فرهنگ وهنر یزد در سالی که گذشت

امیر ترقی نژاد

شاید این مطلب با واکنش آن ویلاگ نویس هجو نویس یزدی که خود را مغز متفکر ادبیات انتقادی در استان می داندمواجه گردد. مهم نیست، چرا که به اعتقاد دوستان خبرنگارم زمانی که این وبلاگ نویس در تعریف شخصی بنویسد باید ترسید؟ آنهم بنا به دلایلی که ..... به هر حال در این یادداشت می خواهم از فرهنگ و هنر استان در سالی که گذشت به صورت خلاصه واربنویسم.

1.به اتفاق قریب به یقین همه دوستان تغییر مدیریت ارشد فرهنگی استان مهمترین خبر در حوزه فرهنگ و هنر بود.چه کسی باور می کرد حجه الاسلام والمسلمین عجمین که با پشتوانه تئوریک و عقبه سیاسی حرف و حدیثهای زیادی داشت به صورت ناگهانی از عرصه مدیریت فرهنگ و هنر استان خداحافظی نماید. او بارها در محافل خبری اعلام کرده بود که برای اجرایی شدن برنامه هایش 15 سال سکاندار فرهنگ و هنر استان است حتی اگر دولت اصلاحات برسر کار بیاد ؟ با این وصف، به دلیل موج انتقادی اصحاب فرهنگ و هنر و حتی بنابر شنیده ها با توصیه مقامات عالی استان به وزارت ارشاد،حجه الاسلام والمسلمین عجمین صحنه مدیریت فرهنگ و هنر استان را ترک کرد.

2.شخص جایگزین حجه الاسلام والمسلمین عجمین ، محمود عالیشوندی، فردی که برای اهالی رسانه های استان به غیر از صدا و سیما آدم ناشناخته ای بود بامدرک کارشناسی ارشد در ادبیات نمایشی واز مدیران ارشد صدا و سیما پابه عرصه پرتلاطم فرهنگ دارالعباده یزد بگذارد. وقتی او ارشاد را تحویل گرفت همگان فکر می کردند که به خاطر کوهی از مشکلاتی که از گذشته باقی مانده است دو روزه استان را ترک خواهد کرد ولی این تفکر اشتباه از آب درآمد چرا که او شبانه روزی بر خلاف مدیر سابق در اداره ماند تا مشکلات را حل نماید از بدهی ها و معوقه ها گرفته تا نابسامانی های انجمن های فرهنگی و هنری و ...

3.فعال نمودن انجمن های فرهنگی و هنری ،رفع کدورت که در بین هنرمندان استان وجود داشت و برنامه ریزی برای برگزاری چندین جشنواره فرهنگی و هنری از مهمترین فعالیت های عالیشوندی در ابتدای کار بود. هیچکس شاید به ذهنش هم خطور نمی کرد که این مدیر غیربومی اینچنین شناختی از فرهنگ و هنر استان داشته باشد . سرلوحه کار اووهمکارانش در پنج ماهه آخر سال فقط همت مضاعف و کار مضاعف بود.عالیشوندی در تلاش است که استان یزد به مرکزکانون هنرهای قدسی تبدیل گردد.

4.هیچ شکی نیست این یک تعریف نیست چراکه شمارا از جانب روابط عمومی اداره دعوت می کنم حداقل بعنوان یک خبرنگار منتقد یک روز در اداره کل مستقر شوید تا متوجه شوید که چشم بسته به جاده خاکی نزده ام . چه کسی باور می کرد که عالیشوندی با حجم بدهی های میلیونی که نزدیک به میلیارد است با تدبیری مناسب این موضوعات را حل نماید.

5.به اعتقاد نگارنده، اگرچه در 7 ماهه اول سال 88 فعالیت های مناسبی درحوزه فرهنگ و هنر صورت نگرفت ولی به جرات می توان اذعان کرد که فعالیت های 5 ماهه آخر سال جبران تمام کسری و قصورات فرهنگ و هنر را به درستی گرفت . برگزاری جشنواره بین المللی تجسمی فجر ، سوگواره ملی فیلم لحظه های عاشورایی ، کنسرت بزرگ نغمه و نواهای عاشورایی ، نوزدهمین جشنواره تئاتر استانی ، افتتاح نمایشگاه دائمی کتاب ، نمایشگاه استانی عکس عاشورا ، اجرای نمایش سیراب ترین عطشان و ... هر کدام به نوبه خود می تواند گامهای بزرگی در ارتقاء فرهنگ و استان باشد.

5.به هر حال در این یادداشت تعریف و تمجید از عملکرد مدیریت فرهنگی آقای عالیشوندی نیست چه بسا که انتقاداتی نیز به مجموعه و خود من در اداره کل فرهنگ وارشاد اسلامی استان یزدوارد است.به عنوان نمونه می توان گفت که امسال امور فرهنگی از امور هنری عقب تر ماند که باید بیش از این به این مقوله ها توجه کرد.

یزدفردا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا