پبشنهادی به رئیس جمهور
اتوبوس های شهری را «دولتی» و «مجانی» کنید
طرحی که سرمایه داران و مخالفان دولت، مخالف آن هستند!

محمد رضا شوق الشعراء


چه کسانی از اتوبوس واحد استفاده می کنند!؟ دانش آموزان و دانشجویان و اقشار محروم جامعه و کسانی که اتومبیل ندارند و یا دارند و در راستای همراهی با دولت، برای صرفه جویی در بنزین و کاهش ترافیک از اتوبوس واحد استفاده می کنند، و حال دولت می تواند حداقل به مدت پنج سال، در راستای تحقق عدالت اجتماعی و کمک به اقشار محروم جامعه، با اندکی افزایش نرخ بنزین آزاد، هزینه جابجایی مسافران در شهرها را تقبل کرده و یاران و همراهان خود را تنها جا نگذارد.

سرمایه داران و ثروتمندان و سیاستمداران و نمایندگان مجلس و شورای شهر و اقشار مرفه جامعه که به ندرت از اتوبوس واحد استفاده می کنند و حتی عده ای از آنان سوار اتوبوس واحد شدن را دور از شان خود می دانند، پس دولت می تواند براحتی و با یک تبصره و برای بیشتر هدفمند کردن یارانه ها، از تویوتا و پرادو و زانتیاسواران بگیرد و به پیاده گان بدهد و با اینکار بار روانی بسیار مثبتی را در جامعه ایجاد نماید. با مجانی شدن اتوبوس های شهری و ایجاد این شوک روانی، تاکسی ها و آزانس ها نه تنها افزایش نرخ نخواهند داشت که در کوتاه مدت دچار کاهش نرخ و کمبود مسافر نیز خواهند شد.

مخالفان طرح هدفمندی یارانه ها بیشتر سرمایه داران و ثروتمندان هستند و موافقان طرح هدفمندی یارانه ها اقشار محروم جامعه و حال وقت آن است تا دولت احمدی نژاد، که شعار عدالت را سرلوحه کار خود قرار داده، با یک اقدامی که در تاریخ ایران ماندگار خواهد شد، بلیت و پول را از اتوبوس های شهری حذف و با تحت پوشش درآوردن سازمان اتوبوسرانی، خدمت مهمی به مردم انجام دهد.

با یک تحقیق کوتاه می توان متوجه شد که چاپ و فروش بلیت برای سازمان اتوبوسرانی هزینه های زیادی دربر دارد و گاه وجود پول و بلیت، موجب سوء استفاده های زیادی نیز می گردد و در حقیقت با حذف پول و بلیت از چرخه اتوبوسرانی، سازمان اتوبوسرانی که قسمتی از بودجه عظیم آن از جانب دولت و وزارت کشور تامین می شود، زیان زیادی نخواهد کرد.

راضی نگه داشتن اکثر یت مردم، ساده و ارزان است و دولت با یک حرکت نمادین می تواند که گام بزرگ و مهمی در کاهش مصرف بنزین و ترافیک شهری و جلب رضایت توده ها بردارد.

اضافه شدن اتوبوس های شهری و مجانی شدن استفاده از آن، در درازمدت، فرهنگ استفاده از اتوبوس را باب و ترویج خواهد کرد.

شهرداری ها در پارک ها و میادین شهر گل و گیاه می کارند و هزینه آن را مستقیم از شهروندان دریافت نمی کنند و حال می توان همین حرکت را در سازمان اتوبوسرانی انجام داد و هزینه رفت و آمد مردم با اتوبوس واحد را غیرمستقیم از مردم گرفت، بطور مثال انبوه سازان و شرکت های تولیدی و اصناف می توانند درصدی را برای اتوبوسرانی پرداخت نمایند و البته که تبلیغات درون اتوبوس و ایستگاه های اتوبوس نیز بخشی از سرمایه گذاری دولت را بازمی گرداند، بشرط آنکه مدیران عامل و هیئت مدیره های سازمان اتوبوسرانی با نظارت کافی و بدون نگرش های جناحی انتخاب شوند.

هیئت مدیره و مدیرعامل سازمان های اتوبوسرانی را می تواند دولت و یا شورای شهر انتخاب نماید، و اگر همچون بسیاری از ادارات و سازمانها، سازمان اتوبوسرانی دولتی شده و رانندگان اتوبوس واحد به استخدام دولت دربیایند، آنگاه خدمات رسانی، و وضع رانندگان نیز بهتر خواهد شد.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا