آنچه از جا به جایی مسئولین نصیب آقای مشایی می شود- یادداشت اول

محسن حقیقی

یزدفردا "با انتصاب آقای مشایی در اوایل دولت دهم به عنوان معاون اول توسط رئیس جمهور، پنجره جدیدی با توجه به زمینه های تاریخی علاقه رئیس جمهور به آقای مشایی در فضای ذهن های آینده نگر باز شد. و آنهم آماده کردن آقای مشایی برای ریاست جمهوری یازدهم است. ضمن اینکه مقاومت هایی که آقای احمدی نژاد در برابر عزل آقای مشایی از معاونت اول ریاست جمهور با حکم حکومتی امام خامنه ای از خود نشان دادند و همچنین دادن پست های جدید بعد از عزل از معاونت اولی همچون ریاست دفتر رئیس جمهور ، رییس گروه مشاوران جوان و ده دوازده پست دیگر همه وهمه قوت بخش فرضیه ریاست جمهوری آقای اسفندیار رحیم مشایی با حمایت آقای دکتر احمدی نژاد را تقویت نمود.

و اما بعد از گذشت یک سال از عمر دولت دهم و مستحکم شدن جایگاه آقای مشایی در نهاد ریاست جمهوری شاهد جابه جایی مسئولین بلند پایه کشوری و استانی با هم می باشیم، راستی آنچه که از این جا به جایی نصیب آقای مشایی می شود چیست؟

شاید در نگاه اول مثلا انتقال آقای دهمرده از استان سیستان به استان لرستان و انتقال آقای صابری از استانداری لرستان به استانداری اردبیل و تعویض استاندارهای با سابقه دولت نهم با هم به دلیل اینکه جایگاه ها تغییر نکرده است زیاد مهم جلوه نکند، ولی به راستی زمانیکه استاندار لرستان و یا سیستان و یا یزد و... جابه جا شوند حوزه عمل آنها در استان جدید چقدر می تواند گسترده باشد؟

آیا استاندار سابق لرستان در استان اردبیل همان حوزه عمل اجتماعی ، سیاسی را خواهد داشت که در استان لرستان داشت یا فقط تبدیل به نیروی اداری وحلقه ای از نظام بروکراسی خواهد شد و کاملا گسست اجتماعی ،سیاسی پیدا خواهد کرد؟

راستی استاندار سابق فلان استان ، بعد از چند سال مسئولیت در دولت نهم ودهم اگر با سیاست های آقای مشایی مخالف و یا در آینده با کاندیداتوری احتمالی مشایی با وجود حمایت احمدی نژاد در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم مخالفت نماید وبخواهد اقدامی انجام دهد از کدام حمایت سیاسی ، اجتماعی در استان جدید برخوردار خواهد بود. ضمن اینکه باید مجری سیاست ها و مصوبات اداری باشد که با توجه به دوازده سیزده پستی که آقای مشایی دارند حتما باید گذری از کانال وی داشته باشند.

از سیمای رویکرد اعضای هیئت دولت به آقای مشایی آنچه از دور چشم نوازی می کند این است که وضعیت برای آقای مشایی چندان بد نیست. ضمن اینکه وزرا را می توان در سه سلیقه جمع بندی کرد سلیقه اول اصلا مشایی را نمی پسندند وبه حساب نمی آورند و به قولی زورشان می چربد. سلیقه دوم هم مثل دسته اول مشایی را نمی پسندند ولی از مشایی حساب می برند واحتمال تعویض شان مثل آقای صفار و لنکرانی وجود دارد وسلیقه سوم با مشایی مشکلی ندارند و یاانتخاب شده وی هستند.

ولی آنچه که باید منتظر آن بود جابه جایی احتمالی مسئولین هم رده در آینده نزدیک به خصوص در سطح استانی است و بدین گونه همه چیز تحت نظر برای آینده مطلوب آقای مشایی مهیا می گردد.

یزدفردا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا