عالیشوندی  دبیر بیستمین جشنواره تئاتر استان :13

تئاتری ها جزو فرهنگ سازترین گروههای هنری هستند

دبیر بیستمین جشنواره تئاتر استان یزد با اشاره به اینکه تئاتری ها جزو فرهنگ سازترین گروههای هنری هستند ، اظهارداشت: بیستمین جشنواره تئاتر استان 19آبان ماه به مدت 3 روز برگزار می شود.
به گزارش روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد ، محمود عالیشوندی با بیان این مطلب افزود : تمام هنرمندان ما در زمینه تئاتر با تولید اثر هنری در بسط و گسترش فرهنگ نقش زیادی داشته اند و سعی شده در گردهمایی که هرساله برگزار می شود ، نیازهای آنان شناخته شود.
وی گفت : وجود این جشنواره ها می تواند تاثیر خوبی بر هنرمندان داشته باشد که راه یابی آنان به جشنواره های منطقه ای و کشوری انگیزه هنرمندان را چند برابر می کند.
وی با بیان اینکه نقش تئاتر را در ترویج فرهنگ جامعه نمی توان نادیده گرفت تصریح کرد : این هنر پیشینه چند هزار ساله دارد ومتعلق به جوامعی است که از غنای فرهنگی بیشتری برخوردارند و ما امیدواریم برگزاری این جشنواره به عنوان حلقه ارتباطی هنربا مردم باشد وکارهای فاخری در طی این جشنواره تولید شود.
عالیشوندی در خصوص انجمن نمایش اظهار کرد: از ابتدا سعی کردیم که این انجمن را تقویت کنیم و در راستای سیاست واگذاری کارها به بخش خصوصی ونیمه دولتی مدیریت کارها به انجمن داده شود.
وی ادامه داد : درحال حاضرمی توانیم مدعی شویم انجمن نمایش وتئاتر یزد یکی از فعالترین انجمن ها در کشور است .
وی با اشاره به اینکه امسال برگزاری جشنواره به عهده انجمن نمایش است ، یادآور شد : اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد در این جشنواره کمتر سمت تصدی گری و بیشتر نقش حمایتی و نظارتی دارد.
عایشوندی اضافه کرد : قاعدتا این امر موجب شد تا نیروهای متخصص بیشتری در جریان کار قرار بگیرند وتبعات مثبتی نیزخواهد داشت .
وی خاطر نشان ساخت : مااز سال گذشته حمایت های مادی و معنوی زیادی از انجمن نمودیم و براساس تفاهم نامه ای مبالغی از کانال انجمن به سایر گروه های تئاتر که ثبت شده و شناسنامه دار بودند ، تزریق شد. مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد افزود : همچنین قرار است به تمام متن های راه یافته به جشنواره وکارهای برگزیده شده جشنواره و همچنین منتخب جشنواره فجر به ترتیب مبالغی داده شود تا تحرکی را در هنرمندان تئاتر به وجود آورد .
عالیشوندی برگزاری دوره های آموزشی برای هنرمندان تئاتر را از دیگر حمایت های صورت گرفته اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد برای قشر تئاتر نام برد .
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد عنوان کرد : مهمترین بحث ما در زمینه تجهیز سالن های تئاتر بود که کمتر به آن توجه شده و قراراست چند سالن برای تمرین گروه های تئاتر در نظر قرار بگیریم و با زمانبندی دقیق از تمام ظرفیتهای سالن ها استفاده کنیم .
وی با بیان اینکه حرفه ای نبودن تئاتری ها یکی از مشکلات تئاتری هاست ، افزود : در یزد تئاتر به عنوان شغل محسوب نمی شود و به عنوان کار دوم وجنبی به آن نگاه می شود .
وی عدم آموزش متناسب با درجه حرفه ای بودن یا آماتور بودن را از دیگر موانع پیش روی تئاتردانست وبیان کرد : باید سیستم آموزشی را طراحی کنیم که بتوانیم هم جوانان کم تجربه در این زمینه را پوشش دهیم وهمه کسانی را که چندین سال است به صورت حرفه ای مشغول هستند را در برگیرد.
وی معتقد است که با ایجاد کتابخانه تخصصی ، منابع وکتابهای به روز، اطلاعات حرفه ای هنرمندان تئاتر افزایش پیدا می کند.
وی یادآور شد : در ضمن بودجه های تئاتر هم کم است که به نظر من شرکتهای تولیدی باید سهم فرهنگی بودن جامعه را بپردازند و بودجه هایی را برای امر تئاتر اختصاص دهند.
عالیشوندی افزود : همچنین نبود سالنهای مجهز و تخصصی برای تئاتر ، تعدد دستگاههای سیاستگذار که بعضا کمتر شناختی به مقولات هنری دارند از دیگر مشکلات این رشته هنری است.
مدیرکل فرهنگ وارشاد اسلامی استان یزد در خصوص برگزاری جشنواره ها برای دیگر هنرها اظهارامیدواری کرد: جشنواره های سوگواره عکس عاشورایی ،هنرهای تجسمی فجر ، صنایع دستی با مضامین قرآنی ،داستان کوتاه واعطای نشان آذر یزدی راآینده ای نزدیک خواهیم داشت وتدابیری هم برای برگزاری جشنواره موسیقی خواهیم اندیشید .

وی در پایان گفت: امیدوارم که همه جامعه یزد به خصوص بخش صنعتی وتولیدی یزد که بعضا براساس جبر فضا وهوای شهر را آلوده می کنند ،در فضای فرهنگی هنری و ارد شوند وسروسامانی به این بخش بدهند که بتوانیم شرایط ایده آلی به وجود آوریم وهمچنین لازم است از تمام کسانی که بدون هیچ چشمداشت به تئاتر خدمت کردند وهمچنین همکاران اداره کل وهنرمندان تئاتر تشکر کنم.

یزدفردا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا