انتظارات از نخستین تغییرمعاون جدیدفرهنگی وزارت ارشاد

امیرترقی نژاد

معاون جدیدفرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که هفته پیش به طور رسمی معارفه شد، مسوول اداره نظارت بر نشر کتاب کودک را منصوب کرد.سید صادق موسوی به عنوان مسوول اداره نظارت بر نشر کتاب کودک و نوجوان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در برنامه رادیویی «پیدا و پنهان» رادیو گفت و گو با موضوع نقد و بررسی وضعیت نشر کتاب کودک و نوجوان با سایر کارشناسان بحث و تبادل نظر کرد.
این تغییر در حالی صورت می گیرد که کارشناسان در خصوص انتظارات خود در این بخش حرفهای جدیدی رامطرح می نمایند.
مصطفی رحماندوست نویسنده حوزه كودك ونوجوان می گوید: قصه‌نویسی و تصویرگری كتاب كودك یك تخصص است اما هم‌اكنون در كشور تخصصی انجام نمی‌شود.
به اعتقاد وی انتشارات دولتی بلای جان بچه‌هاست و اكنون بیش از 30 سال است كه از مدیران دولتی درخواست می‌كنیم به دلیل نداشتن تخصص برای بچه‌ها كتاب چاپ نكنند.
وی تاكید می کند : هر كاری باید به كاردان آن سپرده شود زیرا به طور قطع تاثیرگذاری آن بهتر است و بسیار سریع‌تر دستیابی به هدف مورد نظر محقق می‌شود.
رحماندوست با بیان اینكه تنها برخورداری از امكانات دولتی، شرط انتشار كتاب نیست، عنوان كرد: چاپ برخی كتاب‌ها، انسان را به یاد كوره پول‌سوزی می‌اندازد.
وی معتقد است: وضعیت نگارش كتاب توسط انتشاراتی‌های دولتی هنگامی‌كه به مباحث عمومی می‌رسد، بسیار بحرانی‌تر می‌شود به عنوان نمونه، می‌خواهیم به كودك نماز یاد بدهیم و همه گمان می‌كنند از عهده آن برمی‌‌آیند اما می‌بینیم كه بچه‌ها روزبه‌روز بی‌نمازتر می‌شوند.
رحماندوست ادامه داد: با این حساب یا نماز غلط است یا آموزشی كه از طریق كتاب‌های منتشر شده ارائه شده است و از آنجا كه نماز غلط نیست، آموزش‌های بدون كارشناسی و بدون درك موضوع از طریق برخی كتب ارائه شده، دچار اشكال است.
وی تاكید كرد: برای برخی مباحث اعتقادی و مذهبی لازم است كه روحانی متخصص در امر كودك و نوجوان تربیت شود زیرا به نظر می‌رسد، منبرهای موجود چندان جاذبه‌ای برای كودكان نداشته باشد.
رحماندوست خاطرنشان كرد: در مجموع حرف‌های بسیاری از ما بسیار خوب است اما راه گفتن آن را بلد نیستیم و این‌گونه است كه انتشار بسیاری از كتب به معنای واقعی كوره پول‌سوزی است.
وی با تعمیم این موضوع به دفاع مقدس اظهار می دارد: بهترین كسانی كه می‌توانند در مورد دفاع مقدس بنویسند، كسانی هستند كه در جبهه حضور داشته‌اند و تا زمانی‌كه كسی در حال و هوای آن روزها حضور نداشته باشد، نمی‌تواند كتاب تاثیرگذار بنویسد و فرهنگ دفاع مقدس را انتقال دهد.
رحماندوست تاكید كرد: قصه‌نویسی یك فن است و می‌توان آن را فرا گرفت و افتخار ما به عنوان یك ایرانی این است كه با آدم‌های عادی در مقابل بهترین و برترین دانش‌ها و سلاح‌های نظامی ایستادیم.
وی خاطرنشانمی کند که نوشتن واقعیت‌ها در كتاب به ویژه برای كودك و نوجوان، باورپذیری داستان را بیشتر می‌كند و در نتیجه تاثیرگذاری بیشتری به دنبال دارد.
محمود عالیشوندی کارشناس ارشد ادبیات نمایشی اظهار می دارد: شور و هیجان دو عنصری است که نویسندگان حوزه کودک و نوجوان باید به آن توجه جدی داشته باشند.
وی با انتقاد از اینکه وضعیت قصه گویی نیازمند توجه جدی مسئولین و نویسندگان است تصریح می کند : در حال حاضر خمودگی در تصویرگری و مطالب نویسندگان حوزه کودک و نوجوان دیده می شود که مورد رضایت مخاطبین نیست .
این صاحبنظر فرهنگی با بیان اینكه امروزه متاسفانه توان قصه‌گویی برای فرزندانمان را از دست داده‌ایم ، گفت : در ادبیات امروز ما ، قدرت تجسم از كودكان گرفته شده و داستان‌های موجود اجازه نمی‌دهد كودك تجسم كند و داستان را در ذهن خود بسازد و پرورش دهد.
عالیشوندی می گوید : تصویرگران كتاب كودك نیز طی سال‌های اخیر بسیار سطحی و مبتذلانه به تصویرگری پرداخته‌اند و به نظر می‌رسد كودكان ما با دیدن بسیاری از تصاویر دچار افسردگی شوند.
وی معتقد است : هزینه کردن برای قصه های کودکان و نوجوانان سرمایه گذاری برای سرمایه های اجتماعی کشور است که در آینده نه چندان دور فواید آن را برداشت خواهیم کرد.

یزدفردا

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا