پديده¬ های کم¬آبی، خشکسالی، شوری¬زایی، فرسايش بادي، طوفان و ريزگردها از جمله معضلاتي است كه عرصه¬ ي محيط¬ هاي طبيعي و انساني بسیاری از مناطق کشور را با چالش مواجه ساخته است و استان یزد نیز از جمله این مناطق است.

یه گزارش روابط عمومی دانشگاه یزد، این پديده­ ها، خسارت­ هاي متنوعي به صورت­ هاي درون منطقه­ اي و برون منطقه­ اي در مقیاس­ های محلی، منطقه­ ای و جهانی دارد.

اعضای هیات علمی پژوهشکده مناطق خشک و بیابانی و دانشکده منابع طبیعی و کویرشناسی دانشگاه یزد در راستای انجام رسالت خطیری که بر دوش خود در زمینه روند فزاینده بیابان­زایی در کشور احساس نموده­ اند، همواره آغازگر تلاش­ های علمی و کاربردی در سطوح استانی تا ملی بوده­ اند.

در این راستا دانشگاه یزد افتخار دارد به عنوان اولین برگزار کننده همایش ملی بیابان(1372) و اولین، دومین و سومین همایش فرسایش بادی و طوفان­ های گرد و غبار (به ترتیب سال­های 1384، 1389 و 1392) و کنفرانس بین­ المللی تغییرات مناطق خشک با همکاری دانشگاه شفیلد انگلستان (2002) و نهمین همایش آبخیزداری ایران با محوریت خشکسالی(1392)، میزبان اندیشمندان علم بیابان و علوم مرتبط با آن باشد.

علاوه بر آن به سبب علاقه­ مندی به بررسی و مطالعه مسائل بیابانی کشور و بعضا ارائه راهکارهای علمی در کنترل بیابانزایی، ارزیابی بیابان و شدت بیابان­زایی تاکنون طرح­های متعدد پژوهشی و مطالعاتی در پژوهشکده و دانشکده در سطوح ملی، فراستانی و استانی به انجام رسیده و در حال انجام است.

عضو هیات علمی پژوهشکده و دانشکده منابع طبیعی و کویر شناسی دانشگاه یزد می گوید: این پژوهشکده با دارا بودن چهار گروه پژوهشي مصوب تحت عناوين  كنترل بيابان­زايي انساني و كويرشناسي، جنگل، مرتع و رستني هاي خشك­بوم، اكولوژي مناطق خشك و بياباني و آب و پالايش محيط در مناطق خشك، تاكنون بيش از 100 طرح پژوهشي در زمينه­هاي مرتبط با مناطق خشك و بياباني را در سطوح ملي، فرااستاني و استاني انجام داده یا در دست اجرا دارد.

"حمید رضا عظیم زاده" به مناسبت روز جهانی بیابانی زدایی و مقابله با بیابان زایی افزود: دو طرح پژوهشی بین­ المللی مهم که هم اینک دانشگاه یزد به عنوان همکار قابل اتکا در آن ها مطرح است شامل پروژه MENARID در استان یزد و پروژه RFLDL در استان کرمان در حال اجراست.

وی تصریح کرد: علاوه بر آن طرح ملی "مطالعه احداث شبكه رسوب­ سنجي و ارزيابي فرسايش بادي كشور" و "طرح تفصیلی اجرایی ساماندهی و نحوه نگهداری از اثر طبیعی ملی سرو ابرکوه" به عنوان طرحهای اثرگذار در سطح ملی در دانشگاه یزد خاتمه یافته است.

وی خاطر نشان کرد: دانشگاه یزد با دو بال پژوهشکده مناطق خشک و بیابانی و دانشکده منابع طبیعی و کویرشناسی در عرصه منابع طبیعی و محیط زیست با انجام طرحهای متعدد اثرگذار بوده است.

این عضو هیات علمی پژوهشکده مناطق خشک و بیابانی دانشگاه یزد اضافه کرد: این تاثیرات در عرصه مناطق بیابانی با ارایه پروژه ­های مختلف در زمینه های مدل های برآورد فرسایش بادی، نرم افزارهای پردازش اطلاعات باد، طرحهای کنترل کانون های بحرانی فرسایش بادی، مدیریت جنگل های دست کاشت، سنجش فرسایش بادی، فناوری احداث ایستگاه های اندازه­ گیری فرسایش بادی، توریسم طبیعی عرصه های بیابانی، بررسی سازگاری گونه های مقاوم به خشکی و شوری، مطالعات اکولوژیک مناطق بیابانی، ارائه طرحهای جامع مدیریت حیات وحش مناطق بیابانی و بررسی های اقتصادی آب در مناطق خشک و بیابانی به منصه ظهور رسیده است.  

عظیم زاده گفت: سال گذشته دانشگاه یزد همکار "طرح کلان ملی دانش و فناوری استفاده از آب دریا و آب شور برای مصارف شرب، کشاورزی و صنعت" بوده است و هم اینک دبیرخانه این طرح در پژوهشکده مناطق خشک و بیابانی فعال است و همکاری تنگاتنگی با دانشگاه ساری دارد. این طرح در مرحله انتقال از فاز صفر به فاز یک است.

وی با قدردانی از تمامی اعضای هیأت علمی، صاحب نظران  و محققان که در جهت اعتلای نام دانشگاه یزد و پژوهشکده مناطق خشک و بیابانی، دانشکده منابع طبیعی و کویرشناسی تلاش کرده اند گفت: آنچه به عنوان توانمندی های این مرکز در کنار دانشکده منابع طبیعی و کویرشناسی شاهد آن هستیم بخشی از ظرفیت قابل افزایش و پتانسیل دانشگاه در توانمندی های علمی و عملی است.

> مطلب این صفحه را به زبان دلخواه خود ترجمه کنید

 

این خبر را با دوستان خود به اشتراک بگذارید










  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا