چند نکته ای در مورد تئاتر


محمود عالیشوندی

مدیرکل فرهنگ وارشاداسلامی استان یزد

ارديبهشت تئاتر سبب مي‌شود تا تئاتر به عنوان كهن الگوي انتقال پيام به مخاطب بيشتر مورد توجه واقع شود. در مراسم ارديبهشت تئاتر هم مردم با تئاتر آشنا مي‌شوند و هم مي‌توان هنرمندان تئاتر را در مكاني واحد دور هم جمع كرد. ما نیزدر روز 28 ارديبهشت ماه اين مراسم را برگزارنمودیم و سعي کردیم تا در يك برنامه متنوع از فعالين و خادمين تئاتر و برگزيدگان اين رشته تجليل نماییم. برگزيدگاني كه آثارشان هم در جشنواره و هم در اجراي عمومي با استقبال روبه‌رو شده‌ بود.
عدم توجه به دو مقوله‌ي آموزش و پژوهش از مشكلات عمده تئاتر شهرستان ها است . مساله‌ي آموزش تئاتر در شهرستان‌ها و حتي در خود تهران جدي گرفته نمي‌شود. تعداد زيادي از افرادي كه به اصطلاح حرفه‌اي هستند با مباني اين هنر آشنايي ندارند. اين درحالي است كه پژوهش‌هاي تئاتري ما هم كاربردي نيستند. ما لازم ديديم كه در سال جاري پژوهش‌هاي رشته‌هاي مختلف هنري را كاربردي كنيم و به صورت تخصصي به اين موضوع بپردازيم.
هنرمندان ما بايد اقتضائات بومي و منطقه‌اي خود را در نظر بگيرند. ما سنت‌هاي حسنه بسيار زيادي را داشتيم كه بايد احياء و بازنمايي شوند. اين به ما كمك مي‌كند تئاتري با مشخصه‌هاي بومي و منطقه‌اي داشته باشيم. در كنار آن هم مي‌توانيم متناسب با مزيت‌هاي نسبي استان هم مي‌توانيم به تئاتر با مفهومي كه از غرب وارد شده است توجه داشته باشيم.
ما در كنار اهميتي كه هميشه به اجراي عمومي آثار نمايشي در سطح استان داده‌ايم امسال علاوه بر جشنواره‌ي تئاتر استاني براي برگزاري جشنواره‌ي منطقه‌اي فجر نيز اعلام آمادگي كرده‌ايم. در صورت توافق، جشنواره تئاتر قصه‌هاي قرآني را در سطح ملي برگزار خواهيم كرد و در كنار همه اينها نشست‌هاي علمي و تخصصي تئاتر را به صورت منظم برپا مي‌كنيم تا محلي باشد براي تبادل اطلاعات هنرمندان.
استقبال مردم از تئاتر همانند استان‌هاي ديگر است و اين استقبال تابع شرايط حاكم بر جامعه ماست. در استان يزد متناسب با جمعيتي كه دارد از نمايش‌ها استقبال خوبي به عمل مي‌آيد.
اگر بتوانيم فرهنگ استقلال تئاتر را جا بيندازيم آن وقت مي‌توان برنامه‌هاي زيادي را در اين ارتباط پياده كرد مثلا كودكان را از مدارس با تئاتر آشنا كرد و آنها را به ديدن تئاتر عادت داد.

یزدفردا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا