معاون هماهنگي امور عمراني استاندار يزد هدفمندسازي مشاركت مردم و ايجاد گفتمان مشترك در استان را تضميني براي اثربخشي طرح بازآفريني شهري دانست و از استقرار دفاتر تسهيل‌گر در محلات با هدف نيازسنجي و برنامه ريزي در مسير اجراي اين طرح خبر داد.

به گزارش اداره كل روابط عمومي استانداري يزد، روز چهارشنبه 24 مردادماه ، جلسه ستاد بازآفريني شهري پايدار استان يزد به رياست معاون هماهنگي امور عمراني استاندار و با حضور اعضاي اين ستاد در سالن شهيد موحدين استانداري برگزار شد.
معاون هماهنگي امور عمراني استاندار يزد در اين جلسه بيان كرد: از اسفندماه سال گذشته موضوع بازآفريني شهري به عنوان يكي از سياست هاي كلان دولت مطرح شد و يزد نيز از بهترين استان هايي است كه مي تواند بر مبناي تعريف واقعي از بازآفريني شهري در اين زمينه به فعاليت بپردازد.
«محسن صادقيان» با اشاره به تأکید رئیس‌جمهوری بر محله سازي و احداث مسكن اميد در دل مناطق مربوط به اين طرح ادامه داد: از 90 محله شهرستان يزد، طبق آئین‌نامه و بخش‌نامه‌های موردنظر 48 محله می‌توانند هدف بازآفريني شهري قرار گيرند.
صادقيان افزود: در يزد محله‌های فرسوده و غیر ایمن نيز وجود دارد كه در زمان وقوع حادثه، امدادرساني و مديريت مشكلات آن‌ها به‌آسانی امکان‌پذیر نمی‌باشد و بر اين اساس ساماندهي و ايمن سازي اين مناطق در اولويت قرار دارد.
وي خاطرنشان كرد: وجود بافت هاي فرسوده و ناكارآمد مشكلات اجتماعي زيادي را نيز به همراه دارد و در دل بازآفريني شهري لازم است معضلات اجتماعي نيز حل شوند و بهبود يابند تا با بازگشت جمعيت بيشتري به اين مناطق زندگي رونق و بافت مورد نظر به پويايي برسد.


ايجاد گفتمان مشترك حركت در مسير بازآفريني شهري را سرعت و انسجام مي بخشد


معاون هماهنگي امور عمراني استاندار گفت: بهترين گزينه براي شناخت واقعي از نياز محلات و جمعيت حاضر آن مردم هستند و استقرار دفاتر تسهيل‌گري در محلات نيز بر مبناي توسعه ارتباطات مردمي براي جمع بندي اطلاعات و شناخت وضعيت پيش رو مي باشد.
صادقيان ادامه داد: در گام اول 5 محله حسن آباد، اسكان، شاه ابوالقاسم، قاسم آباد و پشت باغ مناطق هدف بازآفريني شهري در يزد هستند كه براي موفقيت در اين زمينه دو عنصر شناخت كامل از محلات و نيازهاي آن ها و ايجاد گفتمان مشترك در بين دستگاه هاي متولي در سرعت و انسجام بخشي به اين موضوع داراي اهميت فراوان است.
وي يادآور شد: علاوه بر مناطق شهري، توانمندسازي و شناخت ابعاد مختلف در مناطق روستايي نيز داراي اهميت است و هدف ورود به اين مناطق در قالب دفاتر تسهيل‌گري بررسي و تعيين برنامه بر اساس طرح بازآفريني و اجراي مؤثر پروژه هاي مختلف است كه بهره گيري از طرح تفضيلي نيز در اين زمينه مؤثر می‌باشد.
معاون هماهنگي امور عمراني استاندار يزد با اشاره به حفظ گونه هاي ارزشمند تاريخي در فرآيند بازآفريني، افزود: با مشاركت دستگاه هاي متولي به ويژه شهرداري و اداره كل راه و شهرسازي فرآيند ايجاد دفاتر تسهيل‌گر با محوريت شركت عمران و مسكن سازان و سازمان عمران و بازآفريني فضاهاي شهري آغاز و علاوه بر ساماندهي پروژه هاي سال جاري هدف گذاري دقيق و ساختاري مناسب براي فرصت هاي پيش رو تدوين مي شود.
صادقيان در پايان سخنان خود خاطرنشان كرد: ظرفيت هاي مردمي، خيّرين و متقاضيان مشاركت در برنامه هاي شهري از پشتوانه هاي ارزشمند موفقيت در اين موضوع هستند و ضرورت دارد علاوه بر انجام شناخت و مطالعات لازم در اين زمينه، توانمندي هاي استان نيز در مسير بازآفريني شهري هدفمند شوند.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا