متولی سرو ابرکوه کیست؟

علی جعفری


یزدفردا " سرو کهنسال ایرانیان در آستانه جهانی شدن یا خشک شدن؟ در حالی که سخنگوی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشور از ثبت جهانی سرو ابرکوه ( سرو ابرقوه) خبر می دهد اکثر متخصصین امر از وضعیت نا مناسب این درخت کهنسال ابراز نگرانی می کنند.حسن محسنی مدیرکل روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی در پاسخ به رسانه های منتقد به سازمان میراث فرهنگی می گوید که این سرو در مناطق چهارگانه محیط زیست قرار دارد و حفاظت از آن بر عهده سازمان محیط زیست است و نه سازمان میراث فرهنگی.
 محسنی به آيين نامه اجرايي اين سازمان اشاره کرد و گفت: همه آثار موجود در مناطق چهارگانه محيط زيست مي تواند در فهرست آثار ملي به ثبت برسد ولي مديريت و حفاظت از آثار در مناطق چهارگانه به عهده سازمان محيط زيست است. سرو کهنسال ابرکوه یک بار در سال 82 در شورای عالی محیط زیست به عنوان اثر ملی – طبیعی به ثبت رسید.
 یک بار هم در سال 87 به عنوان سومین اثر طبیعی در فهرست آثار ملی ثبت شد. پس از این بود که سازمان حفاظت محیط زیست هم اعلام کرد که باتوجه به ارزش ژنتيكي از لحاظ قدمت سرو کهنسال ابرکوه، اداره كل حفاظت محيط زيست استان يزد اين بازمانده تاريخ كهن را به عنوان يك نمونه نادر گياهي تحت حفاظت و مديريت سازمان محيط زيست در آورد.
 البته همان زمان خبر تشکیل کمیته ای استانی با نمایندگانی از سازمان جهاد كشاورزي، دانشكده منابع طبيعي و كويرشناسي، مركز تحقيقات جهادكشاورزي، اداره حفظ نباتات استان يزد، اداره كل منابع طبيعي، سازمان ميراث طبيعي، گردشگري و صنايع دستي و شهرداري ابر كوه برای حفاظت از این درخت کهنسال داده شد.
اما با این وجود مشخص نیست که چرا آخرین اخبار حکایت از خشک شدن این سرو دارد. یکی از اعضای موسسه علمی تحقیقاتی سازمان جنگلها و مراتع کشور نیز در باره اینکه چه سازمانی متولی حفاظت از این درخت است گفت: این درخت در محیط شهری قرار دارد برای همین در ابتدا وظیفه شهرداری است که برای نگهداری از این درخت تامین اعتبار کند.
 مصطفی خوشنویس با اشاره به اینکه این درخت توسط سازمان میراث هم به ثبت ملی رسیده است گفت: وقتی این درخت توسط ارگانی به نام یک اثر به ثبت می رسد یعنی آن سازمان هم وظایفی در قبال نگهداری این اثر باید داشته باشد.
او در پاسخ به اینکه آیا می شود شرایط را برای سرو ابرکوه بهتر کرد گفت: با مدیریت درست می توان این سرو را بازهم زنده نگه داشت. عضو هیات علمی مؤسسه تحقيقات جنگلها و مراتع به مشکلات طبیعی در این باره اشاره کرد و گفت: سرمای سخت زمستان 87 و تابستان های گرم سالهای 88 و 89 و عبار زیاد از دلایل طبیعی ایجاد شرایط سخت برای این درخت است.
او به دلایل انسانی هم اشاره کرد و گفت: روزانه بازدیدگنندکان زیادی به این سرو نزدیک می شوند که حضور آنها باعث کوبیده شدن خاک، تراکم شدید در پای درخت، محدود شدن نفوذ پذیری آب و برهم خوردن میکرو ارگانیزمها می شود. این در حالی است که حداقل فضا برای نزدیک شدن به این درخت 2.5 متر است و از سایه انداز به سمت تنه نباید قدم برداریم.
خوشنویس در پاسخ به اینکه سازمان جنگلها در این باره نباید اقدامی کند، گفت: سرو ابرکوه یک اثر جهانی است. در گوگول ارت این درخت با یک رنگ آبی مشخص شده است. فرقی نمی کند چه سازمانی باید این کار را انجام دهد. وظیفه همه نهاد های مرتبط و مردم است تا از این اثر بی نظیر حفاظت کنند.

یزدفردا
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا