یزدفردا "سخن روز:سومین حضور در یزد پس از سیزده ماه وزارت.
دکتر سید محمد حسینی کیست؟
اگرچه رفسنجان در تقسیم بندی کشوری شهرستانی از شهرستان های استان کرمان محسوب می شود اما اهالی این شهر از دیر باز مراودات اقتصادی- اجتماعی قابل توجّهی با یزد داشته ومردمان این خطه از سرزمین ایران اسلامی تعلقات خاصی به یزد و یزدی ها دارند. دکتر سید محمد حسینی از اهالی همین شهر است. متولد 1340 و دانش آموخته ی فقه و مبانی حقوق اسلامی در مقطع دکتری.
برخی از سوابق اجرایی سید محمد حسینی:
  •   رئیس دانشگاه پیام نور در دولت نهم
  •   قائم مقام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در دولت نهم
  •   معاون پشتیبانی، حقوقی و امور مجلس وزارت علوم، تحقیقات و فناوری
  •   رئیس هیئت مدیره انتشارات علمی و فرهنگی
  •   مشاور پارلمانی رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها
  •   مشاور پارلمانی رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی
  •   مدیر عامل و رئیس هیئت مدیره انتشارات سروش
  •   معاون سازمان صدا و سیما و رئیس حوزه ریاست در زمان لاریجانی
  •   نماینده مردم رفسنجان در مجلس شورای اسلامی(دوره پنجم)
  •   عضو هیئت رئیسه کمیسیون سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی(دوره پنجم)
  • رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در کنیا
  •   عضو هیئت علمی دانشگاه تهران از سال 69
  •   عضویت در جهاد سازندگی و سپاه پاسداران
  •   عضو هیات علمی دانشگاه تهران
با نگاهی به سوابق اجرایی ایشان متوجه خواهید شد که مشاغل و مسئولیت های قبلی ایشان بی ارتباط با حوزه ی فرهنگ، هنر و پژوهش نیست . دو كتاب «نگرشي اجتماعي به كعبه» و «حج و فرهنگ لغات و اصلاحات فقهي» نوشته ایشان است. وي علاوه بر اين، چندين رساله‌ و مقاله‌ها در حوزه‌هاي مختلف به رشته تحرير درآورده است. وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي دولت دهم، داراي دكتراي فقه و مباني حقوق اسلامي از دانشگاه تهران است. تحصيل در رشته مهندسي معدن تا زمان انقلاب فرهنگي، اخذ مدرك كارشناسي ارشد پيوسته معارف اسلامي و تبليغ از دانشگاه امام صادق (ع) نيز از ديگر سوابق تحصيلي اوست. سيدمحمد حسيني، در سال‌هاي اخير با حضور در كنفرانس‌ها و همايش‌هاي معتبر علمي در جهان و ارسال مقاله‌هاي علمي در سطح ممتاز، از جمله دانشگاه حيدر آباد هند، دانشگاه پروتورياي آفريقاي جنوبي، دمشق، دار الاسلام (تانزانيا) و كيپ تاون بر مدارج علمي خود افزوده است.
سید محمد حسینی در سال 1388 و توسط محمود احمدی نژاد به عنوان وزیر پیشنهادی دولت برای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به مجلس شورای اسلامی معرفی و در روز 12 شهریور همان سال پس از راي‌گيري از نمايندگان مجلس شوراي اسلامي، از 286 راي اخذ شده، با 194 راي موافق(68%)، 61 (21%) مخالف و 31 (11%) راي ممتنع، توانست اعتماد نمايندگان مجلس شوراي اسلامي را براي تصدي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي كسب كند.
و امّا 51 روز بعد، محمود عالیشوندی در لا به لای حرف و حدیث های فراوان پیرامون مدیر کل سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد(عجمین) و زمزمه هایی مبنی بر یزدی بودن یا نبودن، با حضور جمعی از مسئولان استان یزد و در غیاب عجمین مدیر کل سابق و دیگر مدیران کل سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی پس از انقلاب، معارفه و مشغول به کار گردید. محمود عالیشوندی که به زعم عده ای از منتقدین، جوان است؛ دانش آموخته ی ادبیات نمایشی در مقطع کارشناسی(با پایان نامه ای در موضوع ویژگی نمایش عروسکی) و کارشناسی ارشد (با پایان نامه ای در موضوع تخیل در ادبیات کودک)از دانشکده سینما و تئاتر دانشگاه هنر تهران می باشد. اگرچه انتقادات زیادی پیرامون این مدیر کل در طی یک سال گذشته در جراید و رسانه های دیجیتال مطرح بوده است و برخی از این انتقادات نیز در جای خود و با در نظر گرفتن جمیع جوانب وارد و قابل مداقّه و بررسی است اما به اعتراف خیل گسترده ای از مرتبطین با حوزه ی فرهنگ و هنر ، مدیری است به غایت سالم، فعال، دلسوز و در عین حال سر حال و پر کار.
ارتباط بسیار نزدیک با اصحاب رسانه و مطبوعات، پاسخگو بودن در تمامی ساعات شبانه روز، خوشرویی و خوشخویی از جمله حسناتی است که در حالات و عادات ایشان می توان دید. برخی جابجایی ها و نیز موضوع شکایت ایشان از یک وبلاگ نویس ، کام عده ای را تلخ نمود و این تلخی به انحاء مختلف ، به سمع و نظر ایشان رسانیده شده است.
نشست های مختلف مطبوعاتی، مصاحبه های مختلف و گاه چندین ساعته با موضوعات متنوع در نزدیک به یکسال گذشته ایشان را به یکی از حاضرین در عرصه ی مطبوعات و دیگر انواع رسانه ها مبدل نموده است. موضع گیری های مختلف پیرامون برخی مسائل استانی و کشوری(بیانه علیه هتک حرمت به قرآن کریم، اعتراض شدیدالحن به اتفاقات خانه ی سینما) نشان از این مهم دارد که ایشان نسبت به موضوعات مختلف، علاقمندی های خاص خود را دارد.
اگرچه یزدی بودن و نبودن مدیران در برخی ادارات چندان مهم به نظر نمی رسد اما ناگفته پیداست با اندکی تخفیف ایشان خوب توانسته است تا کاستی های احاطه بر محیط فرهنگی یزد را با مشاوره و همکاری معاونین و کارشناسان محترم اداره ی متبوع خویش برطرف نماید. در این راه، همراهی و همدلی جمعی از هنرمندان، پژوهشگران و فعالین فرهنگی و نیز اصحاب رسانه و مطبوعات در جای خود از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد.
فعال نمودن برخی انجمن ها (تئاتر، موسیقی، هنر های تجسمی، عکاسی) ، برگزاری موفق(قالی صلح) طرح هر گردشگر یک گره –با تمام انتقادات و کاستی های موجود-نشست سراسری و سالانه ی مدیران کل فرهنگ و ارشاد اسلامی سراسر کشور، برگزاری نخستین سالیاد درگذشت استاد مهدی آذر یزدی به نحوی بسیار زیبا و شایسته و نیز دیگر برنامه های هنری ریز و درشت ، و در نهایت برگزاری هشتمین جشنواره خوشنویسی خط رضوی در کنار کسب رتبه اداره کل برتر در بین ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی سراسر کشور از نقاط قوت و شاخص در بین فعالیت های یکسال گذشته این مدیر به ظاهر غیر بومی و به زعم عده ای جوان است.
در طی قریب به یکسال گذشته، تقریبا تمامی معاونت های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به یزد آمد و شد های متعددی داشته اند که نشان از یک دیپلماسی فعال در حوزه ی کاری مدیر کل جوان می دهد و در این بین تنها نام دو نفر به چشم نمی خورد؛ بهمن درّی معاون فرهنگی وزیر و طالبیان قائم مقام وزیر در حوزه شعر و ادبیات ، اگرچه ایشان با حضور در وزارت خانه ملاقات های متعددی با این عزیزان پیرامون حوزه های مختلف کاری داشته اند.
استان یزد؛ بزرگترین، دومین و در عین حال زیباترین شهر خشتی جهان است که از سابقه ای طولانی در هنر، فرهنگ ، علم و خاصه علوم دینی برخوردار است . شهری با بیش از 750هکتار بافت به هم تنیده و متمرکز تاریخی و سلسله ای از نام ها و یادهایی بزرگ و جهانی در رشته ها و موضوعات مختلف، شهری آرمیده در کویری گرم و خشک و سوزان که مردمانی دارد به غایت نیکو خصال و صبر پیشه.
اگر از کنار سفر به انجام نرسیده ی وزیر محترم در نیمه ی خرداد 89 (18 و19 خرداد 1389 با موضوع نشست سراسری مدیران کل سراسر کشور)که به خاطر همزمانی آن سفر با سفر ایشان به چین بود، بگذریم؛ حضور سه باره ی ایشان(متوسطِ هر چهار ماه یک حضور) در نوع خود جالب و در نقطه ی بالایی از اهمیت و توجه قرار خواهد گرفت که نشان از چندین نکته ی حائز اهمیت دارد.
سفر اول: 2اردیبهشت 1389 (یک روزه) افتتاح چندین طرح عمرانی و فرهنگی و چندین نشست و کارگروه مشورتی در حوزه ی فرهنگ و هنر.
سفر دوم : 27تیرماه 1389 (یک روزه) حضور در مراسم نخستین سالیاد در گذشت استاد مهدی آذر یزدی و نشست صمیمانه با اهالی فرهنگ و هنر و اصحاب رسانه و مطبوعات.
سفر سوم: 22مهرماه 1389 به منظور شرکت در مراسم اختتامیه جشنواره خوشنویسی خط رضوی.
نکاتی که از این حضور چندین باره می توان دریافت اگرچه در حد تحلیل و حدس و گمان است اگرچه ذهن را به سمت و سویی چون علاقه ی وافر وزیر محترم به این نقطه ی مهم و فرهنگی در کشور اسلامی ایران و جاذبه های مهم فرهنگی ، سوق می دهد اما نباید از رایزنی ها و هنر مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد در فراهم نمودن مقدمات این گونه سفرها به سادگی گذشت . در این بین دقت و حساسیت مدیران اجرایی استان یزد را می طلبد تا در این آمد و شد های صمیمانه و پی در پی، سنگ بنای طرح های بزرگ عمرانی در حوزه ی فرهنگ و نیز به انجام رسانیدن هر آن چه احساس می شود می تواند به ارتقاء سطح فرهنگ و هنر در ابعاد مختلف کمک نماید ، گذارده شود.
  •  شهرت استان یزد به خوبی ها و حضور مردمانی سخت کوش و دین مدار .
  •  وابستگی علمای بزرگ و تأثیر گذار در حوزه ی دین و علم دینی به یزد .
  • حضور همیشه موفق دانش آموزان و دانش آموختگان یزدی در آزمون ها و فعالیت های علمی.
  •  پیشرو بودن در عرصه های دفاع مقدس و پاسداری از ارزش های اسلامی و دینی.
  •  تعهد، تخصص و در عین حال پایبندی به اصول و معیارهای انقلاب اسلامی ایران.
  • وجود مسئولینی دلسوز ، انقلابی و تأثیر گذار در عرصه های سیاسی ، علمی و فرهنگی
  •  وجود سطح بالایی از امنیت و ارزش های فرهنگی با حساسیت در مورد کاستی های موجود.
  •  وجود مرز بندی هایی خاص در عرصه های اجتماعی و امنیت اخلاقی جامعه
  • حضور مستمر در گرهمایی های گسترده ی داخلی و بین المللی
  •  هنرمندان سخت کوش، کم حاشیه و پر توان
از جمله مواردی است که می توان به داشته هایی که می تواند یزد را از نظر فرهنگ و موضوعات فرهنگی جذاب و قابل تأمل جلوه دهد اشاره نمود.
نکته ی پایانی این که این سفرهای چندین باره که نشأت گرفته از ساز و کار اهداف و سیاست های دولت نهم و دهم در حضور مسئولین در بین و کنار مردم برای لمس و درک معضلات و مشکلات می باشد به هر دلیلی که به انجام می رسد و با هر مدت زمانی که مهیا می شود نباید نادیده گرفته شود و یا به گونه ای رفتار شود که ساده انگارانه از کنار آن رد شد. سفر یک روزه یا چندین ساعته در سطح وزرا تفاوت چندانی ندارد مهم این است که با هماهنگی استاندار محترم ، به عنوان رأس هرم مدیریت اجرایی و دستگاه فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد به عنوان مهمترین متولی امور فرهنگی – هنری استان، بهترین و ظریف ترین برنامه ریزی برای بهره برداری هوشمندانه از این گونه مجالست ها و مؤانست ها صورت پذیرد. سفر چندین باره وزرا به یزد جای بسی خوشحالی دارد و حضور جناب دکتر سید محمد حسینی وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی بنا به هر دلیل که صورت می گیرد مایه خوشوقتی و سپاس اهالی هنر و فرهنگ دارالعباده ی یزد می باشد اما در کنار علاقه و عنایت خاص جناب وزیر به استان دارالعباده، دارالعلم و دارالعمل یزد و جاذبه های فراوان فرهنگی، هنری و اجتماعی استان یزد نباید از کنار هنر مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد نیز به سادگی گذشت.
برای آن که به یکجانبه نگری و تعریف صرف متهم نشویم باید معروض داریم که قطع به یقین کمبودها، کاستی ها، گلایه ها و انتقادات جدی نیز وارد است و موجود اما، بنا به پیروی از آیه ی شریفه ی «لِکُلِّ نَبأٍ مُسْتَقَر»
هر خبری را وقت معینی است. (سوره‌ی انعام، آیه‌ی 67) و توجّه به مثل معروف :
«هر سخن جایی و هر نکته مکانی دارد !»
گلایه و کمبودهایی هم که هست بماند برای وقتی که باید و گفتن و شنفتن شاید.
جاوید و ماندگار ابدی اوست و لا غیر

یزدفردا


  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا