نشست مدیر کل ارشاد استان یزد با اصحاب رسانه با نگاهی متفاوت :

مدیرکل ارشاد  مهمترین برنامه اش را قطع دست اعلام نمودالبته دست دلالان فرهنگی وهنری!!


یزدفردا "نشست  مطبوعاتی محمود عالیشوندی بانکاتی همراه بود که برای حوانندگان قایل تامل است.

یک فردائی "خبرنگاریزدفردا "نشست رسانه ای محمود عالیشوندی  مدیرکل جدید ارشاد اسلامی استان یزد با حضور اکثر نمایندگان رسانه های دیداری و نوشتاری تشکیل شد .

به دنبال آن بودم که گزارشی رسانه ای از این دیدار پیاده و به همکارانم در یزدفردا ارائه دهم و لی بر این اعتقادم که گزارش نشست های رسانه ای که معمولا مدیران گزارش عملکردشان را بازخوانی کرده و خبرنگاران بازنویسی می کنند و همه با مطالبی کم و زیاد منتشر می کنند با اشکالات زیادی روبروست  و البته هیچکدام از نمایندگان رسانه های گروهی هم به هیچ مدیری نمی گویند که استاد معظم گزارش عملکردی که همکارانتان تهیه کرده اند بر روی فایل ورد (WORD)به ما بدهید و ما هم هر آنچه را پسندیدیم منتشر می کنیم و خواهشا یک ساعت و نیم وقت با ارزش خدمتگزاری خود و حداقل بیش از بیست نفر خبرنگار را نگیرید و آخر هم به دلیل سرعت در قرائت ،خبرنگاران مجبور باشند چند ساعت در محل کار مشغول پیاده سازی آن شوند و در آخر هم مدت زمان محدودی به بیست نفر خبرنگار داده شود و هر کدام هم برای خالی نبودن عریضه سئوالاتی کلیشه ای کلی مطرح و مدیر محترم هم بخواهد در مدت زمان کوتاهی به همه سئوالات پاسخ بدهدو در نتیجه یا مدیر محترم وقت کم می آورد و یا خبرنگاران همه از سر خستگی به ساعت هایشان نگاه می کنندو سئوالات را سانسور و از خیر پاسخ به سئوالاتشان می گذرند و در نتیجه همان مطالب گزارش عملکردی ابتدای جلسه ،جسته و گریخته منتشر و بقیه را نه مدیران می دانند که چه پاسخ داده اند نه خبرنگاران می دانند که  پاسخ داده شده مربوط به کدام سئوال بود .

به هر حال از مقدمه طولانی ما اگر خسته نشدید قرار است گزارشی متفاوت از گزارشات معمول از نشست رسانه ای های معمول را تقدیم کنیم .شاید هم بشود گفت حواشی  همراه بامتن .

نشست رسانه ای رییس دارلحکومه  فرهنگی استان دارالعباده یزد راس ساعت 12.30 دقیقه در سالن کنفرانس اداره کل ارشاد اسلامی با قرائت آیاتی چند از کلام الله مجید آغاز شد .

در ابتدا امیرترقی نژاد رییس روابط عمومی ارشاد اسلامی استان  ضمن تشکر از حضور اصحاب رسانه  برنامه های این نشست را 15 دقیقه سخنان مدیرکل و10 دقیقه ارائه گزارش توسط معاونت فرهنگی ارشاد حسن آقا مفیدی  وتمام وقت باقیمانده هم به خبرنگاران و اصحاب رسانه اختصاص دارد تا هرچه دل تنگشان خواست بگویند .و البته جواب آن را نیز بشنوند .

در ابتدا محمود عالیشوندی که اگر بخواهیم اورا در چند جمله  معرفی کنیم مردی است که جوان نیست اما پیر هم نیست !بیشتر به کسانی می ماند که کار را بر حرافی ترجیح داده و خودرا در وسط معرکه قرار خواهند داد تا از دور بگویند ....!او در این مدت دوماه شاید بیشتر از کسانی که چهارسال و چندماه در این پست بوده اند سعی کرده از همه کارها سر در بیاورد و ار تمام ادارات استانش بازدید کرده و خبر دارد که دور و برش چه می گذرد ! البته قبل از دیدن او با انتصاب امیر ترقی نژاد می شد فهمید آدمی نیست که به حرف و حدیث ها  اهمیتی بدهد و آمده است که با قدرت تمام هر آنچه که می تواند انجام دهد و در جهت موفقیت ایده ها و برنامه هایش  از تمام داشته هایش استفاده خواهد کرد .

در حالیکه همگان انتظار داشتند عالیشوندی از مدیریت سابق مدیرکل سابق ارشاد (عجمین)انتقاد کند به برنامه های مهم خود پرداخت تا اینکه مهمترین برنامه اش را قطع دست اعلام نماید البته دست دلالا ن فرهنگی وهنری که نه تنها به به ارتقائ فرهنگ وهنرکمک نمی کنند بلکه به فرهنگ وهنر ضررهای جدی وارد می نمایند البته عالیشوندی نه تنها اسمی از باند دلالی نبرد در مورد دلالی گری و راهکارهای مبارزه با آن هم توضیح مبسوطی را ارائه نداد.

به هر حال محمود عالیشوندی با بیان اینکه با شعار قطع دست دلالان از فعالیت های فرهنگی به اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آمده است ،گفت "بروز و ظهور جریانات به اصطلاح فرهنگی ایجاد شده در استان نظیر برگزاری برخی جنگ ها وجشن ها از آسیب های بسیار جدی در سطح استان است چرا که هیچیک از این فعالیت ها در راستای پرورش و رشد و شکوفائی هنر و هنرمند نیست و نگاه غیر فرهنگی نظیر نگاه دلالی و گیشه ای ، آسیب های اساسی به فرهنگ و هنر استان وارد می کند.
عالیشوندی  سرانه فرهنگی و نحوه تقسیم آن را از دیگر آسیب های فرهنگ و هنر استان دانست و اظهار داشت "کلیه حرکات و جریانات فرهنگی در مرکز استان یا مرکز شهرستان ها صورت می گیرد و سهم مردم نقاط محروم از این اقدامات بسیار ناچیز است که در این زمینه حرکت جدیدی برای بازنگری و تقسیم سرانه فرهنگی در شهرستان ها و نقاط محروم آغاز شده است.

عالیشوندی با اشاره به نبود اتاق فکر فرهنگ و هنر در استان، تاکید کرد : آئین نامه اجرائی این اتاق فکر تدوین و پس از تشکیل به عنوان بازوی مشورتی اصحاب فرهنگ وهنر فعالیت خواهد کرد.

وی در ادامه افزود: در سالیان متوالی برنامه مدونی برای برگزاری مناسبت های مختلفی در استان وجود نداشته است و جای خالی کمیته مناسبت ها در استان به خوبی احساس می شود که در همین راستا کمیته مناسبت ها در استان تشکیل شده است. و این کمیته از اکنون برنامه های نوروز را در دستور کار دارد.در مقطعی که تصمیمات آنی و لحظه ای برای برگزاری مناسبتها صورت می گیرد ، برنامه ریزی از 6 ماه قبل برای مناسبت ها اقدام مناسبی است.

مدیرکل ارشاد استان  با اشاره به اینکه برنامه های خوبی در زمینه فرهنگ و هنر برای دور سوم سفر ریاست جمهوری تهیه شده است  گفت "انجمن مفاخر و کمیته های زیر مجموعه این انجمن باید فعال و به مشاهیر استان جایگاه ویژه در خور شان آن ها را بدهیم.

وی  از واگذاری گنجینه فرهنگ و هنر استان به انجمن هنرهای تجسمی  هم  گفت و تاکید کرد : با این واگذاری در طول سال شاهد نمایشگاه های مختلفی در این گنجینه خواهیم بود و بازارچه هنری را در این گنجینه فعال خواهیم کرد.

وی در مورد پیوست فرهنگی هم سخن به میان آورد از  تدوین پیوست فرهنگی برای طرح های مختلف خبر داد و اظهارداشت : تدوین پیوست فرهنگی برای طرح ها مدتی مغفول مانده بودو لازمه هر تغییری گذر از زندگی سنتی است بنابراین برای هر طرحی باید یک پیوست فرهنگی تهیه شود و خبرنگاران در این زمینه باید کمک کنند.

وی به مترو تهران اشاره کرد و افزود :زمانی که مترو احداث می شد کسی به این فکر نکرد که روزگاری مشکل انتشار بلوتوث ها را پیدا کند .وی در این زمینه به برخی مجتمع های تجاری و ادارات اشاره و اظهارداشت: مجتمع های تجاری نقش انکار ناپذیری در فرهنگ یک جامعه دارند و در سالیان گذشته به رغم رشد چشمگیر برای آنان پیوست فرهنگی تدوین نشده است و در برخی ادارات نیز سالن کنفرانس و یا نمازخانه وجود ندارد که همه این ها از نقاط ضعف می باشد.

مدیرکل فرهنگ وارشاد اسلامی استان در ادامه با اشاره به ویژگی های فرهنگی ، هنری ، اجتماعی یزد افزود : یزد به دلیل تاثیرگذاری در فرهنگ وهنر کشور به عنوان یک کلان شهر و کلان استان فرهنگی در سطح کشور مطرح می باشد و باید برنامه ریزی برای چنین استانی جامع وکلان نگر باشد.

عالیشوندی در ادامه اظهارداشت: در استان یزد به جز در مناطق محروم به اندازه کافی سالن وجود دارد و جهت گیری های آینده باید به سمت توجه به محتوا ها باشد.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی یزد در پایان  با اشاره به انتخاب یزد به عنوان مرکز مطالعات مهندسی فرهنگی کشور اظهارداشت : در این راستا پژوهشکده مهندسی فرهنگی تشکیل می شود که از این پژوهشکده و فرهنگ غنی گذشته برای طراحی نقشه راه استفاده شود.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد با بیان اینکه مطبوعات یزد مطبوعاتی خرد گرا ومنصف هستندکار خبرنگاران در یزد به نسبت سایر استانها سختر دانست و افزود  : باید نهضت نقد در کشور فراگیر شود ولی نقد ، اصول و شرایطی نظیر منصف بودن را دارد و نباید از دایره انصاف خارج شویم.

البته مدیرکل ارشاد  از صفحه بندی و دیگر نواقص موجود مطبوعات هم سخن به میان آورد و سایتها هم که البته نبودشان در برنامه خود نهادینه شده و سخنی هم از انها به میان نیامد که قرار است چه بسرشان بیاید !!!

البته سخنان ابتدایی مدیرکل ارشاد استان یک پیوست هم داشت که اوسط جلسه اضافه شد آن هم یک سئوال بود :آیا رقیه دوست  فاطمی ها را می شناسید ؟

که البته بیشتر دوستان نمی دانستند وتعدادی هم می شناختند که اشاره نمودند و وی با لبخندی که با تعجب هم همراه بود گفت بازهم خوشحالیم که چند نفری او را می شناسند .بله  رقیه دوست فاطمی ها    " مسئول روابط عمومی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان یزد" در سیزدهمین جشنواره بین المللی قصه گویی با حضور قصه گویانی از کشورهای انگلستان، سوئد ، لبنان، تاجيکستان، ولز، قرقيزستان، ايرلند و افغانستان  در تهران با پوشیدن چادر والده ی مرحومش که خود سرشار از قصه و ضرب المثل بود، قصه ی "خوروس گل با قلایی" را با لهجه شیرین یزدی برای مخاطبین ایرانی و خارجی اجرانمود، توانست ضمن در نظر گرفتن ویژگی های بومی و اعتقادی، با ایجاد طنزهای موقعیت در قصه گویی نظر مخاطبین و داوران را به قصه خود جلب نموده و لوح تقدیر ، هدیه و تندیس ویژه جشنواره را دریافت نماید.و برای استان یزد افتخار کسب نماید .

عالیشوندی اظهار داشت :موفقیت خانم رقیه دوست فاطمی ها برای استان یزد افتخار بزرگی است و من شخصا به داستان و قصه گوئی توجه ویژه ای داشته و این موفقیت را به ایشان تبریک گفته و امیدواریم به نحو شایسته ای به آن پرداخته شود .

پس از سخنان مدیر کل ارشاد استان،حسن مفیدی  معاونت فرهنگی  ایشان ضمن سخنان کوتاهی وتشکر از حضور رسانه ها وقتش را به خبرنگاران هدیه کرد و افزود:دوستان بگویند ما می شنویم

نوبت به اصحاب رسانه رسید ،پس ار تعارفات معمول از سمت چپ جلسه نوبت آغاز شد که با دو تذکر روبرو شد اولین تذکر از عالیشوندی بود که دوستان تبریک و تهنیت به خاطر انتصاب و تعارفات را کم کرده و به اصل مطالب خود بپردازند و تذکر دوم هم از  دوست باسابقه مطبوعاتی "ارکان" بود؛  البته نه از نوع تذکرات مجلسیان، بلکه از نوع تذکرات مطبوعاتی ها ،ارکان گفت لطفا دوستان خود را معرفی و جریده و رسانه خود را نیز معرفی نمایند تا مدیرکل محترم  و دوستان بهترشناخته  با هم آشنا شوند .و شاید هم منظورش این بود که مدیرکل بعداز مصاحبه ببینند چند رسانه آن را منعکس خواهند کرد و با یک تیر چند نشان را زد !!!!

اولین نفر خیرخواه دوست واقعا خیرخواه جلسات مطبوعاتی بود که خود را معرفی و جریده خود را ابرار و روزنامه آفرینش  معرفی نمود و با توجه به تذکر مدیرکل همه امیدوار شدند که مقدمه نداشته باشد.که البته با کمی مقدمه و اعلام اینکه سئوالاتی را که می پرسند از مدیران قبلی هم پرسیده اند ؛ 5 یا شش  سئوال  مطرح شد و البته ما که نفهیدیم این همه سئوالی که دوست عزیزمان اقای خیرخواه در جلسات مطرح می نمایند در کجا انعکاس می یابد و البته با دقت کامل هم یاد داشت برداری می شود !!!!! و در پرانتز امروز چند دکه روزنامه فروشی و کتابفروشی را برای خرید ابرار رفتیم و متاسفانه نداشتند و قسمت ما نبود!!!!!

بعد از خیرخواه نوبت به استاد سلطان زاده  آیینه یزد رسید که به هر صورت مایه افتخار استان و رسانه ها بوده و همیشه از جدی ترین افراد حاضر در جلسات بوده و به صورت جدی سئوالاتی را پیگیری کرده و بدون هیچ دلیلی ،هیچ سئوالی را مطرح نمی کند و سئوال کوتاهی را مطرح کرد و نوبت به یزدفردا رسید که البته به دلیل زود آمدن آنجا قرار نگرفته بودیم بلکه به دلیل لطف دو تن از بزرگان رسانه فاضلی یزد امروز و سلطان زاده آیینه یزد  ما از ردیف دوم صندلی های دور میز به صف اول راه یافته بودیم ،خلاصه طبق روال همیشه سفارش بزرگانمان سئوال بی پاسخ خود را مطرح کردیم  :حالا که جنگ نرم آغاز شده و دشمنان میلیاردها دلار جهت تقویت دنیای مجازی بودجه مصوب می کنند ،آسا قرار است نیم نگاهی به سایتها که البته در استان چند تائی بیشتر نیست بشود و کمکی که حداقل های هزینه ها را جبران نماید و اینکه حالا که مدیرکل محترم با  شعار برخورد با  دلالان و نگاه  گیشه ای با هنرمندان آمده اید آیا برای تامین رسانه ها اقدامی خواهد شد یا نه !!!

و بعد از یزدفردا نوبت به یزد امروز رسید که البته فاضلی با بزرگواری وقت خود را به پیمان یزد داد و اگرچه سوالات خبرنگاران هم کلی و بعضا بی ربط بود ولی همین نکته ها با خنده حضار همراه شد جاییکه مرتب سرپرست روزنامه آفرینش از اینکه چرا با ناهار این جلسه همراه نیست دلخوری خود را اعلام کرد .صداقت سرپرست روزنامه رسالت از بی توجهی مدیران استان به پاسخگویی گفت ومسئله دست انداز خیابان طالقانی را مطرح کرد وگفت:آقای مدیر جالب است که نیروی انتظامی یزد باید این موضوع را از حفاظت اطلاعات نیروی انتظامی کشور مطلع گردد.وی این پرسش را مطرح کرد که دلیل ان، عدم مطالعه نشریات از سوی این نهاد است.

مسعود میر جلیلی خبرنگار ندای یزد که مرتب عکاسی می کرد وقتی نوبت خبرنگار نسل فردا رسید فقط نام ونام خانوادگی این خبرنگار وبغل دستی هایش را ذکرکرد معرفی اولین خبرنگار خانم، تا خانم رضا بالا خبرنگار ایسنا ادامه داشت که ناگهان خیلی سریع السیر خانم شفیعی از خبرگزاری مهر خودش را معرفی کرد واز مدیر کل درباره خبر دزدی در رسانه هاسوال کرد و تذکری به همکاران داد که حداقل معرفت درج منبع را داشته باشند و از عدم شناخت بسیاری از مدیران از خبرگزاری ها گله کرد اما جالب این است که  بعضی از همکاران هم مدعی بودند  همین خبرگزاری خبرهای دیگر رسانه هارا بعد از یک مدت طولانی بانام این خبرگزاری کار می کند( البته در گوشی) ؟؟ نوبت حائری از کیهان رسید ولی او سوالی را مثل همیشه در جلسات مطبوعاتی مطرح نکردولی یه تکه کاغذی به یکی دیگر از خبرنگاران داد تا سوالش را مطرح نمایند.و نوبت به آذر نگار خبرساز ترین رسانه در ماههای اخیر رسید که خبر دست اولی را اعلام نمود و از پس گرفتن شکایت خود از مطهریان (عضو نهم شورای شهر یزد ) در پی تماس آقای فقیه و تعهد بر حضور ریاست شورای اسلامی شهر در خانه مطبوعات داد  و از همه همکاران به دلیل همراهی با وی تشکر نمود و خصوصا از ارکان مدیر مسئول پیمان و کسانی که به جلسه شورای شهر نرفته بودند و البته مدیرکل ارشاد هم از مذاکرات خود با شورا پیرامون موضوع گفت و آمادگی خود برای هرگونه همراهی با رسانه ها را اعلام نمود .حالا نوبت نوبت ارکان مدیر مسئل روزنانه پیمان یزد است.ارکان از سختی های روزنامه نگاری گفت و به عنوان یک رسانه انتقال داد درد دل عده ای از کارکنان قرار دادی ارشاد استان را که مدیرکل عذرشان را خواسته ! ووقتی با صحبت های هوشمندانه و قاطع عالیشوندی مواجه شد سوالی را از یه تکه کاغذی مطرح کرد که بدستش به یک دفعه رسیده بود؟سوال داده شده این بود  که بعضی از کارمندان رسمی ارشاد به درد کار نمی خورند ؟عالیشوندی در این موقع قاطعانه جواب داد که با کسی رودربایستی ندارد وتا این لحظه کسی از کارمندان ارشاد را ندیده است که بد کار کند.وی گفت: مطمئن باشید اگر کسی در ارشاد کار بلد نباشد ویا تنبلی کند جایی در ارشاد ندارد.وی افزود:شاید در مدیریت سابق کسانی بوده اند که دلی برای این نهاد فرهنگی نمی سوزاندند ولی همه کارکنان باتمام جدیت همت وتلاش جدی را آغاز نموده اند.صحبت های عالیشوندی در حالی ادامه داشت که مرتب از سوی مفیدی معاون ارشاد و ترقی نژاد مدیر روابط عمومی ارشاد تکه کاغذ هایی را در یافت می کرد.اما نکته جالب اینکه بعضی از خبرنگاران مثل ما و تعدادی دیگر  همراه خود خودکار نیاورده بودند و به صحبت های مدیر کل گوش فرا می دادند. به هر حال شاید انتظار مدیر کل ارشاد یزد جدا از این مسائل پاسخگویی در مورد بدهی های مدیر سابق ارشاد بود(گفته می شود ارشاد یزد 850میلیون تومان از زمان آقای عجمین بدهی دارد)ویا اینکه مهندسی فرهنگی که همین مدیر سابق مدام به آن می پرداخت در چه اوضاع واحوالی است که در پاسخ به این سوال باید گفت اولین نشست مهندسی فرهنگ همان شب جلسه مصاحبه مطبوعاتی با پیگری های این مدیر کل جوان با حضور اساتید این رشته در سالن نخبگان یزد برگزار شد.

به هر حال جلسه ادامه داشت وقابل مقایسه با جلسات قبل ارشاد که از موضع بالا به پایین بود، تا در کنارهم نبود، و جای امیدواری که مدیرکل جدید می خواهد درکنار زیر مجموعه باشد تا از بالا نظارت نماید و ارشاد !!!!

توضیح ضروری :ضمن احترام به تمامی کسانی که در این گزارش از آنان نام برده شد اگر سو ء برداشتی بوده حلالیت می خواهم و امیدوارم به بزرگواری خو د کوتاهی های متن را ببخشند .

یزدفردا



  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا