یزد فردا : امسال 167 تن گوشت شترمرغ در استان یزد تولید شده است.

 سعید حبیبی کارشناس طیور سازمان جهاد کشاورزی استان یزد با اشاره به فعالیت 23 واحد پرورش شترمرغ در این استان، گفت‌: امسال شاهد افزایش 35 درصدی تولیدات شترمرغ در استان هستیم بطوریکه امسال 167 تن گوشت شترمرغ در استان تولید شده است.
 حبیبی افزود: پرورش شترمرغ ، یکی از بسترهای مناسب سرمایه‌گذاری است که میزان اشتغال‌زایی هر واحد پرورش شترمرغ شش نفر است که چهار نفر به صورت مستقیم و دو نفر نیز به طور غیرمستقیم فعالیت می‌کنند.
این کارشناس طیور، پرورش شترمرغ را فعالیتی با صرفه اقتصادی بالا دانست و گفت : علاوه‌ بر گوشت شترمرغ، پوست و حتی پر این پرنده نیز در بسیاری از موارد کاربرد دارد به نحوی که امسال 560 کیلوگرم پر و پنج هزار مترمربع پوست شترمرغ نیز در استان تولید شده است .
حبیبی با بیان این که برای پرورش هر شترمرغ به 125 مترمربع فضا نیاز است، ارزش هر شترمرغ در حال حاضر را قریب سه میلیون تومان برآورد کرد و همچنین افزود: قیمت هر عدد تخم شترمرغ نیز 120 هزار تومان است .
گفتنی است شهرستان تفت مقام اول در تولید و پرورش شترمرغ دراستان را به خود اختصاص داد.





درباره شتر مرغ :

شترمرغ (نام علمی: Struthio camelus) نوعی پرنده بی‌پرواز بومی آفریقا و نوشخوارکننده از راستهٔ سینه‌پهنان Struthioniformes است. شترمرغ بزرگترین پرندهٔ زنده دنیاست و تخم آن نیز از هر پرنده زنده دیگری بزرگتر است (البته فیل‌مرغهای ماداگاسکاری و موآهای نیوزیلندی که به تازگی منقرض شده‌اند بزرگتر بودند و تخم‌های بزرگتری هم داشتند)
شترمرغ ظاهر منحصربه‌فردی دارد که آن را از پرندگان دیگر متمایز می‌کند. آنها با گردن و پاهای بلند خود قادرند با سرعت حدود ۷۰ کیلومتر بر ساعت بدوند که بالاترین سرعت زمینی در میان تمام پرنده‌هاست.غذای اصلی شترمرغ گیاهان است اما از بی‌مهرگان هم تغذیه می‌کنند. آنها به صورت گروهی و در گروه‌های پنج تا پنجاه نفری گذران زندگی می‌کنند و در هنگام خطر یا برای پنهان شدن روی زمین دراز کشیده یا فرار می‌کنند اما اگر در گوشه‌ای گیر افتاده و را فراری نداشته باشند با پاهای قدرتمند خود به دشمن حمله می‌کنند.
شترمرغ‌ها اهلی هم شده‌اند و در برخی نقاط دنیا پرورش داده می‌شوند. پرهای آنها کاربرد زینتی دارد و در پوشاک هم استفاده می‌شود. پوست آنها برای تولید چرم استفاده شده و گوشتشان نیز در بازار عرضه می‌شود.

شتر مرغ اهلی
این دام به دلیل قدرت متابولیسمی بالا و تبدیل غذا به انرژی، رشد سریع، عمر مفید و طولانی و تولید مثل بالا از دیگر دام‌ها متمایز می‌باشد.این دام به دلیل سازگاری با محیط زیست و آب و هوای متفاوت (از ۳۰ درجه سانتیگراد زیر صفر تا پنجاه بالای صفر) از نظر نگهداری، کم هزینه‌ترین جایگاه را به خود اختصاص داده‌است. با حصارکشی روی زمین‌های خاکی و ایجاد سایه‌بان، می‌توان از شترمرغ نگهداری کرد. غذای این پرنده، یونجه، علف، تخم علف‌ها، دانه‌ها، غلات، شکوفه‌ها وجوانه‌های سبز، میوه و گیاهان دانه‌دار می‌باشد.
این پرنده برخلاف سایر دام‌ها می‌تواند در دشتها و فلاتها نیز زندگی کند و به دلیل داشتن سیستم گوارشی مناسب، آن هم به گونه‌ای که غذا به مدت ۴۲ ساعت در معده این پرنده گردش می‌کند، تمام مواد مغذی در بدنش جذب می‌شود.
شترمرغ با رشد سریعی که دارد، پس از یک ماهگی، روزی یک سانتیمتر رشد کرده و در سن ده ماهگی قابل کشتار می‌باشد و این نشان دهنده رسیدن این پرنده به رشد اصلی است.

محصولات شترمرغ
    گوشت قرمز که کم چرب و کم کلسترول با طبیعتی گرم و دارای آهن است که گوشت این پرنده را از سایر گوشت‌های قرمز متمایز می‌سازد.
    پوست نرم، لطیف و با مقاومت بالا است که جای پر ها (فولیکول) روی پوست دیده میشود.چرم پای شتر مرغ دارای طرحی منحصربفرد است و در تولید انواع کیف و کفش از آن استفاده میشود .پوست شترمرغ در بازارهای جهانی تا ۴۰۰ دلار قیمت دارد.
    روغن آن دارای اسیدهای چرب امگا ۳ و ۶ و ۹ میباشد. که خواص آن ،تسکین درد های مفصلی و ماهیچه ای ، نرم و مرطوب کننده پوست و مو است.
    پر این پرنده در دوران باستان نماد پادشاهان و سرداران بوده‌است و هم چنین برای تزیین و ساخت گردگیر از آن استفاده میشود
    مغز این پرنده در درمان بیماری آلزایمر مؤثر است و از بافت زانوی شترمرغ جهت دستگاه‌های الکترونیکی، مخابراتی استفاده می‌شود. حتی می‌توان قرنیه چشم این پرنده را به قرنیه چشم انسان پیوند زد.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا