حوادث تروریستی که امروز تهران پایتخت کشورمان شاهد آن بود و منجر به شهادت 12 نفر و زخمی شدن 42 مجروح شد، محکومیت های بین المللی گسترده ای را در پی داشت.

 حوادث تروریستی که امروز تهران پایتخت کشورمان شاهد آن بود و منجر به شهادت 12 نفر و زخمی شدن 42 مجروح شد، محکومیت های بین المللی گسترده ای را در پی داشت.

 

*«مولود چاووش اوغلو» وزیر خارجه ترکیه در پیامی در توییتر خود نوشت: «من حملات امروز در ایران را شدیدا محکوم می کنم. ترکیه جایگاه محکم خود را در مقابله با تروریسم حفظ خواهد کرد.»

*ریاست جمهوری افغانستان نیز در صفحه توییتر خود نوشت: «دولت افغانستان حملات تروریستی امروز در تهران را با شدیدترین لحن محکوم کرده و بار دیگر بر مبارزه مشترک علیه این پدیده شوم تاکید می کند.»

 «حامد کرزای»، رئیس جمهور پیشین افغانستان در پیامی حمله تروریستی به مجلس شورای اسلامی و حرم مطهر امام خمینی (ره) را محکوم کرده بود.

*«اسدالدین اویسی» رهبر شورای اتحاد مسلمانان سراسر هند و عضو پارلمان از حوزه ایالت حیدرآباد حملات تروریستی امروز در تهران را محکوم کرد.

*«فؤاد معصوم» رئیس جمهور عراق حملات تروریستی به پارلمان ایران و مرقد امام خمینی(ره) را به شدت محکوم کرد.

* دفتر «عبدالله عبدالله» رئیس اجرایی دولت وحدت ملی افغانستان نیز با انتشار بیانیه ای حملات امروز در تهران را محکوم کرد.

در متن این بیانیه آمده است: « با اندوه فراوان مطلع شدیم که تروریست های جنایتکار به مجلس ایران و آرامگاه آیت ‌الله خمینی رهبر فقید انقلاب جمهوری اسلامی ایران حمله کرده اند. ما این حملات تروریستی و بزدلانه را با شدیدترین لحن محکوم کرده و به خانواده های قربانیان و به دولت و ملت شریف ایران تسلیت عرض می ‌نماییم.»

در ادامه این بیانیه آمده است: «مردم افغانستان که سال‌ هاست قربانی تروریستم هستند، درد چنین حملاتی را بیشتر از هر کسی احساس می‌ کنند. این دست حملات نشان می ‌دهد که هیچ کشوری در جهان از شر تروریسم در امان نیست. بنابراین جامعه جهانی باید یکپارچه در برابر این پدیده بایستند و جلوی ادامه جنایت های جهانی را بگیرد.»

*وزارت خارجه فرانسه حملات تروریستی که امروز چهارشنبه به شهادت 12 نفر در تهران منجر شد، محکوم کرد.

در بیانیه وزارت خارجه فرانسه آمده است: «ما قویا حملاتی را که مجلس شورای اسلامی و حرم مطهر امام خمینی (ره) را هدف قرار داد، محکوم می کنیم.» در این بیانیه آمده است که سفارت این کشور در تهران اوضاع را از نزدیک بررسی می کند و به خانواده های قربانیان این حملات، تسلیت می گوید.

«ناتالی گولت» نایب رییس کمیسیون روابط خارجی و دفاعی مجلس سنای فرانسه در مصاحبه با خبرگزاری ترند گفت: «حملات تروریستی هفتم ژوئن دولت ایران و نمادهای دموکراسی در ایران را هدف قرار داده است.» وی افزود که این حملات به نفع هیچ کس نیست.

*سوریه به شدت دو حمله تروریستی که ایران صبح امروز شاهد آن بود را محکوم کرد.

وزارت خارجه سوریه با صدور بیانیه ای دو حمله تروریستی که امروز ایران را هدف قرار داد به شدت محکوم کرد و همبستگی کامل خود با رهبران،دولت و ملت ایران اعلام کرد.

* امارات متحده عربی حملات تروریستی که جمهوری اسلامی ایران را هدف قرار داد، محکوم کرد.

«انور قرقاش» وزیر دولت در امور خارجی امارات متحده عربی نیز در واکنش به حملات تروریستی که امروز در تهران رخ داد گفت:« هر گونه حمله تروریستی در هر کشور یا هر پایتختی که غیرنظامیان را هدف قرار دهد، رد کرده و محکوم می کنیم.»

* «ایلان گلدنبرگ»، رئیس سابق تیم ایران در وزارت دفاع دولت «باراک اوباما» نیز در پیامی در توییتر خود نوشت: «آمریکا باید حملات در ایران را با شدیدترین لحن ممکن محکوم کند.»

* ترکیه حملات تروریستی در تهران پایتخت ایران را محکوم کرد.وزارت خارجه ترکیه  با صدور بیانیه ای حملات تروریستی در ایران را محکوم کرد.

* «حسین حاج حسن» وزیر صنعت لبنان هم با محکومیت این حملات گفت: «آنچه در ایران رخ داد اقدام تروریستی بود و تروریسمی که سراسر جهان را در می نوردد، محصول اقدامات یکی از کشورهای عربی است.»

* «همام حمودی» عضو هیئت رئیسه پارلمان عراق حملات تروریستی در مجلس شورای اسلامی و حرم مطهر امام خمینی (ره) را به شدت محکوم، و اعلام کرد «برخی به دنبال ایجاد ناامنی در منطقه هستند.»

* کرملین حملات تروریستی امروز تهران را شدیدا محکوم کرد.

«دیمیتری پسکوف» سخنگوی ریاست جمهوری روسیه به خبرنگاران گفت: «مسکو قویا حملات تروریستی امروز چهارشنبه در ایران را محکوم می کند و خواستار انجام عملیات مشترک برای مقابله با تروریسم است.»

وی افزود: «این حملات چیزی نیستند مگر حملات تروریستی که باید شدیدا مورد محکومیت واقع شوند.»

سخنگوی کرملین افزود: «این حملات تروریستی بر لزوم تلاش های مشترک برای مقابله با تروریسم به ویژه علیه گروه تروریستی داعش تاکید می کند.»

«آنتونیو تایانی» رئیس پارلمان اروپا با انتشار پیامی در صفحه توئیتر خود نوشت: من با رئیس مجلس و مردم ایران اعلام همبستگی می‌کنم.

وزیر خارجه روسیه با اظهار تاسف از حملات تروریستی ایران اعلام کرد این حملات نشان می دهد تروریست ها آرام ننشسته اند.

«سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه با ابراز تاسف از دو حمله تروریستی امروز در ایران گفت، حملات تروریستی در تهران نشان می دهد که تروریست ها آرام یک جا ننشسته اند.

پارلمان عراق حمله تروریستی به مجلس شورای اسلامی و حرم مطهر امام خمینی (ره) را محکوم کرد. کمیته روابط خارجه پارلمان عراق در بیانیه ‌ای حمله تروریستی به مجلس شورای اسلامی و حرم مطهر امام خمینی (ره) را محکوم کرد.

جبهه مردمی آزادیبخش فلسطین- فرماندهی کل، حوادث تروریستی در تهران را به شدت محکوم کرد و این حوادث را عملی کردن تصمیم های نشست تروریستی در ریاض دانست.

جبهه مردمی تأکید کرد که جنایت های تروریستی باعث نیم شود که تهران از مبارزه با تروریسم تکفیری صهیونیستی و حمایت از ملت فلسطین دست بکشد.

وزارت خارجه ارمنستان در پیامی در توییتر این وزات خانه به نقل از «ادوارد نعلبندیان» وزیر خارجه این کشور رخدادهای تروریستی امروز تهران در مجلس شورای اسلامی و مرقد مطهر امام خمینی (ره) را محکوم کرد.

در این پیام وزیر خارجه با مردم ایران ابراز همدردی کرده است.

این در حالی است که پیشتر «ریچارد هاس» رئیس شورای روابط خارجی آمریکا در توییتی خطاب به رئیس جمهور آمریکا نوشت: «اگر قرار است که محکوم کردن تروریسم معنا دار باشد، نباید انتخابی عمل کرد و مانند اروپا، باید آن را در تهران نیز محکوم کرد.»

بنابر این گزارش، حوادث تروریستی امروز تهران در مجلس شورای اسلامی و مرقد مطهر امام خمینی (ره) نزدیک به 35 زخمی و دو شهید در پی داشته است.

«فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز در واکنش به رخدادهای تروریستی امروز در تهران در پیام توییتری گفت: «امروز روز بسیار غم باری است. از نزدیک اخبار مربوط به حملات را پیگیری می‌ کنم. با «محمد جواد ظریف» وزیر خارجه ایران در تماس خواهم بود.»

«نبیه بری» رئیس پارلمان لبنان نیز حوادث تروریستی تهران را به شدت محکوم کرد و تأکید کرد که این حوادث تروریستی اراده ایران برای مبارزه با تروریسم را  قوی تر می کند.

«شیرین مزاری» نماینده مجلس ملی پاکستان از حزب «تحریک انصاف» نیز در پیامی در صفحه توییتر خود نوشت: «من به شدت حملات تروریستی در مجلس شورای اسلامی و مرقد مطهر امام خمینی (ره) را محکوم می کنم. این توطئه آمریکا و اسرائیل برای نابودی امت اسلامی است.»

«راجات شارما» سردبیر تلویزیون دولتی هند نیز در پیامی در صفحه توییتر خود نوشت: «ما در هند قویا حمله تروریستی در مجلس ایران را محکوم می کنیم و با خانواده های قربانیان این حمله ابراز همدردی می کنیم.»

«شاه محمود قریشی» وزیر خارجه پیشین پاکستان و از نمایندگان ارشد مجلس این کشور نیز حمله تروریستی به مجلس شورای اسلامی و حرم امام خمینی (ره) را محکوم کرد.

«طاهر القادری» رئیس حزب «تحریک عوامی» پاکستان نیز در توییتی نوشت: «من قویا حملات تروریستی در مجلس شورای اسلامی و مرقد مطهر امام خمینی (ره) در تهران را محکوم می کنم.»

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا