گزارش های قبلی :
یزدفردا :اولین میزگرد مدیرکل جوان و پرکار ارشاد استان یزد  با فردائیان دیشب از ساعت 21  آغاز و تاساعت  2.30 بامداد رسما پایان یافت و البته از افطار تا سحر.
 
  1.   میزگرد فرهنگی مدیرکل ارشاد با فردائیان : موضوع فعالیت های فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در زمان مدیریت جدید 
  2.   گزارش تصویری :میزگرد فرهنگی پنج و نیم ساعته مدیرکل ارشاد با فردائیان : موضوع فعالیت های فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در زمان مدیریت جدید 
  3.   گزارش تصویری : میزگرد فرهنگی مدیرکل ارشاد با فردائیان(1) : موضوع فعالیت های فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد (اصلاحیه) 
  4.   میزگرد فرهنگی مدیرکل ارشاد استان یزد با فردائیان و دست اندرکاران یزدفردا(3): از بنده افتخار می‌كنم ،كه مكتب آموخته كُردانم تا قبل از این که به یزد بیایم با آقای بردستانی از طریق اینترنت و سایت یزدفردا آشنا شدم
  5.   میزگرد فرهنگی عالی شوندی مدیرکل ارشاد استان یزد با فردائیان وگردانندگان سایت یزد فردا(4): دوستی معتقد است که شما تا میدان امیرچقماق هم نرفته اید چه گونه می خواهید فرهنگ یزد را .....؟ 
  6. میزگرد فرهنگی عالی شوندی مدیرکل ارشاد استان یزد با فردائیان وگردانندگان سایت یزد فردا(5): خیلی‌ها می‌روند مسجد فهرج پٌزش را می‌دهند، اما نمی‌دانند پیرنیا كی هست؟
یزدفردا :در قسمت های قبلی بخش اول سخنان محمد عالشوندی مکدیرکل فرهنگ وارشاد اسلامی استان یزد در میزگرد از افطار تا سحر مدیرکل ارشاد استان یزد  با گردانندگان سایت خبری تحلیلی  یزدفردا منتشر شد و در این قسمت سخنان رضا سلطان زاده مدیر مسئول هفته نامه آیینه یزد و یکی از فردائیانی که ما در این میزگرد همراهی نمود به عنوان اولین نفر از جمع فردائیان مطالبی را ایراد نمود که مطالب ایشان و پاسخ مدیرکل منتشر می شود :

رضا سلطان زاده که  سابقه طولانی فرهنگی را در کارنامه خود دارد ، نماینده تام الختیار شهید رجائی در آموزش و پرورش استان سیستان بلوچستان  ، مدیرکلی  آموزش و پرورش استان یزد بعد از انقلاب و سابقه تدریس درمراکز تربیت معلم استان در کارنامه خود دارد .


رضا سلطان زاده سخنان خود را اینگونه آغاز نمود :
ارائه ی گزارش سوابق و عملکرد به این صورت و گزارش كار حضرتعالی، این كار ارزشمندی است كه شما سوابقتان و كارهای اجرایی كه انجام دادید اعلام کنید .در اسلام هم تاکید می شود ، رجزخوانی اشكالی ندارد، چون درجنگها و زمانی كه افراد می‌خواستند خود را معرفی كنند، رجز می‌خواندند و خودشان را معرفی می‌كردند.
منتهی معمولاً بروكراسی اداری در هر اداره‌ای ، شایدهم متأسفانه مشكلات اداری کشور باشد، كه ما هم عضوی از این مجموعه هستیم و خوب چندین سال هم كار كردیم برای آن، معمولا مسائل و مشكلات، اطراف هر مدیركلی را می‌گیرد،كه اگربخواهد به چندین قسمت آن هم برسد، یک زمان متوجه می‌شود كه نتوانسته خیلی قسمت های دیگر را مدیریت کند .

خاطره

اگر اجازه بفرمائید قصد دارم جلسه را از حالت رسمی خارج و خاطره‌ای تعریف کنم:
من سال 54 رئیس دبیرستان مروج یزد بودم كه زیر نظر مرحوم حاجی وزیری اداره می‌شد و از مدرسه‌های تعلیمات اسلامی بود ،دبیرستانش آن موقع پشت میدان امیرچقماق بود ،آن زمان یك معلمی داشتیم، معلم خوبی بود، مدتی متوجه شدم كه كلاسش خیلی شلوغ می‌شود ،بالاخره با یكی دو نفر دانش‌آموزان صحبت كردم ، متوجه شدم ،كه بچه‌ها تقریباً دست معلم را خوانده اند، یك روز آمده بود و تعریف می‌كرد ،من مثلاً این مشكل را در خانه داشتم، و بچه‌ها تأسف می خوردند و بالاخره نیم ساعت هم وقت كلاس گرفته می‌شد ، بچه‌ها هم دبیرستانی بودند و بزرگ ، بالاخره می‌گفتند، آقا ! موی ابرویتان هم سفید شده مثلاً یكی دانه‌اش، (مثل من همه مویش سفید نبود كه بگویند موهایت سفید شده) شروع می‌كرد، نیم ساعت صحبت كردن، اتفاقاً این معلم بعدها یكی از معلمان تابلودار یزد شد و حالا هم هنوز الحمدالله صحیح و سالم است، از معلمهای خوب یزد است .
عالیشوندی: تابلودار به چه معنایی؟ تابلودار یعنی معلم خوب معلمی كه سرخانه ببرندش درس بدهد و این ها.

نگرانی من
ولی نگرانی من ، از بعضی مدیران این است، كه آن رشته‌هایی كه علاقه بیشتر دارند و طبیعی و بدیهی است كه توجه و عنایت بیشتر هم می‌كنند، متأسفانه از آن بعضی قسمت هایی كه هر اداره‌ای درگیرش هست، شاید هم نباید اصلاً اینجور باشد، ولی هست.در این قسمت ها ، كار بماند و آن طور كه باید و شاید انجام نشود، شما با توجه به این توانایی كه در كارهای هنری و مسائلی كه فرمودید، دارید، اگر بشود به همه قسمت ها ،البته به صورت یكسان نمی‌خواهم ، بگویم ،چون امكان ندارد، بالاخره مشكل است، برای یک مدیر ، به همه زوایا و قسمتهای فرهنگ رسیدن هم مشكلاتی دارد ،ولی یك وقتی ممكن است بعد از مدتی مدیر چشم باز كند، متوجه شو د ، كه به چند قسمت توجه كافی و عنایت لازم شده ،ولی از بعضی قسمت ها غافل مانده یا مثلاً جریاناتی پیش آمده كه مانع انجام کار شده است .


چون علاقه به آموزش و پرورش ، ارشاد و همه ادارات و كلاً نظام دارم ،عرض می کنم، خواهشم این است، شما ،دوستانتان ،مشاوران و كسانی كه با شما كار می‌كنند ،همیشه نظر و سعی‌تان این باشد، كه قطعاً هم چنین است، همه جوانب كار را در نظر بگیرید و طوری نشود، ارباب‌رجوع و آنهایی كه با شما كار می‌كنند ، بدانند، مثلاً شما به نمایش حساسیت دارید. و البته چون جلسه خودمانی است می‌گویم،طنزی به خاطرم آمد، ما در مورد آن قالی نوشته بودیم ، هنر آن است كه گره از كار مردم بازگشاید .به هر صورت،درخواستم این است ، همه جوانب كار را در نظر داشته باشید ، قطعاً شما با دوستان و همكاران لایق و با كفایتی كه دارید، به آن توجه دارید.

پاسخ عالیشوندی مدیر کل ارشاد اسلامی استان یزد
چون تئاتر خواندم، متهم می‌شوم که خصوصیت تئاتری هم دارم 

 زمانی که می‌گوییم ،برنامه بنویسند، چون قاعدتاً ،مدیر هم یك انسان است و فراموش کار.هرچند اینجا كه آمدم ،مطالعاتم را فراتر از تئاتر بردم ،چند سالی است در زمینه های مختلف مطالعاتی دارم. چون تئاتر خواندم، متهم می‌شوم که خصوصیت تئاتری هم دارم

  •  در اینجا به تئاتری‌ها بگویم، روز تئاتربیایید ،اردیبهشت ماه بیایید و تئاتر برگزار كنید،انصافاً می‌آیند.
  •  اما الان به مطبوعات گفتیم ،بیایید یك نشست برگزار کنید ، گفتیم، پنجشنبه، البته هنوز نشده!!!

کتاب های موجود در انبار کتاب را اهداء کردیم

  • کتاب های موجود در انبار کتاب را اهداء کردیم
    گفتیم می‌روید،كتاب می‌خرید( انبار ارشاد پر بود، از قرآنهای خاك خورده و كتابهای عربی خاك خورده )، البته تاریخ كتاب می‌گذرد، همه قرآن های موجود را به مدارس و حوزه‌های علمیه و هرجا كه درخواست داشتند، اهداء کردیم،و الان به روزشده ا یم، براساس نیاز می‌خریم.

حدود 70 میلیون کتاب به مدارس استان اهداء شد

  •  حدود 70 میلیون تومان کتاب به مدارس استان اهداء شد.
  • امسال حدوداً هفتاد میلیون تومان، ما به مدارس استان كتاب اهداء کردیم .امسال. هر مدرسه‌ای به غیر از غیرانتفاعی ها ، كه درخواست کرد ، از ما كتاب گرفت و البته با دستور العملی که براساس آن برای دبستان ، راهنمایی و دبیرستان مبلغ مشخص شده است .

ترس و واهمه‌ این است كه مثل كتابخانه‌های ما ویترین اتاق مدیران بشود

  • به آموزش و پرورش هم ابلاغ شد ، اگر مدرسه‌ ای مراجعه نکرد ،مقصر خودشان خواهند بود ،و با این نظر که همکاران آموزش و پرورش انتظار داشته باشند ، برویم كتاب ها را به آموزش و پرورش بدهیم ،موافق نبودیم ، چون ترس و واهمه‌ این است كه مثل كتابخانه‌های ما ویترین اتاق مدیران بشود
  • .به خود مدرسه كتاب می‌دهیم ، آموزش و پرورش می‌خواهد ، معرفی كند ویا مدرسه مراجعه نماید .حدوداً هفتاد میلیون تومان، به مدارس كتاب داده شد که واقعاً كم نبود.


برگزاری طرح یاد یار مهربان

  • ما به آموزش و پرورش اعلام کردیم ، بیایید ، یاد یار مهربان را برگزار كنیم ،یاد یار مهربان به این صورت كه ارشاد نمایشگاه كتاب برگزار می کنیم ، 50% ارشاد ، 50% هم آموزش و پرورش ،همه كتابخانه‌ها را تجهیز كنیم.و البته سعی می‌كنیم، به صورت موردی هم ،موارد پیگیری می شود.
  •  روزی دوستی گفت ، شما به شعر و ادب كمتر توجه كردید واقعاً خودم ،به آن فكر هم نكرده بودم ، بالاخره نقد سالم هم همین است.
  • و برای جلوگیری از همین مسئله برنامه فرهنگی تنظیم شد تا تمام رشته ها و موارد همزمان مورد توجه قرار گیرد و با نگاه به برنامه و عملکرد ضعف ها روشن خواهد شد .
  •  نكته بسیار خوبی است و قبول هم داشته و استقبال هم می‌كنیم ،هر وقت که یادآوری بشود و یا ایده‌ داده بشود ،البته نقد هم وظیفه‌اش همین است .

ادامه دارد

 

یزدفردا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا