11 شهریور بنام روز صنعت چاپ نامگذاری شده است . امروزه صنعت چاپ به دلیل ویژگی‌ها و قابلیت‌های فراوان سهم قابل توجهی را در عرصه‌های مختلف اجتماعی به ویژه اقتصاد جهانی به خود اختصاص داده است.
اما در این یاداشت، سخن از سختی ها و مشکلات پیش روی این حرفه است . در بخش اجرا، مهم‌ترین مشکلات متوجه ضعف برنامه‌ریزی، عدم تدوین استانداردهای لازم، کمبود نیروی متخصص، نبود بانک اطلاعاتی ، ورود ماشین‌های چاپ فرسوده و نیز نقش حاشیه‌ای اتحادیه چاپخانه‌داران است و در بخش دوم یعنی چالش‌های حقوقی نیز تناقض، ابهام و خلاء قانونی به عنوان مهمترین چالش فراروی صنعت چاپ ایران به شمار می‌رود.
جدااز این موارد،به غیر از چند شهر که به تعداد انگشتان دست هم نمی رسد بقیه شهرهای کشور در حوزه چاپ با مشکلات حرفه ای جدی مواجه اند. هنوز هستند شهرهایی که موارد چاپ و نشر خود را به خارج از استان خود می برند و این مسئله نشان دهنده آن است که به مسائل سخت افزاری و حرفه ای استانها توجه جدی نشده است وازهمه مهمتراینکه خروج میلیاردها تومان سرمایه چاپ و نشر در هریک از استانها نشان دهنده یک عمق فاجعه است.
چاپخانه داران هنوز به فناوری جدید وصل نشده اند و هنوز هستند دستگاه های ملخی که چاپ و نشر مشریان را با تاخیر های فراوان انجام می دهند.
به اعتقاد نگارنده، کمبود رشته تحصیلی "چاپ" شاید یکی از مهمترین دلیل عدم به روز بودن صنعت چاپ در کشور است .عدم سرمایه گذاری مناسبت وتاخیردر راه اندازی شهرک های صنعت چاپ و حتی مجهز نکردن چاپخانه داران به دستگاه های پیشرفته چاپی همگی باعث شده که صنعت چاپ با مشکلاتی روبرو باشد.
به نظر می رسد ایجاد شهرک های چاپ، ایجاد تسهیلات برای چاپخانه داران ، راه اندازی اتحادیه چاپخانه داران برای هر استان وورود دستگاه های مدرن چاپی و از همه مهمتر اجازه ندادن به دستگاه های دولتی برای عدم خروج کارهای چاپی سازمان خود به استانهای دیگر بتواند به روند رو به رشد وارتقاءصنعت چاپ کمک شایانی را انجام دهد

یزدفردا                                                                                                                                                   
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا