رضا سلطان زاده مدیر مسئول هفته نامه آيينه يزد

ساعت 11 صبح روز پنجشنبه دهم اسفند ماه جاری دومین نشست هم‌اندیشی استاندار یزد با اصحاب رسانه استان در سالن کوثر استانداری برگزار شد مجدداً محمود زمانی قمی رسانه‌ها و مراجعه‌کنندگان به استانداری را احیاناً از مداحی و تملق‌گویی نسبت به خود برحذر داشت و به مناسبت از مهندس سید محمد میرمحمدی استاندار سابق یزد که انسانی فهیم و صبور و متخلق به آداب اسلامی بود به حق دفاع کرد. در آن جلسه راقم این سطور که احداث پردیس و مصلی در یزد را در موقعیت کنونی به مصلحت نمی‌داند، نامه‌ای که متن آن به شرح زیر می‌باشد به استاندار تقدیم نمود.
جناب آقای محمود زمانی قمی استاندار محترم یزد
«با احترام و با اظهار تشکر به استحضار می‌رساند هر دستگاه و سازمان اجرایی لازم است در برنامه‌های کاری خود به موضوع «الاهم فالاهم» توجه داشته باشد به عنوان نمونه سیصدمیلیون تومان شهرداری برای تعمیر و ساخت وضوخانه و سرویس‌های بهداشتی مدارس اختصاص داده اما تا کنون پرداخت نکرده آیا این بدان معنی نیست که بعضی از هزینه‌هایی را که در این چند ماه مثلاً برای تشکیل سمینار یا جشنواره پرداخت نموده اولویت بیشتری نسبت به تعمیر سرویس بهداشتی مدارس داشته است؟ در هشتم بهمن ماه سال جاری خبرگزاری ایسنا گزارش داده است کادر آموزشی مدرسه‌ای در مرکز شهر با بیش از 170 دانش‌آموز سرویس بهداشتی مناسب ندارند و باید به سرویس بهداشتی یک مرکز بهداشت که ازآموزشگاه نیز فاصله دارد بروند. برای حل این‌گونه مشکلات می‌طلبد برای تعمیر کلاس و یا دیوار و سرویس بهداشتی مدارسی که بویژه در محلات و بافت قدیمی شهر قرار دارند چاره‌ای اندیشید که بموقع بتوان مشکلات این‌گونه مدارس را ‌حل کرد. اینجانب مخالف اظهارات اخیر ریاست شورای شهر در مورد احداث پردیس و مصلی می‌باشد و چندین بار تا کنون نیز طی مقالاتی موضوع را در هفته‌نامه آیینه یزد مطرح نموده‌ است آیا جنابعالی به عنوان استاندار تعمیر و آسفالت کوچه‌ها و خیابان‌ها بویژه در حاشیه شهر آن هم با وضعیت اسف‌باری که راه‌های عبور و مرور مردم دارد و یا سر و سامان دادن به زندگی زنان بدسرپرست و کودکان کار و معتادان و مساعدت و کمک به زنان فقیری که فرزند سه چهار ساله‌شان را بدون کفش و جوراب که خود شاهد بوده‌ام برای دریافت وجهی جهت خرید لقمه‌ای نان در کوچه‌ها و خیابان‌های شهر می‌گردانند و در نهایت افزایش فضای سبز و اماکن تفریحی و ورزشی در بسیاری از نقاط یزد و بازسازی و مقاوم‌سازی 1500 کلاس در شهر دارالعباده را در اولویت می‌دانید یا پرداخت مبالغ گزافی با پول شهروندان یزدی به مشاوران و دفاتر مطالعاتی که هم اکنون اسامی آنها در مجالس و محافل در اذهان می‌چرخد. چون طرح تفصیلی شهر یزد که در سال جاری با آن همه هزینه و از محل بیت‌المال تصویب و ابلاغ شده به موضوع احداث مصلی و پردیس نپرداخته بنابراین لازم است صدها یا میلیاردها تومان هزینه‌های اولیه آن را نیز همان سرمایه‌گذارانی پرداخت کنند که بعداً قرار است از آن بهره ببرند.»
خوانندگان آیینه یزد مطلع هستند با احترام به مقامات روحانی و مدیران و مسئولان اجرایی با درج سرمقاله شماره 297-7/9/1391 و 424-4/6/1394 و 426-18/6/1394 و 432-29/7/1394 و 514-28/4/1396 با عنوان‌های «آیا با وضعیت موجود احداث مصلی یک ضرورت است؟»، «بار دیگر طرح احداث مصلی و نیازهای ضروری‌تر»، «ساخت مصلای یزد و درخواستی منطقی»، «آقای کاظمینی! واقعیت‌ها را نباید نادیده گرفت» و «پیشنهاد کلنگ‌زنی در شورای شهر یزد» پس از تحقیق و بررسی با عده‌ای از کارشناسان ثبتی، مهندسان معماری و شهرسازی و کارمندان شهرداری و... با درج شواهد و دلایل و بنابه اطلاعات و آمار در موقعیت فعلی و وضعی که شهروندان با آن روبرو هستند در این شرایط و محل با احداث پردیس و مصلی آن هم بر روی زمینی که تمام آن در تملک ارگان‌های دولتی نیست موافق نمی‌باشد.
قابل توجه خوانندگان آیینه این‌که آیت‌ا... ناصری نماینده ولی فقیه و امام جمعه یزد با شرکت در نشست علنی اعضای سابق شورای اسلامی شهر یزد به احداث مجموعه پردیس و مجتمع فرهنگی در مرکز استان اشاره نموده و اظهار داشته است: «...حدود چهار سال است که طرح این مجموعه را به صورت کامل مطرح کرده‌ایم ولی متاسفانه برخی افراد نسبت به آن بی‌مهری و بی‌تفاوتی دارند متاسفانه ما در شهرمان یک فضای باز و جامع که بتوانیم اجتماعات بزرگ مردمی در آن برگزار کنیم را نداریم و الان این برنامه‌ها در میدان امیرچقماق برگزار می‌شود که چهار طرف آن محدود است و با هر اجتماعی عبورومرور مردم مختل می‌شود... با بررسی‌های صورت گرفته توسط متخصصان مرتبط با معماری و شهرسازی، این طرح به صورت خودکفا احداث می‌شود و هزینه آن از مجموعه‌های مختلف آن به صورت کامل تامین می‌شود...» در آن جلسه رئیس کمیسیون عمران و توسعه شورای اسلامی شهر یزد اعلام نمود: «...پردیس فرهنگی و مصلای یزد یکی از موضوعات مهمی است که باید به آن توجه شود و در یک‌ماه‌ونیم باقی‌مانده از فعالیت شورای چهارم، کلنگ‌زنی آن انجام شود... امیدواریم بتوانیم باقیات‌الصالحاتی برای شورای چهارم داشته باشیم و با شروع فعالیت این پروژه زمینه استفاده هرچه بیشتر مردم از آن را در سال‌های آینده فراهم آوریم...»(1)
مهندس غلامعلی سفید رئیس شورای اسلامی شهر یزد اخیراً مطلب متناقضی اظهار داشته و گفته است: «در زمینی که متعلق به شهرداری و یک مقداریش هم بخش خصوصی‌ست قرار است با مدیریت خود شهرداری و با تملک آنچه در ید بخش خصوصی‌ست با کمک استانداری و وزارت راه و شهرسازی و با جلب رضایت آنها یک مجموعه پردیس فرهنگی در یزد ایجاد شود. این پردیس فرهنگی شامل سالن‌های نمایش فیلم، تئاتر، برگزاری موسیقی، سالن‌های کنفرانس، کتابخانه و گالری‌ها و من جمله یک مصلی است. ولی آنچه ما با تلاش فراوان، با جلسات مکرر، با پیگیری‌های جدی توانستیم به توافق برسیم این است که کلیت کار تحویل شهرداری شود مجدداً طراحی شود یک میدان بزرگ شهر باشد و یک میدانی از قدیم داریم به اسم امیرچخماق میدان بزرگی‌ست شامل میدان، فضای تجاری، مسجد و آب‌انبار آنچه که نیاز یک میدان قدیم بوده مراکز فرهنگی که آن روز مورد نیاز بوده. امروز هم قرار است یک میدانی طراحی کنیم که همه آنچه نیاز فرهنگی روز است در آن باشد.»
به نظر می‌رسد اعضای شورای اسلامی شهر یزد در میدانی قدم گذاشته‌اند که نتیجه‌ای جز هزینه نمودن مبالغ گزافی از کیسه شهروندان مومن و صبور یزد ندارد و بدون شک روزی باید پاسخگوی تصمیمات خود در این زمینه باشند چون نماینده ولی فقیه در استان با صراحت اعلام نموده است «این طرح به صورت خودکفا احداث می‌گردد» بنابراین اگر فرد یا گروهی حاضر به سرمایه‌گذاری در این بخش می‌باشد آیا نباید برای احداث مجموعه‌ای فرهنگی، تفریحی کلیه حق و حقوق اداری آن را به صورت شفاف پرداخت نماید؟ این نکته را نباید از نظر دور داشت ‌که بعد از گذشت چهار دهه از انقلاب اسلامی گاه دیده می‌شود افرادی به‌دنبال لغو حکم مصادره بعضی از زمین‌هایی می‌باشند که سال‌ها است به صورت مغازه و خانه درآمده و مردم در آن به کسب و کار مشغول و یا ساکن هستند. به یقین اگر زمینی برای ساخت مصلی و پردیس فرهنگی اختصاص می‌یابد از هر حیث باید بدون شبهه باشد چون هنوز هم بعضی از کارمندان در ساختمان بعضی از ادارات حاضر به اقامه نماز نیستند.
سید محمد میرمحمدی استاندار سابق در پاسخ به موارد مطرح شده پیرامون احداث مصلی در محل پایانه سابق و محدوده میدان امام حسین می‌گوید: «ابتدا باید دید که یزد لزومی برای احداث مصلی و پردیس فرهنگی دارد یا خیر؟ و اگر اعتباراتی هم داشته باشیم و خیران بخواهند چنین کاری بکنند از نظر ما ایرادی ندارد اما، اعتبار دولتی در این رابطه نداریم و دیده نشده است ولی اگر طرحی باشد که از سوی بخش خصوصی اجرا شود ابتدا باید طرح توجیهی داشته باشند و زمین آن نیز در اختیارشان باشد و مراحل تصویب آن نیز بگذرد که این مهم در شورای شهر نیست بلکه در کمیته زیربنایی شورای برنامه‌ریزی استان است تا پس از طی مراحل قانونی نسبت به احداث آن اقدام شود.»(2)
نگارنده نمی‌داند در حال حاضر نظر و پاسخ محمود زمانی قمی استاندار یزد چیست؟ نماینده محترم ولی فقیه می‌گوید «این طرح به صورت خودکفا احداث می‌شود» و اعضای شورای اسلامی چهارم در یزد به عنوان یک پروژه آماده برای احداث می‌خواستند باقیات‌الصالحاتی برای خود به‌جا بگذارند و هشت، نه ماه پیش کلنگ آن را به زمین بزنند، با این سوابق رئیس فعلی شورای شهر با سخنان غیراصولی و مغایر با آنها می‌گوید: «مجدداً باید طراحی گردد!!» مهم‌تر این‌که عده‌ای از مهندسان بنابه دلایلی آن محل را مناسب برای احداث این مجموعه نمی‌دانند چون عموم شهروندان یزدی دسترسی مناسب به آن منطقه ندارند و آیا شرکت‌کنندگان در نماز جمعه یزد با تغییر مصلی موافق هستند؟ در حال حاضر اولویت برای یزد اینست که در نقاط مختلف شهر به‌ویژه در بافت قدیمی و فرسوده فرهنگ‌سراهایی احداث و برای افزایش فضاهای سبز و ورزشی و یا تعمیر این‌گونه مکان‌ها که مشاهده آنها در بعضی از محلات و مناطق سبب سرافکندگی خواهد شد اقدام گردد ضمن این‌که مشخصاً بعضی از کارشناسان نهادها و موسسات در گذشته پس از بررسی و کارشناسی، ساخت این مجموعه را در آن محل تایید ننموده‌اند و این بدان معنی است که نباید از بودجه شهرداری که در واقع متعلق به عموم شهروندان می‌باشد در این زمینه هزینه گردد. چرا در سال‌های گذشته در محلی که در حال حاضر می‌خواهند مصلی و فرهنگ‌سرا احداث نمایند بعد از این‌که میلیون‌ها تومان هزینه گودبرداری و فونداسیون شد پروژه تعطیل گردید؟ نکته آخر این‌که شهروندان حق دارند بدانند در برگزاری جشن فیلم‌های 30 ساله ایران چه مبلغ هزینه شده؟ وجهی که حامیان پرداخت نموده‌اند چند است؟ بعضی از موسسات آموزشی چه کمکی کرده‌اند؟ و در نهایت بر شورای شهر چه هزینه‌ای تحمیل گردیده است؟ و...

مدیرمسئول

پی نوشتها:
1-یزدفردا، 11/4/96
2- نقل از مطالب مندرج در شماره‌های پیشین آیینه یزد

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا