بودجه ناچیز فرهنگی، چرا؟

امیر ترقی نژاد

"سهم بودجه فرهنگی هر یزدی بسیار ناچیز است،حتی به برکت دولت نهم ودهم توجه ویژه آنها به مسائل فرهنگی ، سهم هر یزدی به 100 تومان رسیده است." این را محمود عالیشوندی که مدیریت ارشد فرهنگی استان رابر عهده دارد می گوید.او چند وقت پیش هم از اینکه فضای فیزیکی فرهنگی هر یزدی کمتر از نیم متر است انتقاد کرده بود.
1- درخصوص مظلومیت فرهنگی بارها صحبت شده است .بارها صاحبنظران فرهنگی از اینکه مدیران به فعالیت های فرهنگی در قبال فعالیت های عمرانی کمترتوجه می کنند انتقاد و ناراحت شده اند. حتی بارها این سوال ذهن مرا درگیر خود کرده است که چرا وقتی چند صاحبنظر و یک مدیر فرهنگی از این مسائل انتقاد می کند به آنها توجه جدی نمی شود؟
2- درست است که کارکشته انجام فعالیت های فرهنگی در استان کم داریم ولی نمی دانم چرا نمی خواهیم باور کنیم که آسیب های اجتماعی که در جامعه فزونی گرفته با فعالیت های فرهنگی و هنری به طور حتم کاهش پیدا می کند.
3- همچنان پیوست های فرهنگی در دست مدیران استان مشاهده نمی شود.حاضر نیستند درصدی از فعالیت های خود را به کار فرهنگی اختصاص دهند ؟ ولی این موضوع تقصیر ماست . می دانید چرا؟
4- برگزاری کلاس های آموزشی و تهیه پکیج های فرهنگی که توضیح داده شود که اصلا یک پیوست فرهنگی چیست از سوی خود مدیران فرهنگی و صاحبنظران این رشته مورد غفلت قرار گرفته است ؟ به طور حتم این بودجه ناچیز فرهنگی به ما اجازه نمی دهد درخصوص برگزاری این نشست های تخصصی و تهیه پکیج های فرهنگی وارد کار شویم ؟
5- چند وقت پیش هم حجه الاسلام والمسلمین صدوقی نماینده ولی فقیه و امام جمعه یزد نیز از اینکه فعالیت های فرهنگی دیگر نمی تواند راهکار متاسبی برای جلوگیری بدحجابی باشد انتقاد کرده بود. درست است , دیگرجواب نمی دهد چون اینقدر به فعالیت های فرهنگی اهمیت ندادیم تا آسیب های اجتماعی فزونی گرفته است .
6- در قبال سایت ها و وبلاگ ها ضد ارزشی چه کردیم ؟ در قبال ماهواره ها و فارس وان ها که هر روز ارزشهای خانواده های اسلامی را کمرنگ تر می کنند چه کردیم ؟ چقدر جشنواره ها و فعالیت های فرهنگی تاثیرگذار در این خصوص برگزار کردیم ؟ چند تا صاحبنظر ،ایده آورده اند که با چنین و چنان فعالیت هنری میتوان در قبال این ضد ارزشها مقابله نماییم ؟ اصلا بگذریم چرا ما تهاجم فرهنگی نداریم ؟
7- این بودجه ناچیز فرهنگی برای خیلی ها سوال شده اما هنوز جوابی نگرفته ام؟

یزدفردا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا