یزد فردا : یکی از مهم ترین مواردی که در هر کار و تجارتی باید به آن توجه ویژه ای گردد و به عنوان عنصر مهم به شمار رود، علامت تجاری(یا در اصطلاح عامیانه، برند) می باشد و در واقع از طریق آن است که مردم محصولات یا خدمات را می شناسند. از همین رو شرایط قانونی انتخاب و ثبت یک علامت تجاری حائز اهمیت است.


بانو حمیده زابلی – وکیل پایه یک دادگستری یزد -کارشناس ارشد حقوق مالکیت فکری

خیلی از مراجعین امروزه تصور می کنند هر اسمی را می توان به عنوان علامت تجاری مورد استفاده قرار داد و به ثبت رساند ولی نه تنها در انتخاب آن علامت به شرایط خاصی باید توجه داشت بلکه ثبت آن نیز باید با رعایت موارد قانونی باشد.از این رو شرایط قانونی جهت انتخاب و ثبت علامت تجاری حایز اهمیت است.
اولین شرط قانونی آن، به موجب بند "الف" ماده 30قانون ثبت اختراعات، طرح های صنعتی و علائم تجاری مصوب 1386 اینست که علامت تجاری باید یک نشان قابل رویت باشدو بدین ترتیب در کشور ما برخلاف بعضی از کشور ها علائم نامرئی مانند علائم صوتی، بویایی، چشایی و ... غیر قابل ثبت و حمایت هستند.
شرط دوم اینکه علامت باید بتواند کالا یا خدمات اشخاص حقیقی و حقوقی را از هم متمایز سازد به عبارتی باید تمیزدهنده از کالا و خدمات دیگر و دارای صفت مشخصه باشد. در غیر این صورت نمی تواند مصرف کننده و مشتری را در انتخاب کالا و خدمات مطلوب راهنمایی و کمک کند.
دیگر اینکه طبق ماده 32 قانون مذکور، علامت انتخابی نباید مراکز تجاری یا عمومی و یا مصرف کننده را خصوصا در مورد مبدا جغرافیایی کالا یا خدمات یا خصوصیات آنها مانند جنس یا کیفیت گمراه کند یا به بیان ساده تر علامت نباید گمراه کننده باشد و اشخاصی را که اطلاعات بخصوصی ندارند به اشتباه بیاندازد.
شرط چهارم، عدم مخالفت با موازین شرعی یا نظم عمومی  یا اخلاق حسنه می باشد.
شرط دیگر اینکه، عین یا تقلید نشان نظامی، پرچم، یا سایر نشان های مملکتی یا نام یا نام اختصاری یا حروف اول یک نام یا نشان رسمی متعلق به کشور، سازمان های بین الدولی یا سازمان هایی که تحت کنوانسیون های بین المللی تاسیس شده اند، نبوده یا موارد مذکور یکی از اجزا آن علامت نباشد مانند هلال احمر، ناجا و نظایر آن .
عین یا به طرز گمراه کننده ای شبیه یا ترجمه یک علامت یا نام تجاری دیگر که برای همان کالاها یا خدمات مشابه متعلق به موسسه دیگری در ایران، معروف است، نباشد. و دیگر مورد آنکه عین یا شبیه آن قبلا برای خدمات مشابه ثبت و معروف نشده باشد.(به عبارت دیگر منظور از این دو مورد عین یا شبیه علامت معروف یا مشهور نبودن، می باشد.) .
شرط آخر، عین علامتی نباشد که قبلا به نام مالک دیگری به ثبت گردیده و یا تاریخ تقاضای ثبت آن، مقدم یا دارای حق تقدم برای همان کالا و خدمات و یا برای کالا و خدمات مشابه باشد.

مقالات مرتبط:

 مالکیت فکری و اهمیت آن (1)
تاریخ: 05 شهریور 1396 - 23:43

 

 آیا ایده خلاقانه به خودی خود به عنوان اختراع قابل ثبت و حمایت قانونیست؟(2)
تاریخ: 12 شهریور 1396 - 23:27

 

 از طرح جدید محصولات تولیدی خود یا بسته بندی منحصر به فرد آنها محافظت نمایید(3)
تاریخ: 19 شهریور 1396 - 23:35

 علامت تجاری چیست و چه تفاوتی با برند دارد؟ (4)
تاریخ: 26 شهریور 1396 - 23:35

 

چرا ثبت اختراع امری حیاتی و ضروری برای مالک آن محسوب می شود؟ (5)
تاریخ انتشار: 02 مهر 1396 - 23:35

 

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا