وضعیت نشریات محلی یزد در گفتگو با امیر ترقی نژاد روزنامه نگار یزدی


یزدفردا "امیر ترقی نژاد روزنامه نگار است بالغ بر 10 سال کار روزنامه نگاری کرده اما خودش می گوید که هنوز روزنامه نگار نمی شود به او بگویی . او در تعریف از روزنامه نگار معتقد است که روزنامه نگار کسی است که علاوه بر خبرنوشتن در نگارش سرمقاله و گزارش نویسی باید تبحر خاصی داشته باشد. بنابراین کسی که فقط جلسات خبری مدیران را پوشش می دهد را نمی شود نامش را روزنامه نگار گذاشت. ترقی نژاد بعد از دوم خرداد 76 وارد عرصه روزنامه نگاری شد، علاوه بر کار در روزنامه های اعتماد و مردم سالاری در روزنامه جوان هم به گزارش نویسی مشغول بوده است . در یزد هم در روزنامه خاتم یزد یعنی حد فاصل سالهای 83 تا 85 سرویس سیاسی این روزنامه اصلاح طلب را بر عهده داشته است . مقالات و گزارش های سیاسی او آنقدر در دفاع از اصلاح طلبی متنوع بود که می شد جریان سیاسی او را شناخت. اما خودش میگوید: در گزارشها و مقالت حد جانب را رعایت کرده چه بسا که او در روزنامه اصولگرای جوان و حتی خبرگزاری فارس که متعلق به بخشی از اصولگرایان تندرو است نیز به اصلاح طلبان تاخت. او الان یکسال است که به صورت متناوب و حرفه ای در این عرصه وارد نشده هرچند که در حال حاضر با خبرگزاری قرآنی ایران تکه گرخته ای خبر فرهنگی و دینی کار می کند و در وبلاگش در عرصه ارتباطات مطالبی با این مضمون می نویسدولی از آن اوج سالهای گذشته که مطالب متنوعی را در اوضاع واحوال کشور می نوشت خبری نیست. او در این ارتباط می گوید : دیگر به سیاست علاقه ای ندارم و تمام سعی ام را به سمت دانش روزنامه نگاری متمرکز کرده ام. این کارشناس ارتباطات که اخیرا کتابی را با نام تاریخ روزنامه نگاری در دست چاپ دارد می گوید: می خواهم پژوهش هایی را که در این زمینه داشته ام را در کتابچه ای به چاپ برسانم.
ترقی نژاد الان هم با حکم عالیشوندی مدیر کل فرهنگ وارشاد اسلامی استان یزد ، روابط عمومی این نهاد فرهنگی بر عهده گرفته است. اگرچه او از سال 85 تا 87 این سمت را بر عهده داشت ولی یکسری ماجراها باعث شد که او به مدت یکسال از سوی عجمین مدیر کل وقت ارشاد کنار گذاشته شود. وقتی در این باره از او سوال می کنیم پاسخی نمی دهد ومی خواهد که ادامه ندهیم . بنابراین از او می خواهیم در مورد وضعیت نشریات محلی یزد بگوید. به اعتقاد وی ، روزنامه نگاری در استان یزد با مشکلات پیچ و خمی در چنبره مشکلات گیر افتاده است. مطبوعات محلي به عنوان بخش پررنگي از مطبوعات استان‌ها، جايگاه ويژه‌اي در دنياي رسانه‌ دارند و در اين ميان مطبوعات محلي یزد با مشكلات بسياري دست و پنج نرم مي‌كنند.
ترقی نژاد معتقد است عدم آموزش به روز خبرنگاران باعث شده که هم خود خبرنگار و هم نشریه دوام چندانی نداشته باشد.
این کارشناس می افزاید: تا چند سال گذشته تعداد معدودي از خبرنگاران در دوره‌هاي فشرده شركت كرده بودند و بيشتر به صورت تجربي به فعاليت مي‌پرداختند، اما خوشبختانه از هنگام طراحي و برگزاري دوره‌هاي روزنامه‌نگاري از تابستان 81 با مشاركت اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي یزد ، نسل جديدي از جوانان علاقه‌مند با ديدن دوره‌هاي تخصصي توانستند تحولي در كيفيت و كميت نشريات یزد به وجود آورند و با حضور خود در نشريات مختلف در برخي مواقع نيز به مقام‌هاي قابل توجهي دست يافتند.

وی به یک مشکل جدی اشاره می کند و آن اینکه نبودن بيمه و درآمد پايين مشكلي ديگری از خبرنگاران یزد ی است، بسياري از نيروهاي مشغول به كار در كمال تأسف حتي بيمه هم نيستند و حقوق‌ ناچيزي مي‌گيرند، تقريباً تمام افراد و خبرنگاران مشغول در هفته نامه‌ها حتي حقوقي در حد حداقل قانون كار هم نمي‌گيرند.

وی آفت دیگر را در این نکته می داند که تشويق خبرنگار و سوق دادن وي به گرفتن آگهي و رپرتاژ، ضربه بزرگي به كيفيت مطبوعات محلي وارد و نشريه را تبديل به دلالي مي‌كند كه در بين سازمان‌ها در حال رفت و آمد است.
وی ادامه می دهد: مشکلات معیشتی فراروی خبرنگاران و فعالان عرصه اطلاع رسانی بسیار زیاد است و باید برای رفع آن حمایت و برنامه ریزی شود.
وی می افزاید: به رغم اینکه عمر و مدت فعالیت روزنامه نگاری در استان یزد کم است ولی در سالهای اخیر شاهد پیشرفت در این عرصه بوده ایم.
ترقی نژاد اظهار می دارد: باید نگاه و دید حرفه ای در عرصه مطبوعات منطقه حاصل شود که این امر با برگزاری کلاسهای آموزشی محقق می شود.
وی افزود: رسانه ها از ارکان اصلی جامعه هستند و حل مشکلات مربوط به آنها لازمه حل مشکلات مختلف در استان است.
این فعال عرصه رسانه معتقد است: اگر مشکلات را از پیش روی اصحاب رسانه برداریم، دغدغه خاطر آنها کاهش می یابد و می توانند با فرال بال بیشتری به پیگیری حل مشکلات شهروندان بپردازند.
ترقی نژاد خاطرنشان کرد: اصحاب رسانه همواره از اقشار زحمتکش و دلسوز جامعه هستند و نباید به گونه ای عمل کنیم که زحمات آنها هدر رود.
وی عنوان کرد: باید همه تلاش خود را در جهت حمایت از آنها به کار بگیریم و همواره به نقش مهم رسانه ها به عنوان یک بخش مهم فرهنگی در جوامع توجه ویژه ای داشته باشیم.

یزدفردا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا