ گونه فعاليتي را نبايد بدون مطالعه و تحقيق انجام داد.


ولی استاندار خراسان جنوبي می گوید: بدون شك علم و تحقيق به فرمايش رهبر حكيم انقلاب اسلامي كليد قطعي پيشرفت كشور است و مشكلات موجود كشور با تكيه بر علم و پژوهش قابل حل است.

به گزارش خبرگزاري فارس،قهرمان رشيد اظهار می دارد: علم و تحقيق بستر عطر آگيني براي صفاي روح و فرصتي طلايي براي خدمتگزاري، رفاه، آسايش و عزت و اقتدار مردم است، عنصري بي‌بديل براي نجات و تعالي انسان‌ها و عاملي مقدس براي بلوغ بشريت و دست يافتن به زندگي و حيات آرماني و مدينه فاضله‌اي كه از آرزوهاي ديرينه و هميشگي انسان است.

وي اضافه كرد: بدون ترديد اين شاه كليد ارزشمند را جز در دستان پر مهر و عطوفت پژوهشگران و آينده‌سازان اين مرز و بوم نمي‌توان يافت.

استاندار خراسان جنوبي گفت: امروز همگان بر اين باور عميق هستند كه علم، پژوهش و فناوري نوين نيروي محركه توسعه در تمامي حوزه‌هاي فرهنگي، اجتماعي، اقتصادي، امنيتي و سياسي است و توان و اقتدار هر جامعه‌اي نيز به ميزان پژوهش و توان علمي آن جامعه سنجيده مي‌شود و طرح هدفمندسازي يارانه‌ها به عنوان بزرگ‌ترين طرح پژوهشي كشور كه پژوهشگران متعهد بي‌شماري با كار فراوان علمي و كارشناسي براي تحول بنيادي در نظام اقتصادي كشور آماده كرده‌اند از مصاديق عيني وبارز اين مهم و اقتدار است.

رشيد تاكيد كرد: به فرموده رهبر فرزانه انقلاب اسلامي، تجاري‌سازي علم و توليد ثروت از يافته‌هاي علمي و رفع نياز جامعه از طريق ارتباط دانشگاه و صنعت و تبديل فكر و انديشه به محصولات تجاري از تكاليف مهم پژوهشگران و دستگاه‌هاي پژوهشي و فناوري محسوب مي‌شود.

وي اظهار اميدواري كرد با فعاليت مضاعف كارگروه پژوهش، فناوري و نوآوري بتوانيم به ارتقاي شأن و جايگاه رفيع پژوهش و فعالان پرانگيزه اين حوزه بپردازيم و با همت والا و كم نظير به توليد بيشتر و بهتر علم، فناوري و ثروت در استان دست يازيم.

رئيس باشگاه پژوهشگران دانشگاه آزاد اسلامي واحد بجنوردنیز گفته است که ايجاد مدارس پژوهش‌محور از ضروريات لازم براي توسعه تحقيقات است.

علي فاني با اشاره به اينكه كنجكاوي و كنكاش يكي از خصوصيات فطري انسان است، اظهار داشت: اين خصوصيت بايد ابتدا و از درون خانواده از طريق راديو، تلويزيون و همچنين به وسيله مدارس پرورش يابد.

وي با بيان اينكه امروزه اصل و اساس آموزش، خلاقيت و پژوهش است، تصريح كرد: در مدارس پژوهشگر روي ارتباط افراد با يكديگر، طبيعت و انجام فعاليت‌هاي آزمايشگاهي و كارگاهي به منظور شكوفايي خلاقيت دانش‌آموزان تأكيد مي‌شود.

رئيس باشگاه پژوهشگران دانشگاه آزاد اسلامي واحد بجنورد با اشاره به اينكه مسئله پرورش خلاقيت و نوآوري هنوز وارد مدارس نشده است، افزود: براي پرورش اين امر به آموزش و پرورش نيازمند هستيم و در صورتي كه اين امر در مدارس توسعه يابد دانش آموزان از فضاي آموزشي وارد دانشگاه‌ها مي‌شوند كه در اين راستا اساتيد نيز خود را ملزم به راهنمايي دانشجويان براي انجام فعاليت‌هاي پژوهشي مي‌بينند.

فاني بيان داشت: نظام آموزشي موجود در مدارس و دانشگاه‌ها مربوط به گذشته بوده كه آموزش محور، نمره محور و مدرك محور است كه اين عامل سبب خاموش شدن چراغ خلاقيت و نوآوري در كشور شده است.

وي خاطرنشان كرد: دانشگاه‌ها نيز براي انجام اين فعاليت‌ها نياز به تعريف سرفصل‌هاي جديد آموزشي دارند.

رئيس باشگاه پژوهشگران دانشگاه آزاد اسلامي واحد بجنورد اضافه كرد: توسعه پايدار اساس و بناي انسان است كه اگر آموزش‌ها در كشور به درستي انجام شود به آن سمت جهت‌گيري مي‌كنيم.

معاون پژوهشي دانشکده کشاورزي دانشگاه رازي کرمانشاه، گفت: توجه و تاکيد به يک حوزه خاص از پژوهش در مقاطع زماني مختلف توسط مسوولان، تا حدي دانشگاهيان و محققين را نگران مي‌کند.

وبالخره اینکه دکتر کيانوش چغاميرزا در گفت‌وگو با ایسنا درخصوص وضعيت کلي پژوهش در کشور اظهار داشت: پژوهش در کشور و توجه به آن بيشتر شده است ولي آنچه که تا حدي دانشگاهيان و محققين را نگران مي کند توجه و تاکيد مسوولان به يک حوزه خاص از پژوهش در مقاطع زماني مختلف است.

وي افزود: بايد به همه حوزه‌ها و رده‌هاي پژوهشي توجه شود زيرا توجه به يک حوزه خاص باعث تضعيف بخش‌هاي ديگر مي‌شود.

چغاميرزا بيان كرد: توجهات بيشتر شده و دولت مي‌خواهد حمايت کند ولي شايد هنوز راهکارهايي که بتواند مشخص کند که به چه طريق مي توان از پژوهشگران و امر پژوهش حمايت کرد، مشخص نشده است.

وي در رابطه با اين‌که چگونه مي‌توان طرح‌ها و تحقيقات پژوهشي را کاربردي کرد، اظهار داشت: براي کاربردي کردن طرح‌ها و تحقيقات پژوهشي امکانات لازم را در اختيار داريم اما راهش را پيدا نکرده‌ايم، گفته مي‌شود تحقيقات بايد کاربردي شود اما نمي توان تحقيقات بنيادي را هم رها کرد و فقط به تحقيقات کاربردي پرداخت.

چغاميرزا افزود: براي اين‌که بتوانيم طرح‌ها و تحقيقات پژوهشي را کاربردي کنيم در ابتدا بايد نيازسنجي جامعه صورت گيرد، يک آمايش انجام شود و تحقيقات بنيادي در کليه حوزه‌ها انجام گيرد، زيرا همانطور که از اسم اين تحقيقات بر مي‌آيد پايه و اساس کار است.

اين پژوهشگر بيان كرد: بر اساس توانمندي‌هاي که از تحقيقات پايه بدست مي‌آيد مي‌توان تحقيقات را در حوزه هايي که بيشتر نياز داريم را کاربردي کنيم.

وي، سطح پژوهش در استان را مطلوب ارزيابي کرد و افزود: دانشگاه رازي يکي از بهترين دانشگاه‌هاي جهان اسلام و ايران است که غرفه‌هاي اين دانشگاه در اين نمايشگاه شامل غرفه ربات زيردريايي پيرانا، غرفه سرطان، سيستم‌هاي استفاده از انرژي خورشيدي، ربات‌هاي امدادگر، مين ياب و آدم نما، ماکت‌هاي مختلف معماري، موزه تاريخ طبيعي و چند غرفه ديگر بيانگر اين مهم است.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا