تئاتر یزد در گفتگو با عالیشوندی


یزدفردا "مدیر اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد گفت: اردیبهشت تئاتر سبب می‌شود تا تئاتر به عنوان كهن الگوی انتقال پیام به مخاطب بیشتر مورد توجه واقع شود.


به گزارش گروه دریافت خبر یزدفردا، محمود عالیشوندی با بیان این جمله این مراسم را دارای محاسن بسیاری دانست و ادامه داد: در مراسم اردیبهشت تئاتر هم مردم با تئاتر آشنا می‌شوند و هم می‌توان هنرمندان تئاتر را در مكانی واحد دور هم جمع كرد.

وی در ارتباط با نحوه‌ی برگزاری این مراسم در استان یزد گفت: ما در روز 28 اردیبهشت ماه این مراسم را برگزار می‌كنیم و سعی داریم تا در یك برنامه متنوع از فعالین و خادمین تئاتر و برگزیدگان این رشته تجلیل كنیم. برگزیدگانی كه آثارشان هم در جشنواره و هم در اجرای عمومی با استقبال روبه‌رو شده‌اند.


این مقام مسوول عدم توجه به دو مقوله‌ی آموزش و پژوهش را از مشكلات عمده تئاتر شهرستان ذكر كرد و افزود: مساله‌ی آموزش تئاتر در شهرستان‌ها و حتی در خود تهران جدی گرفته نمی‌شود. تعداد زیادی از افرادی كه به اصطلاح حرفه‌ای هستند با مبانی این هنر آشنایی ندارند. این درحالی است كه پژوهش‌های تئاتری ما هم كاربردی نیستند. ما لازم دیدیم كه در سال جاری پژوهش‌های رشته‌های مختلف هنری را كاربردی كنیم و به صورت تخصصی به این موضوع بپردازیم.


مدیر اداره كل ارشاد استان یزد در ارتباط با تاثیر‌گذار‌كردن هنر تئاتر در سطح استان نیز گفت: هنرمندان ما باید اقتضائات بومی و منطقه‌ای خود را در نظر بگیرند. ما سنت‌های حسنه بسیار زیادی را داشتیم كه باید احیاء و بازنمایی شوند. این به ما كمك می‌كند تئاتری با مشخصه‌های بومی و منطقه‌ای داشته باشیم. در كنار آن هم می‌توانیم متناسب با مزیت‌های نسبی استان هم می‌توانیم به تئاتر با مفهومی كه از غرب وارد شده است توجه داشته باشیم.


عالیشوندی با اشاره به امكانات سخت‌افزاری موجود در استان گفت: ما در ماه اردیبهشت و در روزهای گذشته تالار فرهنگ را با حضور وزیر محترم ارشاد افتتاح كردیم كه این سالن كاملا مجهز بوده و دارای سالن تمرین مختص تئاتر است. این تحصیلكرده و هنرمند تئاتر در ارتباط با برنامه‌های تئاتری استان یزد در سال 89 نیز گفت: ما در كنار اهمیتی كه همیشه به اجرای عمومی آثار نمایشی در سطح استان داده‌ایم امسال علاوه بر جشنواره‌ی تئاتر استانی برای برگزاری جشنواره‌ی منطقه‌ای فجر نیز اعلام آمادگی كرده‌ایم. در صورت توافق، جشنواره تئاتر قصه‌های قرآنی را در سطح ملی برگزار خواهیم كرد و در كنار همه اینها نشست‌های علمی و تخصصی تئاتر را به صورت منظم برپا می‌كنیم تا محلی باشد برای تبادل اطلاعات هنرمندان.


مدیر اداره كل ارشاد یزد در ارتباط با استقبال مردم یزد از تئاتر نیز گفت: استقبال مردم از تئاتر همانند استان‌های دیگر است و این استقبال تابع شرایط حاكم بر جامعه ماست. در استان یزد متناسب با جمعیتی كه دارد از نمایش‌ها استقبال خوبی به عمل می‌آید.


عالیشوندی در پایان با اشاره به استقلال مالی تئاتر، سرمایه‌گذاری دراین زمینه را از مهم‌ترین موضوعات مرتبط با این هنر دانست و اضافه كرد: اگر بتوانیم فرهنگ استقلال تئاتر را جا بیندازیم آن وقت می‌توان برنامه‌های زیادی را در این ارتباط پیاده كرد مثلا كودكان را از مدارس با تئاتر آشنا كرد و آنها را به دیدن تئاتر عادت داد.

یزدفردا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا