یزدفردا :نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه یزد گفت: بر تمام متولیان استان است تا همواره برای رعایت و حفظ سبک معماری اسلامی ایرانی در یزد بکوشند که مسئله مهم و ضروری است .

  آیت‌الله محمدرضا ناصری عصر روز یکشنبه در نشست هیات امنای دبیرخانه یزد حسینیه ایران افزود: از خصوصیات مهم گردشگری استان موضوع سبک معماری اسلامی است که باید همواره به آن عنایت خاص داشت.
وی ادامه داد: از ظرافت‌های خاص معماری سنتی مخصوص یزد ، مسئله درب ورودی است که هیچ زمانی یک دفعه به حیات باز نمی‌شود و برای رفاه بانوان خانه ابتدا یک هشتی در جلوی در وجود داشت و پس از آن وارد حیاط می‌شدند.
نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه یزد گفت: باید بصورت جد کاری کرد تا ارزش های معماری موجود در استان یزد بنحو شایسته حفظ شود و به نسل های آینده نیز منتقل گردد.
ناصری با اشاره به بافت تاریخی یزد تصریح کرد: بافت تاریخی موجود در شهر یزد شامل بناهای با ارزش تاریخی و فرهنگی و قدیمی است که از اصولی پیروی می‌کند که برگرفته از ارزش‌های اسلامی پیشینیان ما است.
وی در خصوص یزد حسینیه ایران گفت: تمام ارزش‌های پیشینیان ما در استان موجب شده تا امروزه دارالعباده مورد توجه همگان قرار گیرد و عنوان حسینیه ایران را به دست آوریم .
امام جمعه یزد به ثبت جهانی یزد اشاره کرد و اظهار داشت: همه ما در قبال حسینیه ایران و ثبت جهانی بافت تاریخی یزد مسئولیت داریم که فرهنگ ، اصالت و ارزش‌هایی که سبب این افتخار شده را با کمال دقت و جدیت محافظت کنیم.
همچنین عضو هیات امنای دبیرخانه بین‌المللی یزد حسینیه ایران گفت: ریشه ثبت جهانی بافت تاریخی یزد کاملا دینی است و ارزش‌های دینی بافت تاریخی یزد سبب ثبت آن شده است.
حجت الاسلام محمد صدوقی افزود: مراسم‌های مذهبی و عزاداری افسردگی به دنبال ندارد چون مردم یزد روزشماری می‌کنند تا محرم برسد و بتوانند در روضه ‌ها و برنامه های عزاداری امام حسین(ع) شرکت کنند.
در ادامه قائم مقام شورای مرکزی حوزه‌های علمیه یزد گفت: حفظ و حراست از ارزش های دینی و ترویج آن در سطح جامعه یک وظیفه بزرگ همیشگی محسوب می شود.
حجت الاسلام سیدکاظم مدرسی افزود: توجه مردم استان یزد به امام حسین(ع) و محرم و عاشورا توجه خاصی است و همین وجه امتیاز و ارزش بزرگ محسوب می شود.
شهر تاریخی یزد، به عنوان نخستین شهر تاریخی ایران و بیست‌ و دومین اثر تاریخی کشور در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.
استان یزد در کنار استانهای فارس و اصفهان به عنوان مثلث طلایی گردشگری ایران مقصد اول گردشگران خارجی و اروپایی بوده به گونه ای که استقبال گردشگران خارجی از این شهر تا پنج برابر افزایش داشته و همین امر گردشگری را محور توسعه استان قرار داده است.
این استان 2270 هکتار بافت تاریخی دارد و شهر یزد به عنوان نخستین شهر خشت خام و دومین شهر تاریخی جهان دارای بافت تاریخی به مساحت عرصه 743 هکتار و مساحت حریم پنج هزار هکتار است.
یزد با عناوینی همچون شهر بادگیرها، شهر کار و کاریز و کاهگل، دارالعباده، دارالعلم و دارالعمل، حسینیه ایران، شهر دوچرخه ها، شیرینی، شهر قنات و قنوت و قناعت و شهر آتش و آفتاب شناخته می شود.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا