یزد فردا: آشنایی با حقوق مالکیت معنوی ضرورت کلیه آحاد جامعه می باشد . اما متاسفانه اکثریت اساتید، دانشجویان ، شرکتها، موسسات ، تولید کنندگان، تجار و غیره با این حقوق آشنایی ندارند. در حالیکه می دانیم آینده هرجامعه را نخبگان آن جامعه می سازند آنها هم در مراکز آموزشی هر کشوری پرورش می یابند سپس در مرکز تولیدی و صنعتی فعال می شوند در واقع این افراد هستند که آینده اقتصاد هر کشور را به دوش خواهند کشید.

 

بانو حمیده زابلی – وکیل پایه یک دادگستری یزد -کارشناس ارشد حقوق مالکیت فکری


بنابراین نیاز، بسیار ضروریست که این افراد با حقوق مالکیت صنعتی بیشتر آشنا شوند. لذا لازم است برای حمایت و حفظ این حقوق آن را ثبت نمود با ثبت یک اختراع یا علامت یا طرح صنعتی برای مالک آن علاوه برامتیازات مادی برای جامعه نیز مزایایی را به دنبال خواهد داشت و باعث آشنایی با دانش حقوق مالکیت صنعتی و موجبات رشد و پیشرفت خواهد شد و همچنین اهميت آشنایی با ثبت آثار ادبي و هنري و حمايت از حقوق مادي و معنوي پديد‌آورندگان نیز بر كسي پوشيده نيست و اینگونه آثار ادبی و هنری در مباحث مالکیت های فکری شناخته می شوند و اینجاست که ضرورت مالکیت ادبی و هنری مطرح می شود.
مالکیت ادبي و هنري تمامي آثار ادبي، علمي و هنري، هر آنچه كه ممكن است تحت عنوان كتاب يا جزوه انتشار يابد، نوشته‌هاي مربوط به كنفرانسها، خطابه‌ها، سخنرانيها، نمايش‌نامه‌ها، نمايش‌نامه‌هاي موزيكال، نمايش‌نامه‌هاي كمدي و تفريحي، فعاليتهاي سينمايي و كارهاي مرتبط با آن، نقاشي، طراحي، معماري، مجسمه‌سازي، گراور، ليتوگرافي (چاپ سنگي)، آثار عكاسي (هر آنچه با تصوير بيان مي‌شود)، عكس، آثار هنرهاي كاربردي، كارهاي مصور، نقشه‌كشي، طراحي كارهاي سه‌بعدي مرتبط با جغرافي، نقشه‌برداري آثار معماري و يا علمي را شامل مي‌شود.
همچنان که می دانیم همه آحاد جامعه درگیر مسائل مالکیت معنوی  هستند وقتی ما یک کالایی را خریداری می‌نماییم در واقع دو نوع پول بابت آن پرداخت میکنیم ، یکی بابت  ارزش و اعتبار ناشی از ثبت اختراع یا طرح صنعتی یا علامت تجاری (برند) دیگر بابت ارزش فیزیکی یک کالا می باشد. پس برای اساتید، دانشجویان ، شرکتها، موسسات ، تولید کنندگان، تجار و غیره بسیار مهم خواهد بود که برای کلیه تولیدات خود ارزش واقعی را لحاظ کنند تا از نتیجه سرمایه گذاری خود حداکثر بهره را برده و موجبات سرمایه گذاری در زمینه تحقیق و توسعه فراهم گردد .پس با ایجاد و خلق محصولات جدید و چتر حمایت قانونی از تهاجم و سوء استفاده رقبای خارجی و داخلی در امان خواهند ماند . لذا آشنایی با مقوله حقوق مالکیت معنوی برای بنگاه های اقتصادی و محققین و حتی مصرف کنندگان بسیار ضروری می باشد.

 

مقالات مرتبط:

 مالکیت فکری و اهمیت آن (1)
تاریخ: 05 شهریور 1396 - 23:43

 

 آیا ایده خلاقانه به خودی خود به عنوان اختراع قابل ثبت و حمایت قانونیست؟(2)
تاریخ: 12 شهریور 1396 - 23:27

 

 از طرح جدید محصولات تولیدی خود یا بسته بندی منحصر به فرد آنها محافظت نمایید(3)
تاریخ: 19 شهریور 1396 - 23:35

 علامت تجاری چیست و چه تفاوتی با برند دارد؟ (4)
تاریخ: 26 شهریور 1396 - 23:35

 

چرا ثبت اختراع امری حیاتی و ضروری برای مالک آن محسوب می شود؟ (5)
تاریخ انتشار: 02 مهر 1396 - 23:35

 

 آیا می دانید چه علامت تجاری قابل ثبت و حمایت می باشد؟ (6)
تاریخ: 09 مهر 1396 - 23:35

 

 

 

 

 

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا