به همت مركز اسناد و كتابخانه ملي استان يزد و با همكاري فرماندهي انتظامي استان پانزدهمين همايش از سلسله همايش هاي يزدشناسي با موضوع" پيشينه نظميه و امنيت در يزد" با حضور جمعي از مسئولين استاني، فرهيختگان، اعضاي هيئت علمي دانشگاه و  پيشكسوتان انتظامي استان و ساير علاقمندان به تاريخ يزد در سالن شهداي نيروي انتظامي(ستاد فرماندهي استان) برگزار گردید .

در ابتداي اين مراسم پس از قرائت قرآن كريم و پخش سرود جمهوري اسلامي توسط گروه رزم نوازان نيروي انتظامي سردار منوچهر امان اللهي فرمانده نيروي انتظامي استان ضمن تقدير و تشكر از همت و تلاشهاي مدير و كاركنان  سازمان اسناد و كتابخانه ملي در برگزاري اين همايش و اختصاص موضوع همايش به تاريخ پليس در استان گفت:

نياز به امنيت به بلنداي تاريخ و خلقت بشر مي باشد و بديهي است كه انسانها در همه عرصه ها به عناوين مختلف با تهديدات و خطراتي از جانب ساير افراد روبرو بوده اند.

وي ادامه داد:

در گذشته به دليل بدوي بودن جوامع، نيازهاي انسانها با امروز متفاوت بوده است و در نتيجه در برخي از موارد زمينه هاي اختلاف بين انسانها كمتر از امروز بوده و يا اصلا زمينه آن نبوده است، اما امروز با افزايش موضوعات در زمينه هاي قدرت طلبي، مسائل نفساني، جهل و ناداني و اختلافات،  درگيري و ناامني افزايش يافته است كه بر همين اساس حكومتها هواره اصلي ترين نياز خود را ايجاد نظم و امنيت و مصونيت بخشيدن به جان، مال و  ناموس مردم قرار داده اند.

سردار امان اللهي افزود:

امروز شاهديم كه حوزه امنيت و شاخه هاي آن بسيار گسترده شده است و در حوزه هاي فردي و اجتماعي، روح و روان و فكر، فرهنگ، اقتصاد و ساير حوزه هاي اين بحث مورد تبيين قرار ميگيرد.

وي با اشاره به اينكه در دنياي امروز افراد و گروه هاي سازمان يافته از درون دولتها و با پشتوانه دولتي و با سماجت تمام و حساب شده در جهت منافع سياسي و توسعه و قدرت طلبي در توليد جرم و جنايت بسيار فعال هستند گفت:

امروز در كشور ما توليد مواد مخدر وجود ندارد اما چون در همسايگي  افغانستان قرار داريم ناچاراً صف مقدم مبارزه با اين مواد افيوني قرار ميگيريم و از طرفي رسانه هاي غرب، ماهواره ها، شبكه هاي مختلف و همه امكانات در جهت تامين منافع آنها قرار ميگيرد.

وي ادامه داد:

آسيب پذيري حوزه هاي امنيت بر همگان روشن است و امروز جايگاه و اهميت بحث امنيت با گستردگي كه عرض شد بسيار بالاست و به همين دليل همگان اين موضوعات را دنبال ميكنند و مورد درخواست عموم مردم قرار ميگيرد.

فرمانده انتظامي استان اضافه كرد:

امروز بهترين امنيت به لطف خداوند و تلاش همه نيروهاي انتظامي و امنيتي در كشور ايران حاكم است و اما اين سوال مطرح مي شود كه آيا پليس يا مراجع امنيتي به تنهايي مي توانند امنيت پايدار و مطلوب را در جامعه ايجاد كنند؟

وي با اشاره به عدم امكان تامين امنيت بدون مشاركت مردمي و نقش بسزاي مردم در اين موضوع افزود:

كساني كه در جامعه دغدغه و تعهد به امنيت دارند بايد با لحاظ كردن نقش پيشگيرانه موضوع با اين دستگاه ها همكاري كنند و دستگاه هاي مسئول هم بايد زمينه هاي اين مشاركت را فراهم كنند چرا كه امروز مي بينيم افرادي كه به دفعات تحت عناوين مختلف قاچاق موارد مخدر و ساير جرائم دستگير شده و دوباره سراغ اين موضوعات مي روند.

وي با اشاره و طرح اين موضوع كه نميتوان براي هر نفر يك پليس قرار داد ادامه داد:

در بسياري از موارد نقش مردم در تامين امنيت بسيار بالاست از جمله ساختن حفاظ هاي استاندارد براي خانه هاي ساخته شده، در دسترس نبودن بسياري از اجناس قيمتي و ...

فرمانده انتظامي استان در پايان اظهار اميدواري كرد:

ان شاالله به اين نشست ها و همايش ها توجه بيشتري شود و دستگاه هاي ذيربط بايد بيشتر به اين موضوعات بپردازند و اميدواريم كه با شناخت و درك درست از اين حوزه ها تعاملات خود را با افراد بيروني تنظيم كنيم تا بتوانيم به اهداف سازماني نائل شويم.

در ادامه محمد رضا ملك ثابت مدير اسناد و كتابخانه ملي استان ضمن تقدير و تشكر از فرماندهي انتظامي استان به جهت ميزباني 15 امين  همايش يزد شناسي گفت:

در اواخر سال گذشته تفاهم نامه اي بين سازمان اسناد و كتابخانه ملي استان و فرماندهي انتظامي استان منعقد گرديد كه به دنبال آن يكسري همكاري هاي علمي و پژوهشي شروع شد  و اختصاص همايش 15ام به موضوع پيشينه نظم و امنيت در همين راستاست.

وي  در خصوص اهميت موضوع همايش گفت:

از اساسي ترين نيازهاي فردي و اجتماعي بشر امنيت است. تكامل فردي، پيشرفت علمي و معنوي، شكوفايي اقتصادي، و سازندگي براي يك ملت وقتي فراهم مي شود كه در كشور امنيت باشد.

ملك ثابت گفت:

از ميان همه نهادهاي حافظ امنيت، نيروي انتظامي به خاطر بيشترين سطح تماس با مردم جايگاه ويژه اي در نزد هموطنانمان دارد.

اين عضو هيئت علمي دانشگاه با اشاره به گرايش نيروي انتظامي به سمت علمي شدن و برخورد علمي با جرايم و حل مشكلات امنيتي گفت:

از جمله حركت هاي علمي نيروي انتظامي كه مي تواند به شناخت بهتر مردم و افزايش سطح تعامل نيرو با مردم و در نتيجه موفقيت بيشتر بيانجامد تلاش براي بازشناسي هويت  و پيشينه اين نيرو در هر منطقه مي باشد.

مدير اسناد و كتابخانه ملي استان در خصوص نحوه ي جمع آوري اسناد قديمي انتظامي استان گفت:

به بركت اختصاص موضوع همايش به "پيشينه نظميه و امنيت در استان يزد" كارشناسان سازمان به اين موضوع توجه ويژه نمودند و بخش هاي مختلف براي غني شدن همايش فعال شدند. بخش اسناد براي ارتباط گرفتن با اهالي قديمي استان و نهادهاي مرتبط به منظور جمع آوري اسناد و تصاوير قديمي، تاريخ شفاهي براي مصاحبه با پيشكوستان انتظامي، بخش مطبوعات و كتاب در جستجوی يافتن سرنخ هايي از موضوع در نشريات قديمي و كتابها و دعوت از پژوهشگران و اساتيد دانشگاه باعث شد در خصوص موضوعي كه گمان مي رفت با توجه به محرمانه بودن و ... اطلاعات اندكي درباره آن موجود باشد مطالبي ارزنده به دست آيد كه جلوه هايي از دستاوردهاي اين تكاپوي علمي در قالب همايش، نمايشگاه  اختصاصي در جنب همايش  و نشريه دُرج به محضر علاقمندان به تاريخ محلي يزد تقديم شده است.  

ملك ثابت در ادامه به نمونه هايي از اسناد و عكس هاي به دست آمده در موضوع نظميه يزد در يكصد سال پيش از جمله عكس هاي موزه جنگ بريتانيا از پليس جنوب در يزد، تشكيل اولين نيروي پليس و كميسري در ميدان خان، پرونده اولين مامور نظميه يزد، سربازگيري در محلات و روستاها، تاسيس شهرباني و ....اشاره كرد.

رئيس انجمن علمي كتابداري و اطلاع رساني استان ضمن تقدير و تشكر از تلاش هاي ناجا براي كشف اشياي تاريخي از جمله كشف كتيبه سنگ تاريخي سرقتي متعلق به دوران صفويه در روستاي عقدا از نيروي انتظامي خواست  در زمينه حفاظت و كشف اسناد و كتاب هاي تاريخي دست نويس بيش از پيش حساس باشند .

وي گفت:

در صورت موافقت مسئولين طرحي براي ايجاد يگان حفاظت از اسناد تاريخي ارائه خواهيم داد چرا كه در بسياري از مكان هاي شهري و روستاها؛ اسنادي هستند كه ما هنوز از آن بي خبريم مانند كتابهاي خطي و اوراق تاريخي كه از مساجد و امامزادگان يزد توسط اين سازمان در سال گذشته جمع آوري شد.

وي گفت:

با توجه به قدمت و كثرت اسناد و كتابهاي تاريخي موجود در يزد همه مردم و مسئولان بايد حساسيت خود را براي جلوگيري از خروج يا امحاء يا فروش غير قانوني اين گونه سرمايه هاي ملي افزايش دهند.

وي همچنين از كشف بيش از 60 گوني از اسناد قديمي يكي از ادارات استان كه هنگام  عمليات عمراني در روز گذشته  بدست آمده است خبر داد و گفت:

چنانچه ادارات استان در خصوص طي مراحل لازم اداري براي تحويل اسناد راكد خود به سازمان اسناد و كتابخانه ملي استان اقدام قانوني انجام ندهند مطابق مقررات  با متخلفين و كساني كه باعث نابودي اسناد شوند رفتار خواهد شد.

مدير اسناد و كتابخانه ملي استان طبق ماده 544 قانون مجازات اسلامي،  مجازات امحاء غير قانوني اسناد را شش ماه تا دو سال عنوان كرد.

ملك ثابت با اشاره به  فوايد استفاده از اسناد در برنامه ريزي هاي استان و پژوهش هاي علمي گفت:معتبرترين پژوهش ها پژوهش هاي اسنادي است.

وي ادامه داد اسناد هر استان شناسنامه و هويت استانند چرا كه با جمع آوري آنها مي توان پازل فرهنگ و هويت استان را شكل داد.

ملك ثابت گفت:

با دقت در اسناد نظميه و شهرباني يزد ميتوان نتيجه گرفت كه پليس يزد همواره از معتمدترين و با اخلاص ترين نيروهاي انتظامي در سطح كشور بوده است.

حتي پيش از انقلاب با وجود آنكه يزد سومين شهر كشور بود كه براي قيام عليه استبداد شاه به پا خواست اما با تدبير شهيد محراب و به بركت احترامي كه پليس براي ايشان قائل بود آمار برخورد و تلفات بسيار كم است.

وي گفت در ماجراي كشف حجاب اجباري مردم در اواخر دوره پهلوي اول و انقلاب اسلامي در اواخر دوره پهلوي دوم مداراي پليس يزد با مردم در كشور نمونه بوده است.

وي گفت ويژگي هاي ارزنده و خاص پليس يزد در دوره انقلاب اسلامي به شدت افزايش يافته است به طوري كه امروز خالصانه و مردمي ترين پليس در سطح كشور در يزد است و نيروي انتظامي يزد با شاخص هايي چون امانتداري ، صداقت در كار، راستي و درستي، اصالت خانوادگي، كم توقعي و نداشتن چشم داشت مادي و داشتن روحيه جامعه محور كمترين ميزان جرائم را در ميان كاركنان انتظامي كشور دارد.ارتباط پليس با روحانيت اصيل و متقابلاً احترام خاص مردم يزد به پليس و نفوذ شخصيت هاي معنوي چون شهيد صدوقي در ميان عناصر نظامي و انتظامي استان حتي فرماندهان از جمله عوامل موفقيت پليس در تاريخ يزد بوده است.

مدير اسناد و كتابخانه ملي استان درباره ادامه همايش هاي يزد شناسي گفت:

به دعوت فرمانداران مهريز و ميبد نشست هاي بعدي به مهريز شناسي وميبد شناسي اختصاص يافته است، ضمن آنكه با همكاري استانداري موضوعات"نقش اعتدال در مديريت تاريخي يزد" و "بسيج اجتماعي يزدي ها در حوادث نامترقبه تاريخي"و نيز برگزاري همايش تجليل از فرهيختگان يزدي خارج از استان در محل كتابخانه ملي ايران(تهران) در دستور كار قرار دارد.

دبير همايش هاي يزد شناسي در ادامه سخنان خود به فوايد و بركات همايش هاي يزد شناسي  اشاره كرد و افزود:

در واقع هر يك از همايش ها نقطه آغازي براي تحقيق  بيشتر و تلاش براي جمع آوري  اسناد در آن موضوع خاص مي باشد.

وي از مهمترين  دستاوردهاي برگزاري همايش هاي يزد شناسي در سطح استان را شناسايي و مصاحبه پا پيشكسوتان در واحد آرشيو شفاهي سازمان، تبادل اطلاعات اسنادي بين سازمان اسناد و كتابخانه ملي يزد و ارگانهاي ميزبان ،  ارتباط گيري پژوهشگران  با فرهيختگان  و دارندگان اسناد و مسئولان آن ارگان عنوان كرد.

وي سخن خود را با ياد شهيداني به پايان برد كه آرامش و امنيت امروز مردم ايران مرهون  ايثار و فداكاري ديروز آنهاست.

در ادامه دكتر حسين افراسيابي عضو هيئت علمي دانشگاه و عضو شوراي پژوهشي نيروي انتظامي استان گفت:

امنیت به معنای احساس آرامش و اطمینان، از ضرورت های زندگی فردی و اجتماعی است. نیاز به امنیت در سطوح مختلف، یکی از مهم ترین زمینه های زندگی اجتماعی انسان، از ابتدای تاریخ جوامع بشری تا امرور است. امنیت در معنای تضمین"زنده ماندن" و "زندگی کردن" با زندگی اجتماعی گره خورده است. انسان ها اگر از مکانیسم "اجتماع" بهره نمی گرفتند شانس کمی در زنده ماندن نوع خود و مقابله با تهدیدات زیستی و طبیعی داشتند. از سوی دیگر زندگی کردن، به معنای زندگی با کیفیت و آرامش نیز منوط به تعامل مثبت و همراه با امنیت با سایر افراد اجتماع است.

وي ادامه داد:

امنیت اجتماعی یکی از شاخص های اساسی توسعه و رفاه اجتماعی و از اهداف توسعه نیز بشمار می آید. از سوی دیگر این شاخص خود وسیله ای برای دستیابی به توسعه است. امنیت اجتماعی ضمن اینکه پیش نیاز توسعه پایدار و همه جانبه است، تحت تأثیر توسعه و ابعاد آن قرار دارد. توسعه پایدار، متوازن و همه جانبه زمینه ای مهم در امنیت اجتماعی است.

اين استاد دانشگاه افزود:

امنیت اجتماعی در گذشته صرفا شیوه ای برای رهایی از جبر طبیعت و استبداد تلقی می شد. در این نگاه سلبی، امنیت به عنوان وضعیت عدم تهدید تعریف می شد. اما امروزه امنیت به عنوان یک موضوع اجتماعی و نوعی کالای عمومی به حساب می آید که مستلزم تعامل آگاهانه و راهبردی در قالب عمل جمعی و مشترک است. در این رویکرد ایجابی، وجود شرایط و بسترهای مساعد برای تولید و حفظ امنیت مورد نظر است و امنیت از یک وضعیت به یک فرایند و محصول اجتماعی تبدیل شده  است.

عضو شوراي پژوهشي نيروي انتظامي افزود:

در مباحث نظری و اقدامات دهه های اخیر مشارکت در امنیت اجتماعی در قالب مفاهیمی همچون پلیس جامعه محور تبلور یافته است. پلیس جامعه محور از سه دهه گذشته مطرح شده و اکنون یکی از الگوهای مهم در اقدامات و برنامه ریزی های پلیسی و امنیتی جهان است. ویژگی این نوع پلیس، تغییر جهت از الگوهای سنتی کنترل اجتماعی به سمت جامعه محوری است.  از این نگاه، فعالیت های پلیسی شامل بخش سنتی(مبتنی بر مبارزه و مقابله با جرم، کنترل و بازداشتن از وقوع جرم) و بخش جامعه محور (مبتنی بر پیشگیری از وقوع جرم و ساماندهی آن) می­شود. در پلیس جامعه محور، پیشگیری از جرم مستلزم جلب مشارکت مردم و توجه به تشکل های مردم نهاد به عنوان یک راهبرد غالب است و بر این پیش فرض بنا شده است که شهروندان انسان های توانا و بالغ و به لحاظ علمی و عملی قابل اتکا هستند و می توان و باید بسیاری از مسائل اجتماعی را با مشارکت و همدلی آنها حل کرد. در این رویکرد جامعه از توان لازم برای صیانت از خود برخوردار است.

وي گفت:

در تاریخ ایران، مشارکت های غیر رسمی از دیرباز وجود داشته است. در میان روستائیان، عشایر و شهرنشینان همکاری در مراسم و مناسک و فعالیت های مختلف اقتصادی و معیشتی و فرهنگی دیده شده است. نمونه باز مشارکت و توان مردمی در انقلاب اسلامی و دهه های بعد از آن است. از انقلاب تا جنگ تحمیلی و دوران سازندگی و تحولات پس از آن مردم مشارکت گسترده ای در حل چالش ها داشته اند. مردم ایران جنگ هشت ساله که یکی از بزرگ ترین تهدیدات چندجانبه امنیتی بود را از طریق مشارکت عمومی و گسترده با موفقیت پشت سر گذاشتند. بنابراین جامعه ایران از قابلیت بالایی در حل مسائل امنیتی برخوردار است.

ايشان افزودند:

مشارکت اجتماعی و امنیتی در شهر یزد نیز قدمت قابل ملاحظه ای دارد. یزد شهر قنات است و قنات مهم ترین راهکار مقابله با چالش امنیت زیستی این مردم است. قنات دارای ابعاد امنیتی، اجتماعی و فرهنگی و اقتصادی متعددی است. امروز مهم ترین تهدید امنیتی جهان در قرن پیش رو آب می دانند. مشارکت در فعالیت های مذهبی، ساخت مساجد و حسینیه ها و موقوفات که در یزد سابقه ای دیرینه دارد نمونه های دیگری از مشارکت اجتماعی مردم این شهر است. بنابراین سابقه مشارکت در حوزه های مختلف نشان دهنده قابلیت جامعه یزد در توسعه امنیت جامعه مدار و مشارکت و تأمین امنیت اجتماعی با پلیس است.

تعامل و مشارکت پایدار مردم با پلیس در دو محور قابل انجام است:

1.مشارکت مستقیم (همیار پلیس، پلیس محله و ارتباط عملیاتی و اطلاعاتی با پلیس)

2.مشارکت ضمنی (تقویت مهارتها، دانش، حساسیت و سرمایه اجتماعی و انسجام اجتماعی مردم جهت پیشگیری از فراهم شدن زمینه های ضد امنیتی) به جای مبارزه با جرم ریشه های و بسترهای ایجاد آن را بخشکانیم. مردم از طریق انسجام اجتماعی مکانیسم های نظارتی غیر رسمی را فعال می کنند. از این طریق شهروندان جرم را تولید نمی کنند و بر آن نظارت می کنند.

تقویت تعامل جامعه و پلیس مستلزم توجه به هر دو محور و عواملی است که این تعامل را تقویت یا تضعیف می کند.

براساس مطالعات انجام شده، عوامل زیر در میزان مشارکت و تعامل مردم با پلیس موثر است:

1.متغیرهای اجتماعی: سرمایه اجتماعی، اعتماد اجتماعی، سرمایه اخلاقی پلیس، منزلت، تحصیلات، مذهب

2.متغیرهای شخصیتی: برون گرایی، مسئولیت پذیری و ...

3.متغیرهای ساختاری: زمینه های فنی و مدیریتی، تمرکززدایی، انجمن ها، تجربه تاریخی

سود و زیان: مشارکت کنشی عقلانی و تابع سود و زیان است.دریافت پاداش منجر به تقویت مشارکت می شود.

در ادامه اين ديدار  نيك سيرت از پژوهشگران استان  در زمينه جغرافياي امنيت استان گفت:

در زمینه جغرافیای امنیت باید خاطرنشان كرد  که موضوع جغرافیای امنیت استان یزد را در دو بعد طبیعی و انسانی می توان بررسی نمود. از نگاه طبیعی برخی از عوامل از قبیل آب و هوا، موقعیت نسبی و جغرافیایی، توپوگرافی، وسعت و ... سبب شده تا در گذشته مردم استان یزد به جهت این ویژگی های طبیعی از بسیاری از دست اندازی ها و نا امنی ها دور بوده و در برخی از موارد که خشونت طبیعت ایجاد نا امنی می نموده است برای مواجهه با بسیاری از این نا امنی ها با ظرافت خاصی اقدام به تغییر محیط خود نمایند. اما آنچه که به نظر امروزه جغرافیای امنیت استان یزد را با تهدید مواجه نموده است به نظر ابعاد انسانی است.

وي ادامه داد: برای مثال ما در استان یزد با آلودگی محیط زیست ناشی از تراکم جمعیت در محور عقدا- مهریز (طول 100 کیلومتر) روبرو هستیم. بیش از 80 درصد از جمعیت شهری استان یزد و بیش از 50 درصد از صنایع استان یزد در این محور مستقر هستند. بیشترین آمار مرگ و میر بر اثر سرطان استان از شهرهای مستقر در این محور گزارش شده است. بیشترین جرم و جنایت ها در این محور رخ می دهد. بیشترین مهاجرت افراد غیر بومی به این محور بوده است. بیشترین فشار بر منابع آبی و خاکی در این محور اتفاق افتاده است.

وي در پایان پیشنهاد داد  ضمن حساس بودن به  موضوع جغرافیای امنیت استان فرآیند استقرار و فعالیت جمعیت در استان یزد به سمت یک الگوی متعادلتر از طریق دستکاری متغیرهای سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی هدایت شود و مسئولین و برنامه ریزان توسعه استان اهتمام جدی برای ساماندهی و آمایش بهینه جمعیت در استان بنمایند.

بخش ويژه خاطرات پيشكسوتان نيروي انتظامي با سخنراني حجت الاسلام و المسلمين رضا شريفي مسئول سابق عقيدتي سياسي نيروي انتظامي  يزد و مركزي شروع شد كه ضمن بيان تاريخچه اي از عقيدتي سياسي نيروي انتظا مي گفت:

در نيروي انتظامي حلم و بردباري و اخلاق نيگو از شاخصه هاي اصلي كاركنان اين نهاد است.

وي در پايان به ذكر تاريخ شفاهي استان در زمينه نظميه و امنيت پرداخت.

گفتني است در حاشيه اين همايش به همت كارشناسان سازمان اسناد و كتابخانه ملي استان، نمايشگاهي از اسناد و تصاوير تاريخي مربوط به پيشينه و امنيت برپا شده بود.

در ادامه اين همايش از چند تن از پيشكسوتان و سخنرانان تقدير شد.

همچنين برگزاري تواشيح با موضوع امام زمان(عج)توسط گروه بين المللي بينات  و چاپ و انتشار گاهنامه علمي درج از ديگر برنامه هاي اين همايش بود كه مورد استقبال شركت كنندگان قرار گرفت.

> مطلب این صفحه را به زبان دلخواه خود ترجمه کنید

 

این خبر را با دوستان خود به اشتراک بگذارید










  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا