در حالی که این روزها یافتن سرمایه گذار و حمایت از سرمایه گذاری تقریبا نقل همه جلسات مسئولین استان از جمله استاندار جدید است از زارچ خبر می رسد ساخت بیمارستان زارچ که تنها 15 کیلومتر با مرکز استان فاصله دارد و می تواند موجب برکات فراوان برای زارچ ، یزد و سایر شهرستان ها نزدیک به آن باشد تنها معطل صدور مجوز مانده و ساخت با ابهام مواجه است .

 

یزدفردا – لیلا دایا : از طریق دانشگاه پیام نور زارچ مطلع شدیم ساخت فاز دوم دانشگاه و توسعه ی آن با همت و همراهی خیر زارچی "محمد اقبالی " صورت گرفته است .
ترغیب می شویم با این خیر و کارآفرین زارچی به گفتگو نشسته و از او در مورد نحوه ی آشنایی با دانشگاه و چرایی ورود به این عرصه با وجود عرصه های دیگر خیری مانند ساخت و ساز های مذهبی سوال کنیم .
برای همین در دفتر کار وی حاضر شدیم ، محمد اقبالی متولد زارچ و ساکن در آن است ، از صحبت های او مشخص است که ارق خاصی نیز به زارچ دارد ، خصوصا آنجا که می گوید از محل عبور قنات زارچ که در وسط بافت تاریخی یزد رد شده و از آنجا که درهای قلعه قدیم زارچ به سمت اصفهان بوده است مشخص می شود قدمت زندگی در زارچ بیش و پیش از یزد بوده است .
دفتر کار محمد اقبالی در یک کارخانه سنگ در شهر زارچ قرار دارد ، می گوید پدرش کشاورز بوده از ده سالگی کار کرده و در سال 1360 در تهران دیپلم اقتصاد گرفته ، پس از سربازی از صفر شروع کرده و در حال حاضر مالک چند معدن سنگ و کارخانه سنگبری مدرن با دستگاه های ایتالیایی می باشد.

 

دستگاه های جدید کارخانه در حال خاک خوردن – مشکل انتقال پول حل شود می توانیم صادرات را از سر بگیریم
از محمد اقبالی در مورد وضعیت اشتغال و کارآفرینی وی سوال کردیم ، می گوید در حال حاضر مجموعا 300 نفر در مجموعه های مختلف مشغول به کار هستند و عمدتا از نیروهای بومی همان منطقه استفاده کرده است .
می گوید این شغل پتانسیل توسعه را دارد و می توانیم به جای صادرات خام سنگ های معدنی آنها را فراآوری که منجر به اشتغال زایی شده و با ارزش افزوده صادر کنیم .
حتی دستگاه های جدید فراوری سنگ از ایتالیا وارد و در مجموعه ی او نصب شده اما به دلیل نبود بازار و مشکل انتقال پول ، رقابت شدید و مشکلات دیگر در صادرات دستگاه ها ی نصب شده راه اندازی نشده و در حال خاک خوردن است .
می پرسیم آیا سابقه ای از صادرات داشته اید ؟ و اساسا آیا امکان رقابت از نظر کیفیت و قیمت دارید ؟؟
پاسخ مثبت است می گوید پیش از این سنگ خام را به مالزی ، چین و هند و سنگ فرآوری شده تولید خود را به اروپا صادر می کرده ایم و الان هم بصورت محدود به گرجستان ، عراق ، آذربایجان و بعضا دبی (امارات) صادر می کنیم
کیفیت و قیمت تمام شده سنگ فرآوری شده ایرانی را قابل رقابت در دنیا می داند و می گوید به خاطر قیمت و تنوع سنگها در اروپا و آمریکا خواهان محصولاتمان هستند اما با بی اعتمادی مشتریان خارجی و نتیجتا عدم گشایش اعتبار مواجه هستیم که تحریم ها نیز در این زمینه مزید بر علت شده است  .

همیشه حسرت تاسیس دانشگاه در زارچ را داشته ام !
از محمد اقبالی می پرسیم چه شد که به فکر ساخت و ساز در دانشگاه پیام نور زارچ افتاد ؟
می گوید همیشه حسرت تاسیس دانشگاه در زارچ را داشته ام و اما مسئولین هیچگاه همراهی نکردند و اما بلاخره با پیشنهاد یکی از دوستان با دانشگاه پیام نور زارچ آشنا شدم و تصمیم به توسعه ی آن گرفتم .
در پاسخ به اینکه چرا مثل خیلی از افراد دیگر در امور صرفا مذهبی وارد نشده می گوید به آن امور هم می پردازم و آن را دوست دارم اما معتقدم ثواب مشارکت در امور علمی و مراکز علمی اگر بیشتر از بسیاری دیگر از کار های خیر حتی ساختن مسجد نباشد ، کمتر هم نیست .
در این میانه است که متوجه می شویم همکنون نیز دست اندکار ساخت یک مجموعه درمانی در زارچ است .

 

آرزوی ساخت بیمارستان در زارچ معطل مجوز مسئولین درمانی و دولتی است


قرار بر این بود این مصاحبت پیرامون مسائل دانشگاه پیام نور زارچ باشد اما آنچه شوکه کننده است اینکه وقتی می پرسیم چرا شما که آرزوی ساخت بیمارستان دارید و همکنون هم دست اندر کار ساخت یک کلینیک درمانی هستید چرا آن را به بیمارستان تبدیل نمی کنید ؟


پاسخ می شنویم که برای ساخت همین کلینیک هم بسیار دوندگی کرده و به تازگی سازمان ملی زمین و مسکن مجوز واگذاری اراضی کنار جاده زارچ را برای ساخت کلینیک تخصصی صادر کرده است ، می گوید با کمک سایر همشهری ها آمادگی ساخت بیمارستان نیز داریم و با توجه به نزدیکی زارچ به شهر یزد و شهر شاهدیه ساخت این بیمارستان می تواند موجب خدمات بسیاری برای مردم باشد اما ساخت آنها تنها نیازمند توجه مسئولین آن هم نه در زمینه اعتبارات دولتی بلکه در زمینه ی همکاری برای صدور مجوز ساخت بیمارستان است .


در حین صحبت های اقبالی و شور و اشتیاق او برای ساخت این بیمارستان در ذهن خود صحبت های استاندار محترم برای حمایت از سرمایه گذاری و اشتغال زایی را مرور کرده و از خود می پرسیم چرا ساخت یک بیمارستان خیریه ای باید با مانع و مشکل روبرو باشد ؟

در پایان از وی می پرسیم آیا هیچگاه به ادامه ی تحصیل در دانشگاه زارچ فکر کرده ؟ و اگر هم دانشگاهی دانشجویان پیام نور زارچ بود چه صحبتی با آنها داشت ؟


محمد اقبالی با لبخندی پاسخ می دهد ادامه ی تحصیل از من گذشته است اما برای دانشجویان دانشگاه پیام نور زارچ ضمن آرزوی موفقیت تقاضا دارم با همت عالی و پشتکار به فکر ساختن شهر و دیار و وطن خود باشند .

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا