استاندار یزد گفت: پرسشگری، هنر برقراری تعامل و گفت و گو، خطر پذیری، نظم، مشارکت جویی و کار تیمی، خلاقیت، سعه صدر و تحمل نظر مخالف و رفتار صمیمانه با دیگران از ویژگیهای یک دانش آموز ممتاز و تاثیر گذار است.

به گزارش اداره کل روابط عمومی استانداری یزد، " سید محمد میرمحمدی" صبح شنبه اول مهرماه ۱۳۹۶ در مراسم زنگ آغاز سال تحصیلی جدید مدارس استان که در مدرسه خيري امام حسين (ع) شهرستان میبد انجام شد، یاد و خاطره دلاورمردیهای ایثارگران و رزمندگان در هشت سال دفاع مقدس را گرامی داشت و به روان پاک همه شهدای دانش آموز، به ویژه دانش آموزان شهید استان و شهرستان میبد، درود فرستاد.
استاندار یزد خاطر نشان نمود: اول مهر، آغاز یک حرکت سرنوشت ساز و راهی بسیار روشن، پرثمر و مطلوب برای کشور است که در فرایند آن، آینده سازان این مرز و بوم، درس زندگی و انسانیت و روش درست اندیشدن و عمل کردن را می آموزند.
وی افزود: تمام مسائل مرتبط با آموزش و و پرورش در ۴ موضوع " دانش آموز"، "معلم" و کادر آموزشی و تربیتی"، "فضای آموزشی" و "تجهیزات و کتب درسی" خلاصه میشود که همه این موارد نیز در جای خود حائز اهمیت و در پیشرفت و تعالی دانش آموزان و نظام آموزشی و پرورشی کشور مفید و موثر است.
عالی ترین مقام اجرایی استان آنگاه با اشاره به جمله ای از " داگلاس نورث"، اقتصاددان مطرح جهان و برنده جایزه اقتصادی سال ۱۹۹۳ میلادی، تاکید کرد: نورث میگوید:" اگر میخواهید به سرانجام کشوری در امر توسعه یافتگی پی ببرید، به سیستم آموزشی آن کشور بنگرید و بدانید که مهم نیست که با چه روشی دانش آموزان را آموزش می دهد، بلکه نحوه و فرایند یادگیری دانش آموزان مهم است که چگونه و با چه سطح برداشتی، مطالب را فرا میگیرند؟"
استاندار سپس به مهمترین ویژگیهایی که لازمه دانش آموزان در امر تعلیم و تربیت است اشاره کرد، و پیشرفت و تعالی و توسعه کشور  را در گرو سطح برخورداری دانش آموزان از این ویژگی ها دانست.
وی افزود: اولین ویژگی لازم برای یک دانش آموز ممتاز و پیشرو، پرسشگری است چرا که او باید همواره از این جسارت و شهامت برخوردار باشد تا مطالبات و پرسشهای خود را در ارتباط با محیط مدرسه و جامعه طرح کند و آنرا محور اندیشه و کار خویش قرار دهد.
رییس شورای آموزش و پرورش استان در ادامه گفت: خلاقیت یکی دیگر از ویژگیهای مهمی است که دانش آموزان باید از آن بهره مند باشند و در این مسیر، پرسشگری دانش آموز و همراهی معلمین و مربیان، نقش موثری دارد و میتواند به ظرفیت سازی و اندیشه ورزی دانش آموز و رشد فکری و فرهنگی و اجتماعی او منجر شود.
میرمحمدی، تقویت سعه صدر، تحمل نظر مخالف و صبوری و بردباری در ناملایمات را از دیگر ویژگیهای مطلوب مورد نیاز دانش آموزان ارزیابی کرد و سپس افزود: شناخت و آگاهی دانش آموزان نسبت به اصول و لوازم گفت و گو و تعامل و برقراری ارتباط با یکدیگر در مدرسه و اجتماع، از دیگر ویژگیهای مهم و شخصیت ساز برای دانش آموزان است که میتواند آنها را در مسیر زندگی و آموختن نادانسته ها، یاری نموده و از آنها چهره ای منطقی و اجتماعی بسازد.
استاندار یزد،" مشارکت جویی" را از دیگر ویژگیهای مورد نیاز دانش آموزان ذکر کرد و گفت: تقویت روحیه مشارکت جویی در امور و پایبندی به کار تیمی و اعتقاد به خرد جمعی و همفکری و همدلی، از ویژگیهای ممتازیست که دانش آموزان ما میتوانند بر مبنای آن، پایه حرکتهای جدید و رو به آینده را طراحی نموده و با بهره گیری از آن رو به جلو حرکت نمایند.
وی رواج احساس صمیمیت، رفاقت و مهربانی میان دانش آموزان را از دیگر ویژگیهای مورد نیاز آنان دانست و تاکید کرد: دانش آموزان هر چه بیشتر بتوانند با هم افزایی، صمیمیت و مهربانی، مسائل و مشکلات خود را با یکدیگر از یک سو و با معلمان و والدین خود از سوی دیگر طرح کنند، زمینه برای حل مشکل فراهم تر خواهد شد و در نشاط و شادابی آنان نیز موثر خواهد بود.
میرمحمدی در ادامه به نقش و جایگاه والای معلمین در نظام آموزش و پرورش اشاره کرد و افزود: معلم هم از منظر روانشناختی و هم از جایگاه تاثیر گذاری بر دانش آموز در رفتارهای فردی و اجتماعی، نقشی اساسی دارد و این نقش از همان ساعات اولیه ورود به کلاس آغاز و تا انتهای دوره تحصیلی و گاه در مسیر زندگی دانش آموز ادامه دارد چرا که این معلمین هستند که میتوانند با ظرافت و دقت و به کارگیری شیوه های نوین و کارامد آموزشی و پرورشی، روحیات دانش آموزان و توانمندی و استعدادشان را بشناسند و در جهت رشد و شکوفایی آنها گام بردارند.
استاندار خاطر نشان نمود: از سوی دیگر نقش معلمین در برقراری ارتباط با اولیاء دانش آموزان و تعامل و گفت و گو با آنها پیرامون دانش آموز، نقشی محوری است زیرا هر چه این ارتباط بیشتر، آگاهانه تر و عمیق تر باشد، شناخت شرایط و مشکلات دانش آموز هم برای معلم و هم برای والدین بهتر صورت میگیرد و این امر نهایتا به سود دانش آموز خواهد بود.
میرمحمدی آنگاه بر برگزاری جلسات مشترک میان اولیا و مربیان در فضایی صمیمانه تاکید کرد و گفت: انجمن اولیاء و مربیان، میتواند به عنوان محور تعلیم و تربیت، هماهنگ و همسو با خانه و مدرسه و در ارتباط با دانش آموز عمل کند و به کانونی برای برنامه ریزی بهتر و هدفمندتر در ساختن آینده او بدل شود.
عالی ترین مقام اجرایی استان سپس به اهمیت فضای آموزشی در شکل گیری شخصیت دانش آموز اشاره کرد و گفت: محیط آموزشی مناسب، محیطی است که بتواند دانش آموز را منظم و نظم پذیر پرورش دهد چرا که انضباط در کار یکی از اساسی ترین محورهای پیشرفت فردی و اجتماعی است و دانش آموزان منظم، پایه جامعه منظم خواهند بود.
میرمحمدی به همه معلمان و مربیان و دست اندرکاران امر آموزش و پرورش استان و والدین دانش آموزان توصیه کرد تا در راستای تقویت روحیه خطرپذیری و جسارت در انجام امور توسط دانش آموزان کوشا باشند.
وی افزود: اگر بتوانیم ریسک پذیری را در دانش آموزان تقویت کنیم و میدان عمل مناسب برای ایفاء نقش را در اختیارشان قرار دهیم، از آنها انسانهایی با اعتماد به نفس، شجاع و تحول خواه ساخته ایم که میتوانند در دل بحرانها و مشکلات، با تکیه بر خطر پذیری، جسورانه به ایفاء نقش بپردازند و از تهدیدات، فرصت بسازند و در جهت سربلندی خود و توسعه کشور گام بردارند.
استاندار یزد خاطر نشان کرد: اگر دانش آموزان و معلمان و محیطهای آموزشی ما از چنین ویژگیهایی بهره مند باشند، میتوانند از دستاوردهای نظام و کشور به خوبی دفاع کنند چرا که دفاع از نظام تنها در عرصه نظامی خلاصه نمیشود بلکه در تمام عرصه های اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی، میتوان با تربیت افراد مسوولیت پذیر، آگاه، شجاع، منضبط، خطر پذیر، اهل گفت و گو و تعامل و ماهر در عرصه کار تیمی، از اقتدار نظام و کشور دفاع کرد و بدیهی است که پایه همه این مسائل در خانواده و مدارس نهاده می شود.
میرمحمدی آنگاه به ثبت جهانی یزد و برند خوشنامی یزدیها در دنیا و کشور اشاره نمود و تاکید کرد: این خوشنامی حاصل قرنها زندگی انسانی توام با صداقت، ایمان، تعهد کاری، مهربانی و اخلاق محوری مردمان این دیار است که از پدران ما به ارث رسیده و باید به عنوان ارزشمندترین سرمایه این دیار، با نقش آفرینی درست و مسوولانه همه ما، حفظ شود و به آیندگان منتقل گردد و طبیعی است که فضاهای آموزشی و دانش آموزان و معلمین و خانواده ها، نقشی اساسی در حفظ و انتقال این ارزشها و افتخارات دارند.
استاندار یزد ضمن تشکر از کار ارزشمند خیرین در امر مدرسه سازی و دیگر عرصه های مختلف استان، از خیّر مدرسه ساز شهرستان میبد تقدیر و تشکر نمود و کار ایشان را نمونه ای از باقیات الصاحات ماندگار و صدقه جاریه دانست که قطعا نزد خدا و مردم بی اجر و پاداش نخواهد ماند.
میرمحمدی در پایان ضمن تشکر از مردم شهرستان میبد، یاد و خاطره آیت الله اعرافی(ره) را گرامی داشت و از زحمات و خدمات امام جمعه میبد و نماینده این شهرستان در مجلس شورای اسلامی نیز تقدیر کرد.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا