محسن اختياري

در بسياري كشورهاي دنيا معمولا هر ساله مسابقاتي تحت عناوين مختلفي مانند دختر شايسته شهر ، ملكه زيبايي كشور و نظاير آن برگزار مي شود كه معيارهاي متعددي براي گزينش افراد مد نظر قرار مي گيرد كه زيبايي ظاهري فقط يكي از ملاكها مي باشد ؛ معيارهايي مانند ميزان تحصيلات ، تعداد زبانهاي خارجي كه تسلط دارند ، هنرهايي كه از آن بهره مي برند مانند موسيقي و امثالهم و بسياري امتيازات و جنبه هاي مثبت ديگر ، تا جاييكه هر ساله چنين مسابقاتي در سطح جهاني نيز برگزار مي گردد كه از اهميت بالايي نيز برخوردار است .

در كشور و بخصوص شهر ما اگر چنين مسابقاتي بطور رسمي برگزار نمي شود و علي الخصوص كه از نظر شرع و عرف ما نيز جايگاه پسنديده اي هم ندارد وليكن در كمال تعجب و ناباوري بعضا در برخي رويدادها همچون رخداد حساس و سرنوشت سازي مانند انتخابات شوراي شهر  به نوعي برگزاري آن مصداق و عينيت پيدا مي كند ؟!!

واقعيتي كه اگر كمي خودماني باشيم و نخواهيم خودمان را گول بزنيم كاملا آنرا تاييد مي كنيم بطوريكه در يكي دو دوره اخير انتخابات شوراي شهر در كمال شگفتي افرادي حتي با راي بالا به شورا راه پيدا كرده اند كه نه تجربه آنچناني ، نه سابقه كار اجرايي چنداني نه تحصيلات مرتبط و كافي و نه هيچ معيار و ملاك معقول و منطقي  ديگري حتي ملاكهاي مورد نظر براي انتخاب ملكه زيبايي و دختر شايسته را هم نداشته اند !! و به نوعي حتي به هيچوجه براي جامعه و مردم چهره شناخته شده و معروفي هم نبوده اند ؟! پس چه معيار و ملاكي باعث انتخاب آنها شده است ؟!

همانطور كه گفتيم اگر كمي خودماني باشيم و واقعيت را بگوييم ، تنها عامل انتخاب آنها عكسها و بنرهايي بوده كه با چهره اي بزك كرده كه بعضا هم حتي توسل به مشاطه و آرايش و گريم آنرا زيبا و خوشگل جلوه داده و در مواردي هم ابروي كمند يا چشم سبز و آبي ويا دماغ قلمي !! و نظاير آن مهمترين ملاك گزينش قرار گرفته ؟!

اگر چه ما در اين مختصر قصد قلم فرسايي در مورد شرايط كانديداها و نحوه و معيارها گزينش كيلويي و فله اي آنانرا نداريم ، وليكن زمانيكه توانايي وتجربه و تحصيلات و تخصص و تعهد و سابقه اجرايي و چه و چه و چه را فداي زيبايي و خوشگلي بعضا هم ساختگي مي كنيم ! و در كمال تاسف در هر دوره هم اين مسئله بيش از دوره قبل نمود پيدا مي كند ، چه انتظاري از كارآمدي چنين شورايي در حل مسائل و مشكلات شهر مي توانيم داشته باشيم ؟! از ماست كه بر ماست ؟!

تا فرداهايي بهتر

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا