هنرمندنیکو خصال(برای محمود رهبران بمناسبت دریافت نشان 1خوشنویسی)

زنده است آنكه عشق می ورزد

دل و جانش بـه عشق می ارزد


رشد و بالندگی هنر خوشنویسی علاوه بر كوشش و تلاش خستگی ناپذیر خوشنویسان و شب زنده‌داری ها و گذراندن نور به نور آنها، از غروب آفتاب تا دمیدن سپیده صبح، مرهون عشق و تلاش شماری از استادان این هنر شریف و ارجمند است كه علاوه برخوشنویسی، برای احیا واعتلای خوشنویسی، از خود مجاهدت بخرج داده و متحمل ریاضت ها شده اند. این افراد كسانی هستند كه با ایجاد زمینه ها و بسترهای لازم موجبات دلگرمی و ارتقاء انگیزه را برای سایرخوشنویسان وهنرجویان فراهم آورده و از این رهگذر وظیفه و دِینِ خود را به فرهنگ و هنر ادا كرده اند. بی مناسبت نیست كه این فرهنگ وران جلیل القدر را هنربانان فن شریف خوشنویسی بدانیم ودراین میان یكی از این دلباختگان و خدمتگزاران واقعی هنر خوشنویسی كه این عشق ورزی و علاقه را در بندبند وجود خود چون سرمایه ای گرانقدر حفظ كرده دوست گرانمایه استاد محمود رهبران است که اخیرا به دریافت نشان ۱ خوشنویسی افتخاریافته وبهانه ی دست داده است تا در ذکرحسن خلق وهنر او چند جمله ای قلمی کنیم:
محمودرهبران علاوه بر خوشنویسی بواسطه حضور بیش از دو دهه تلاش علمی وهنری درگنجینه فاخر کتابخانه های آستان قدس وهمچنین موهبت برخورداری از دوستی و همنشینی با بزرگان هنر و ادب همچون استاد امیرخانی واسلامی ندوشن و...با خرمن معارف بزرگان ادب فارسی نیز آشنایی خوبی بهم زده وخوشه چینی های فراوانی نموده به گونه ای که اکنون به درستی می توان اورا هنرمندی خوش محضر و ادیب و نكته سنج یافت که كلام و بیان و نوشتار او مملّو از نكته های بلیغ ادبی و شعر وحتی طنز های معنی دار شنیدنی است .
خدمات ایشان به عنوان مُعَلّم خطّ نیز در انجمن خوشنویسان که هنرجویان فراوانی را علاوه بر فنون خوشنویسی متعلم ارزشهای درونی و اخلاقی استاد خویش نمود ه همواره محل حسن اشارت بسیاری هنرمندان واهالی خوشنویسی بوده است ..

استاد رهبران در نزاكت،‌ ادب و داشتن سیمایی موقّر و آراسته وبوِِیژه درفروتنی مثال زدنی اشان زبانزد وبی نیاز از تعریف اند. در عین حال اصلی ترین صفت ایشان همان سرمایه درونی عشق به فرهنگ و هنر و ادبیات است.

آنچه كه در این دل نوشته، آمد تنها بخشی از سجایای اخلاقی و كاری ایشان است وبدون شک این مطلب موجز وکوتاه حقی که بایددر قدردانی از زحمات این یاور صدّیق و هنرمند واقعی هنرخوشنویسی انجام شودادا نمی کنداما امیدوارم كه خوشنویسان و هنرمندانی كه نَفس به نَفس با رهبران لحظات خوشی را درهمکاری وهمنشینی شریك بوده اند وبه هنرمندی واخلاص و صداقت وافتادگی ایشان گواهی می دهند ،حق مقام هنری ایشان را آن طور که شایسته است بجا آورند ومسئولان فرهنگی شهر نیز به نحو مطلوب قدر اورا ارج نهند. اكنون كه این مطلب به پایان می آید، بیتی از شاعر گرانقدر استاد دیجور همدانی را در ذهن مرور می كنم و البتّه با آرزوی طول عمر برای جناب رهبران آن بیت را در اینجا می آورم كه :
ای خلق! زنده دوست شوید، از برای آنك تجلیل بعد مرگ، هنرمند را چه سود؟!
برای این بزرگوار ودوستان وهمکاران صدیقش بخصوص محقق پرتلاش حسین مسرت كه بهترین مدد كار فرهنگی و زوج اندیشگی ایشان بوده است، لحظات همدلی و پایندگی و عزّت و بهروزی و سربلندی را از خداوند بزرگ مسألت می نمایم و امیدوارم استاد خوشنویس ما همچنان در خلوت آفرینش هنری خود به فرهنگ و هنر این سرزمین عشق بورزدوبرقرار بماند..

یزدفردا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا