همه چیز در مورد ووووزلا بوق دردسرساز جام جهانی 3010 آفریقای جنوبی -داستان چهارم

یزدفردا "محمد حسین تقوائی :ووووزلا نام بوقی است که در استادیوم‌های فوتبال استفاده می‌شود ، حدود یک متر طول دارد و توسط لب و ارتعاشات ریه صدا تولید می‌کند.
ووووزلا صدای بلند و یکنواختی را ایجاد می‌کند که شبیه صدای فیل است. ووووزلا جنجال برانگیز است و می‌تواند به بازیکنان و مربیان آسیب شنوایی برساند.
ساخت این ساز، تجارتی به مبلغ 50 میلیون راند (6.45 میلیون دلار) در آفریقای جنوبی و اروپا نیز به همراه دارد.

نرم افزاری برای ایجاد صدای دلخراش بوغ معروف جام جهانی


مخترع ووووزلا عذرخواهي کرد
مخترع 37 ساله ووووزلا به خاطر مزاحمتهايي که صداي ناهنجار اين شيپور پلاستيکي ايجاد مي کند عذرخواهي و تاکيد کرد که با فروش اين شپيور پول زيادي به دست آورده است.
نیل فن شالکیک، مخترع 37 ساله ووووزلا، گفت: "متاسفم که دارم کاری می کنم که به تیمها اجازه نمی دهد آنطور که می خواهند موفق شوند."
عذرخواهیهای فن شالکیک علائم به خصوصی دارند. به طوری که پدر کابوس صوتی این جام جهانی نمی خواهد انتقاداتی را که به این محصول ناهنجار وارد است بپذیرد.
وی در این خصوص اظهار داشت: "باید به روش زندگی ما و نوع جشن گرفتن ما برای فوتبال احترام بگذارند. فوتبال باعث شده کشوری که به 11 زبان مختلف حرف می زند یک مفهوم واحد پیدا کند. ما نمی توانیم در استادیوم برای تشویق تیم خود آهنگ بخوانیم چرا هریک از ما به زبانی حرفی می زنیم که برای سایر هموطنانمان قابل درک نیست. این درحالی است که زبان ووووزلا را همه می توانند بفهند."

مخترع ووووزلا کیست؟
نیل فن شالکیک در ابتدا به عنوان مخترع ووووزلا معرفی شده بود اما پس از مدتی مشخص شد که در واقع این ساز از قرنها قبل وجود داشته و این شخص تنها آن را به صورت پلاستیکی تولید کرده است.
وی در سال 2001 کار خود را با تولید 500 وووزلا آغاز کرد. یکسال بعد یک شرکت بسیار مهم از ایده این شیپور خوشش آمد و 20 هزار نمونه از آن را خریداری کرد.
امروز پس از 9 سال و به خاطر جام جهانی 2010 روسها و برزیلیها شروع به خریدن این آلت موسیقی کردند و به خاطر یک شرکت آلمانی به نام "اورباس کهربرگ" از مدتی قبل فروش این شیپور بد صدا در اروپا آغاز شده است.
نیل فن شالکیک مخترع 37 ساله ووووزلا در پاسخ به اینکه گردش مالی حاصل از فروش این شیپور چقدر بوده است با خنده گفت: "دارم ثروتمند می شود."

نظر فیفا در مورد چیست؟
ووووزلا از جام کنفدراسیون‌های سال گذشته بحث چالشی بین مقامات محلی و تیم‌های شرکت کننده به وجود آورده بود، فیفا در سال ۲۰۰۹ با این بوق مشکل داشت و استفاده از آنرا ممنوع اعلام کرده بود که در نهایت استفاده آنرا در رقابتهای جام جهانی ۲۰۱۰ آزاد اعلام کرد.
فيفا با اعلام حمايت از مردم آفريقاي جنوبي، "ووووزلا" را نمادي از فرهنگ و سنت اين كشور دانست.
سپ‌بلاتر رييس فيفا سروصداي گوش‌خراش ووووزلا را يكي از خصوصيات كشور آفريقاي جنوبي دانست و گفت: هيچ دليلي نمي‌بينم كه استفاده از اين شيپورها را در ورزشگاه‌ها ممنوع كنم.
بلاتر در ادامه افزود: پيش از اين هم گفته بودم كه جام جهاني در آفريقاي جنوبي رنگ و بوي ديگري خواهد داشت. ما نمي‌توانيم با فرهنگ و سنت هواداران يك كشور مقابله كنيم و اصلا دليلي هم براي انجام اين كار وجود ندارد.
به گفته فيفا بازيكنان بايد تمام توجه‌شان را معطوف بازي كنند و به مسايل خارج از زمين كاري نداشته باشند.
فيفا پيش از اين اعلام كرده بود تنها در صورتي كه استفاده از اين شيپورها خللي در روند بازي ايجاد كند با آن برخورد خواهد كرد.
سپ‌بلاتر قبل از آغاز جام جهاني وعده داده بود تيم‌ها خودشان را براي رويارويي با پديده جديدي به نام ووووزلا آماده كنند. البته بلاتر گفته بود در صورتي كه حتي يك شيپور به زمين مسابقه پرتاب شود استفاده از آن تا پايان جام جهاني ممنوع خواهد شد.

ووووزلا و سازمان‌دهندگان جام جهانی در آفریقای جنوبی
با این حال سازمان‌دهندگان جام جهانی در آفریقای جنوبی گفته‌اند که این بخشی از فرهنگ فوتبالی آنهاست و فقط در حالتی که رسما استفاده از این بوق‌ها ممنوع شود آنها اجازه ورود ووووزلا را به ورزشگاه نخواهند داد. یک سخنگوی سازمان‌دهندگان گفته است: «هرگز ممنوعیت آنها را بررسی نکرده‌ایم. این ساز در فرهنگ آفریقایی‌ها ریشه‌ای عمیق دارد. ووووزلا بر مبنای بوقی ساخته شده که اجداد ما از آن برای صدا زدن مردم استفاده می‌کرده‌اند و احساسات ما را درباره بازی بازگو می‌کند. اما بگذارید این ساز مختص به آفریقای جنوبی نماند. ووووزلا حالا تبدیل به سازی بین‌المللی شده و مردم آنها را می‌خرند و به خانه می‌برند. ما میزبان جام جهانی هستیم و از بقیه تقاضا داریم به عنوان مهمان ما، به فرهنگ ما و نحوه جشن گرفتن ما احترام بگذارند. بحث در این زمینه را باید به پایان ببریم. یک سال است در این باره بحث می‌کنیم. شما یا ووووزلا را دوست دارید یا از آن متنفرید، اما ما در آفریقای جنوبی دوستش داریم.»

معترضین به ووووزلا
در طول برگزاري جام جهاني انتقادهاي فراواني نسبت به سروصداي گوش‌خراش اين شيپورها از سوي بازيكنان و مربيان تيم‌هاي حاضر در جام جهاني صورت گرفته است.
صدای همهمه بلند ووووزلا بحث و جدل فراوانی را برانگیخته و شبکه‌های تلویزیونی از صدای آن شکایت بسیاری دارند، و شبکه‌های رادیویی هم اعلام کرده‌اند افرادی که از گوشی برای شنیدن بازی‌ها استفاده می‌کنند از صدای آن ناراحت می‌شوند.
بسياري از خبرنگاران هم با شكايت از اين مسئله گفته بودند با وجود اين شيپورها نمي‌توانند كار خود را به خوبي انجام دهند و بايد هرچه سريعتر جلوي ورود اين شيپورها به ورزشگاه گرفته شود.
در مقابل تعدادي از هواداران در حمايت از شيپورهاي عجيب و غريب جام جهاني به خبرنگاران گفتند: "مگر جام جهاني چند بار قرار است در كشور ما برگزار شود؟ اگر بخواهيم ساكت باشيم به خانه مي‌رويم و بازي را بدون صدا از تلويزيون دنبال مي‌كنيم."
بازیکنان می گویند "بازي كردن تحت اين شرايط بسيار دشوار است. معمولا بازيكنان درزمين يكديگر را صدا مي‌زنند و با هم صحبت مي‌كنند. با وجود اين سروصداها حتي از فاصله چند متري هم نمي‌توان چيزي شنيد.، حتي بعضي وقت‌ها صداي سوت داور هم شنيده نمي‌شود، البته هياهوي هواداران جزيي از فوتبال بوده است، اما نه به اين صورت كه تمام بازيكنان عصبي بازي را دنبال كنند."
تولیدکنندگان برنامه‌های تلویزیونی آلمانی هم گفته‌اند هیاهوی ووووزلا می‌تواند مانع رسیدن صدای گزارش گزارشگران شود و ممکن است برای سلامت بینندگان هم مضر باشد. روزنامه بیلد روز شنبه تیتر زد: «دیگر دارید روی اعصاب ما راه می‌روید!»

راهکاری به نام گوشی تلفن همراه برای ووووزلا
شرکت تولید گوشی تلفن همراه ادعا کرده گوشی ضد ووووزلا طراحی کرده اند، گوشی‌ها با نام Vuvu-Stop فروخته می‌شوند و پشت جعبه‌شان نوشته شده: کاهش بسیار اثربخش نویز. برای استفاده در رقابت‌های فوتبال، راگبی و افرادی که نمی‌خواهند صدای غرغرهای همسرشان را بشنوند.»
شرکت سازنده ادعا کرده که این گوشی می‌تواند نویز را به میزان 31 دسی‌بل کاهش دهد.
ووووزلا همچنین در دیگر نقاط دنیا هم سر و صدای زیادی به پا کرده و مقامات آلمانی استفاده از آن در محل‌هایی که تلویزیون‌های بزرگ برای تماشای عموم نصب شده‌اند را ممنوع کرده‌اند.
یک مغازه‌دار محلی می‌گوید: «اگر به اندازه کافی در انبار داشتم دیروز 300 جفت گوشی ضدصدا می‌فروختم، اما تنها 200 تا داشتم که همه‌شان فروخته شدند. امروز هم اوضاع همین طور بود. این گوشی‌ها مرتب تمام می‌شوند و من 1000 تای دیگر سفارش داده‌ام!» Vuvuzela 2010 بوقهای پلاستیکی بلندی که بیشتر رسانه های خبری غربی آنها را ابزاری آزار دهنده می پنداشتند اکنون در قالب برنامه آی – فن می توانند هر کس که در نزدیکی کاربر قرار دارد را بیازارند! کاربر این نرم افزار می تواند در قالب یک بازی در حمایت از تیم محبوبش و یا در قالب یک رقابت صدای این بوق را در فضای ورزشگاه پخش کند.

یزدفردا



  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا