دومين گردهمايي كارگروه طراحي دیاگرام‌هاي شركت مديريت شبكه برق ايران با حضور مدير پشتيباني بهره‌برداری و برنامه‌ریزی شركت مديريت شبكه برق ايران، معاون بهره‌برداری شرکت برق منطقه‌ای یزد و جمعی از مدیران و کارشناسان دیسپاچینگ شرکت‌های برق منطقه‌ای کشور برگزار شد.

در ابتدای این جلسه مهدي مقيم‌زاده مدير پشتيباني بهره‌برداری و برنامه‌ریزی شركت مديريت شبكه برق ايران با اشاره به برگزاري جلسات مدیران ديسپاچينگ به‌صورت دوره‌ای پیش از پيك نیاز مصرف هر سال، از تشکیل کارگروه‌ها در بخش‌های مختلف از جمله: طراحی دیاگرام‌ها، برنامه‌ریزی تعمیرات و مطالعات سيستم،  خبر داد.

وی با بیان این‌که لازم است تعاملات شركت مديريت شبكه برق ايران با ديسپاچينگ­ها به‌عنوان بازوان دیسپاچینگ ملی بیشتر شود؛ افزود: تشکیل این جلسات برای تبادل تجربیات مناطق و ارائه مباحث کاربردی ضروری است و سال گذشته در این جلسات توانستیم نسخه ثابت دستورالعمل بهره‌برداری در خصوص دیاگرام را ابلاغ و اجرايي كنيم.

مقیم‌زاده ضمن تاکید به‌روزرسانی اطلاعات نقشه‌های تک‌خطی و انتقال آن به مدیریت شبکه برق ایران، گفت: در دستورالعمل در حال تدوین، باید حداقل يك ماه قبل از برق‌دار نمودن تجهيزاتی که برای اولین بار برق‌دار می‌شوند، اطلاعات مربوطه به‌روزرسانی شود تا از بروز حوادث احتمالی جلوگيري شود.

در ادامه این جلسه سيدجلال حسيني مدير ديسپاچينگ و مخابرات شركت برق منطقه‌ای يزد با تشريح وضعیت شبکه تحت پوشش دیسپاچینگ ناحیه یزد، تصريح كرد: تعداد پست‌هاي انتقال و فوق‌توزيع تحت پوشش شركت برق منطقه‌اي یزد، 63 پست است كه 49 پست تحت پوشش برق منطقه‌ای يزد و 14 پست اختصاصي است.

وی با اشاره به پیک نیاز مصرف در سال 96 به میزان 1408 مگاوات در تاریخ 30 خرداد، گفت: ديسپاچينگ در انجام پایش و حفظ پایداری شبکه انتقال و فوق‌توزیع تحت پوشش و برقراری ارتباط آنان با مرکز دیسپاچینگ و پایداری رویت پذیری پست‌ها و دیگر وظایف خود از عملکرد مطلوبی برخوردار است.

مدير ديسپاچينگ و مخابرات شركت برق منطقه‌ای يزد میزان رؤیت‌پذیری و مخابرات در مرکز دیسپاچینگ یزد برای نیروگاه‌ها 80 درصد، نیروگاه‌های توليد پراكنده 83 درصد و پست‌های انتقال و فوق‌توزيع دائم را 100 درصد ذکر کرد.

مهندس حسینی طول خطوط انتقال و فوق‌توزيع تحت پوشش شركت برق منطقه‌اي یزد را بيش از 3 هزار و 632 كيلومتر عنوان کرد و گفت: ميزان شبكه تحت پوشش برق یزد 3 هزار و 417 كيلومتر و خطوط انتقال و فوق‌توزيع اختصاصی بيش از 214 كيلومتر است.

وی استان يزد را چهار راه تبادل انرژی کشور توصیف و بیان کرد: شبکه برق استان از طريق 2 خط 400 كيلوولت و 2 خط 230 كيلوولت با استان اصفهان، يك خط 400 كيلوولت با برق خراسان، 2 خط 400 كيلوولت و 2 خط 132 كيلوولت با برق كرمان و 2 خط 230 كيلوولت و 2 خط 66 کیلوولت با برق فارس در ارتباط است.

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا