مدیر کل دامپزشکی استان یزد در جلسه مشترک شورای اداری و برنامه ریزی شهرستان اشکذر به بیان موضوعات متعدد در حوزه دامپزشکی و تأثیر آن بر امنیت و سلامت جامعه پرداخت .

 دکتر علی اکبر حدادزاده گفت : جهت مقابله با عوامل بیماری زا ، پیشگیری و کنترل بیماری ها در راستای حفظ منابع دامی استان ، انجام واکسیناسیون ، قرنطینه و آزمایش های تشخیصی به طور مستمر در حال انجام می باشد تا فراورده خام دامی سالم برای مردم تأمین گردد .

وی با اشاره به نقش مؤثر و اهمیت کشتارگاه ها در سلامت جامعه ، ضمن اشاره به فعالیت 18 کشتارگاه استان و تحول ساختاری قابل توجه در حوزه کشتارگاه های دام و طیور به طور ویژه از سال 92 تاکنون ، افزود : تلاش های صورت گرفته در راستای ایجاد کشتارگاه های جدید در حوزه دام و طیور و بهسازی کشتارگاه های موجود استان نقش بسزایی در پیشگیری از بیماری ها در استان ایفا نموده است .

حدادزاده به کشتارگاه صنعتی طیور اشکذر با سه خط کشتار مرغ ، بوقلمون و بلدرچین به عنوان نمونه در کشور اشاره کرد و گفت : ظرفیت  کشتارگاه های طیور فعال استان 14 هزار قطعه است که تحت نظارت شرعی و بهداشتی دامپزشکی می باشد.

نامبرده با اشاره به اقدامات انجام شده در خصوص کنترل و پیشگیری از بیماری های واگیر و مشترک دامی از حفظ سرمایه های دامی استان با اجرای طرح های واکسیناسیون در قالب بخش خصوصی و دولتی خبر داد و گفت سالانه بالغ بر 2011000 نوبت سر واکسیناسیون در سطح استان جهت پیشگیری از این بیماری ها صورت می گیرد .

وی با تأکید بر توانمند بودن ویروس آنفلوانزا ، خواستار حمایت و همکاری دستگاه های مربوطه پیشگیری از این بیماری و اطلاع رسانی به مرغداران در رعایت نکات بهداشتی و توصیه به کشاورزان در استفاده از کود مرغی فراوری شده به منظور پیشگیری از بروز بیماری آنفلوانزا و صدمه به استان شد .

این مقام مسئول در پایان عنوان کرد : سلامت هزینه دارد اما هزینه ای که در پیشگیری صرف می شود ؛ سودمند است زیرا از ایجاد هزینه های گزاف در آینده جلوگیری می کند . بنابراین توجه به حوزه پیشگیری از بیماری ها در جامعه باید سرلوحه کار برنامه ریزان کشور باشد .   

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا