مشایی رييس كميسيون فرهنگي دولت:

هنر نشانه تعالي فرهنگ و باور انسان و نشاندهنده كمال انديشه انساني است


یزدفردا "سرویس خبر"رييس دفتر رييس جمهور با اشاره به اهتمام دولت به رفع مشكلات هنرمندان گفت: دولت مصمم است مسايل و دغدغه‌هاي هنرمندان را در زمينه‌هاي مختلف از جمله مسكن، بيمه بيكاري رفع كند و در اين راستا اقداماتي مانند تصويب وام پنجاه ميليون توماني مسكن و اتخاذ تصميمات ملي براي رفع دغدغه هاي هنرمندان صورت گرفته است.

اسفنديار رحيم‌مشايي سه شنبه شب در نشستي صميمي با مشاهير و هنرمندان استان البرز و در فضايي معنوي در خيمه گاه ماه بني هاشم كرج با اشاره به رابطه هنر و جهان هستي اظهار داشت: هنر نشانه تعالي فرهنگ و باور انسان و نشاندهنده كمال انديشه انسان است و فرهنگ فقط و فقط زماني ارزش مي يابد كه هنر محصولش باشد.

وي خاطر نشان كرد: هنرمندان در دل مردم جاي دارند، چون كه پيشتر مردم در دل هنرمند جاي گرفته‌اند.

رحيم مشايي وجهه بارز هنر را زيبايي آن دانست و با اشاره به نظم، رنگ، ظرافت، حساب و دقت موجود در هنر افزود: هنر لايه برتر انسان است.

رييس كميسيون فرهنگي دولت در بخش ديگري از سخنان خود با استناد به آيات الهي، تكريم انسان را به عنوان شاهكار عالم خلقت، تكريم خداوند متعال تعريف كرد و گفت: اگر انسانها در دوران حيات خود، ضعيف و بي بصيرت باقي بمانند و شكوفا نشوند همانند نطفه اي خواهند بود كه قبل از كمال در رحم مادر سقط شده اند.

رييس دفتر رييس جمهور شرط كمال‌جويي و توحيد را باور به خدا و وحدانيت باريتعالي معنا كرد و افزود: دلبستگي به جهان آفرينش از نشانه هاي بارز و برجسته توحيد است كه با عشق به خدا و بندگان خدا تجلي مي يابد؛ اگر كسي خدا را دوست بشمارد و مردم را دوست نداشته باشد، دروغگويي بيش نيست.

رحيم مشايي با انتقاد از نقل قول غير واقع سخنانش درباره موسيقي و جنجال رسانه اي پيرامون آن گفت : من در جمع هنرمندان اراكي تاكيد كردم : «آنهايي كه كل موسيقي را مطرود و حرام مي دانند حتماً علم به موسيقي ندارند.»

مشاور رييس جمهور موسيقي را علم دشواري خواند و با اشاره به ديدگاه حضرت امام (ره) و مقام معظم رهبري كه موسيقي لهوي را حرام و غير آن را حلال دانسته اند خاطر نشان كرد: همانگونه كه علما و بزرگان ديني بر آن تصريح كرده‌اند، موسيقي‌اي كه انسان را به گناه و شهوتراني تشويق كند از نظر اسلام حرام است و اگر اين خصوصيات را نداشته باشد، حرام نيست.

رحيم مشايي با اشاره به حس حماسي موسيقي و تاثيرات شگرف آن درجامعه انساني و يادآوري نقش آهنگ‌ها و سرودهاي حماسي دوران انقلاب و هشت سال دفاع مقدس تصريح كرد: خاصيت موسيقي اين است كه حس حماسه ايجاد مي كند و امروز پخش سرودهاي انقلابي يادآور دوران آن حماسه بزرگ است موسيقي موجب خيزش روح و عزت‌آفرين است و هر آنچه عزت انسان را بشكند حرام است حتي اگر موسيقي باشد اما هر آنچه انسان را عزيز مي كند حلال و واجب است.

مشاور رييس جمهور با بيان اينكه نواي دلنشين قاريان قرآن هم در قالب دستگاه هاي مختلف موسيقي قرائت مي شود، موسيقي لهوي، مبتذل و حرام را قطره‌اي در كنار اقيانوس بيكران موسيقي توصيف كرد و گفت: عالم هستي مملو از نغمه و ريتم است كه آهنگساز فقط كاشف و نه خالق آن است.

رحيم مشايي با بيان اينكه در موضوع موسيقي برخي به دنبال جريان‌سازي منفي عليه دولت هستند، گفت: دولت از اين‌گونه جوسازي‌ها هيچ گونه نگراني ندارد و بدون توجه به اين موارد به دنبال اصلاح جريانات اقتصادي و اجتماعي و خدمت به مردم است.

وي با تقدير و تشكر از مردم به خاطر همكاري و مشاركت بي‌نظير با دولت در اجراي قانون هدفمند‌سازي يارانه‌ها گفت: دست مخالفين دولت براي ابراز مخالفت بسيار خالي است و از اين‌رو از موضوعاتي مانند جابجايي وزرا و برگزاري و يا عدم برگزاري مراسم معارفه به عنوان دستاويزي براي مخالفت با دولت استفاده مي كنند.

مشاور و رييس دفتر رييس جمهور كم توقعي تاريخي و دور ماندن از انبيا و خداوند متعال را موجب كم شدن قدر و منزلت انسانها دانست و خاطر نشان كرد : ظهور امام عصر (عج) تنها به معناي برچيده شدن ستم، فقر و فحشا نيست بلكه اين نقطه آغازي براي تعالي جامعه بشري است.

متن كامل اين سخنراني به زودي منتشر مي‌شود.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا