در دیزی تاکسیرانی باز است! همزمان با آغاز به کار شورای شهر پنجم و انتخاب شهردار جدید شهر جهانی، تاکسیرانان یزدی نسبت به کسادی کار و مشکلات معیشتی خود با شروع فعالیت شرکت های حمل و نقل غیر مجاز اینترنتی تحصن نمودند که با عدم پاسخگویی مسئولان استانی مواجه شدند.

به گزارش پایگاه خبری یزد فردا صبح چهارم شهریورماه، جمعی از تاکسیرانان یزدی در بخش هایی از شهر اقدام به تحصن کردند و خواستار پاسخگویی مسئولان شدند.

رانندگان یزدی ورود شرکت های غیرمجاز اینترنتی حمل و نقل را عامل کاهش درآمد خود و رواج نا امنی در ناوگان حمل و نقل شهری دانستند.

 

نهم مردادماه سال جاری، شرکت حمل و نقل دانش بنیان "تاچ سی" پس از ارائه خدمات در سایر استان های کشور، تنها با داشتن مجوز از امور مجامع صنفی کشور در یزد شروع به فعالیت کرد.

 

 رئیس اتحادیه موسسات خودرو سواری کرایه مشهد نیز در اسفندماه 95 تصریح کرده است: تاکنون هیچ مجوزی از طرف این اتحادیه برای فعالیت شرکت حمل و نقل هوشمند درون شهری با عنوان "تاچ سی" در این کلانشهر صادر نشده است.

 این شرکت مدعی است که به هیچ عنوان امنیت مسافران و کیفیت خدمات خود را فدای کمیت و افزایش سریع تعداد رانندگان نمی کند و آموزش و آماده سازی یک راننده برای شروع فعالیت و اخذ استعلام های مورد نیاز، ده روز طول می کشد. در صورتی که رانندگان تاکسی یزد مدعی شدند در مواردی تعداد زیادی از رانندگان "تاچ سی" با پلاک های شهرستان های همجوار در این شرکت در حال فعالیت هستند که تخلفات بسیاری نیز از آن ها مشاهده شده است و بعنوان نمونه، چندی پیش در مقابل مجتمع تجاری ستاره، راننده جوان مجردی با خودرو شخصی و پوشش نامناسبی از قبیل شلوارک و... اقدام به سرویس دهی بانوان در دارالعباده یزد کرده است که با برخورد مردم مواجه می شود. این مهم در حالی است که رانندگان تاکسی باید از فیلتر های قضایی و قانونی مختلفی اعم از شرایط تأهل و... عبور کنند نه اینکه بدون رعایت صلاحیت خودرو و راننده به جابجایی مسافران مشغول باشند! بی شک عدم نظارت باعث برزو مشکلاتی اخلاقی، امنیتی و اجتماعی می شود. آیا در صورت بروز چنین مشکلاتی چه کسی پاسخگو خواهد بود؟

محمدحسین صالحیان، مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهرداری یزد با اشاره بر اینکه ناوگان تاکسیرانی شهر یزد توانایی کافی برای جا به جایی مسافران را دارد؛ بیان داشته بود: اگر شهروندان از عواقب جابه‌جایی با این خودروها با خبر بودند، هرگز این کار را انجام نمی‌دادند.

این مقام مسئول ضمن بیان عدم استقبال مردم از این ناوگان، اظهار داشته است: این وضعیت باعث شده است که تاکسی های گردشگری یزد با کمبود مسافر مواجه شوند.

رانندگان تاکسی میانگین با بیش از ده ساعت کار روزانه و تحمل ترافیک شهری، آلودگی هوا، فشار های جسمی و روحی و با توجه به پرداخت اقساط سنگین خودروهای جدید ناوگان شهری و استهلاک قابل توجه خودرو در آمدی حدود  50 تا 70 هزار تومان در روز  را به دست می آورند که با این سطح درآمدی گاهاً مجبور می شوند از برآورده کردن نیازهای اولیه خود نیز چشم پوشی کنند که این مهم سلامت آن ها و خانواده هایشان را با توجه به هزینه های بالای زندگی به جد تهدید می نماید.

 لازم به ذکر است که از طرف شهرداری و تاکسیرانی نیز خدمات و امکانات بهداشتی و رفاهی قابل توجهی به ناوگان تاکسیرانی شهری ارائه نمی گردد و مشکلات بیمه رانندگان به ساده ترین دردسر های روزانه این خدمت گزاران تبدیل شده است!

در اسفند 95 تصاویری از اقدام اعتراضی یک راننده تاکسی در شهر یزد در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که حاکی از اقدام به خودسوزی بود. به استناد این تصاویر که توسط یکی شهروندان از فاصله چند متری ضبط شده است، راننده تاکسی مورد نظر در حالی که بر روی سقف خودروی خود ایستاده بود؛ اقدام به ریختن بنزین بر روی خود می‌کند.

 اقدام به خودسوزی رانندگان تاکسی و فوت بر اثر ناتوانی مالی نسبت به درمان بیماری ها از مواردی است که در سال های گذشته در سطح کشور و استان مشاهده شده است.

ونوس عامری، عضو شورای شهر یزد در خصوص تحصن رانندگان یزدی بیان داشت: ما متوجه مشکلات مادی و معیشتی این قشر از جامعه هستیم. پیگیری حقوق رانندگان وظیفه تک تک مسئولان یزدی است. تحقیقات پیرامون قانونی یا غیرقانونی بودن شرکت های جدید الورود حمل و نقل در حال پیگیری است که در صورت لزوم اقدام جدی صورت می گیرد.

وی در ادامه افزود: یزد، ششمین شهر جهانی ثبت شده در میراث جهانی یونسکو است و حمل و نقل در این شهر توریستی از مسائلی است که باید بیش از پیش به آن توجه کرد. بخش مهمی از آینده حمل و نقل متوجه تاکسی های اینترنتی خواهد بود و باید با ورود دستگاه های اداری استان، تاکسی های شهری نیز در این ناوگان ساماندهی شوند. یزد باید مطابق با علم نوین و همراه تکنولوژی به جلو حرکت کند و شهرداری و شورای شهر نیز به میزانی که حق ورود دارند؛ قول مساعدت خواهند داد تا موجبات سفر ایمن و مطمئن مردم را فراهم کنند.

ضروری است شرکت هایی که در خصوص حمل و نقل درون شهری فعالیت می کنند مجوزهای لازم را از اتحادیه موسسات خودرو سواری کرایه دریافت کنند.

 واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و ربیعی وزیرکار و تعاون و رفاه اجتماعی  بارها بر توسعه اینترنتی مشاغل و سهم فضای مجازی برای توسعه اشتغال صحبت کرده اند. نکته ای که در این میان همیشه فعالان اقتصادی را رنج داده کارشناسی نبودن بسیاری از اقدامات صورت گرفته در کشور است.اگر قرار است تاکسی اینترنتی در کشور رواج پیدا کند اولویت اصلی باید با آژانس های فعلی و تاکسیرانان باشد نه شرکت های دیگر.

حال با ورود این شرکت های غیرمجاز اینترنتی که مسافران را با سی درصد تخفیف در سطح شهر جا به جا می کنند؛ باید دید چه کسی پاسخگوی بیش از 4 هزار راننده ناوگان شهری شهر جهانی یزد خواهد بود.










  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا