دو هفته نامه امید و آگاهی  به قلم "محمد حامد حرزاده" نوشت:

انقلاب اسلامی در مقطع حساس و پیچ بزرگ تاریخ با یکی از مهمترین انتخابات خود روبروست. یازدهمین انتخابات ریاست جمهوری، صحنه رویارویی گفتمان انقلاب اسلامی و گفتمان های انحرافی تکنوکرات ها، سکولارها و متحجرین است.

در این میان، دشمنان مستکبر ملت ایران هم برای جبران شکست های سنگین منطقه ای و جهانی خود و تودهنی های گذشته ملت ایران، تمام توان رسانه ای، جاسوسی و امنیتی خود را به کار گرفته اند تا گفتمان اسلام ناب را به حاشیه برانند.

همچون همیشه تاریخ انقلاب، فتنه گران طالب قدرت برای فریب افکار عمومی با تکیه بر شعارهای خط امام، پیروی از ولایت و توسعه، ضمن سیاه نمایی های بی سابقه سعی دارند تا خود را منجی ایران از این وضعیت خیالی نشان دهند. طنز تلخ ماجرا این که، کسانی که دوره هایی طولانی در رأس مدیریت قوه های مختلف نظام بوده اند و ضمن دستاوردهای مثبت و بزرگ، بخش زیادی از مشکلات امروز جامعه حاصل سیاسیت های دیکته شده بانک تجارت جهانی و نهاد های سرمایه داری غرب در زمان مسئولیت آنهاست، ادعا می کنند که نظام اسلامی(و نه دولت) از مسیر ریل گذاری صحیح خارج شده و باید به مسیر قبلی بازگردد.

حال وظیفه ملت شریف و با بصیرت ایران اسلامی چیست؟ آیا بجز حضور گسترده در انتخابات وظیفه دیگری هم دارند؟

از آن جا که آراء مردمی در نظام مردم سالار دینی، پشتوانه استراتژیک این نظام سیاسی است لذا حضور حداکثری مردم علاوه بر یک حق مسلم، تکلیفی دینی و ملی است که ملت مقاوم ایران تاکنون آن را به خوبی انجام داده است. اما در مرحله بعد، انتخاب فرد اصلح که بتواند بار سنگین این امانت را به سرانجام برساند از اهمیت زیادی برخوردار است.

برای شناخت نامزد اصلح باید به آموزه های دینی، بیانات حضرت امام خمینی(ره) و امام خامنه ای و نیز تجربه 34 سال انقلاب اسلامی توجه کرد.

1-      اعتقاد به اسلام ناب و التزام به اجرای احکام اسلام: در طول تاریخ انقلاب اسلامی شاهد سیاستمدارانی بودیم که ادعای مسلمانی داشتند اما در عمل معتقد به احکام فقهی اجتماعی و سیاسی اسلام نبودند و یا اهتمام لازم برای اجرای آن نداشتند.

2-      دارا بودن روحیه مقاومت در برابر سختی ها و دشمنی ها: ملت ایران برای رسیده به قله های پیشرفت و شرافت نیازمند مسئولینی مقاوم، صبور و شجاع است تا از تهدیدات و عربده ها نترسند و در نیمه راه بار کشور را بر زمین نگذارند.

3-      تدبیر و داشتن نگاه بلند مدت نسبت به مسائل کشور: نداشتن برنامه و گرفتن تصمیمات آنی و عجولانه باعث دوباره و چندباره کاری ها و اتلاف منابع ملی خواهد شد. با توجه به ترسیم سند چشم انداز 20 ساله، لازم است رئیس جمهور مدیران خود را به رعایت اصول و شاکله این سند مهم ملزم کند.

4-      ارزشی بودن: دیدگاه و نظرات اعتقادی و فرهنگی رئیس جمهور تاثیر زیادی بر نوع نگرش و تفکر مدیران فرهنگی و بالتبع فعالیت های فرهنگی کشور دارد.

5-      تهذیب اخلاقی: از آن جا که جایگاه و اختیارات ریاست جمهور پس از رهبری معظم انقلاب، منصبی بی نظیر به حساب می آید، چنانچه فردی دارای حتی یک یا چند رذیله اخلاقی باشد و نفس خود را از هواهای نفسانی پاک نکرده باشد، نظام سیاسی و جامعه را دچار خسارت های غیر قابل جبران می کند.

6-      پایبندی و تسلیم نسبت به قانون: در طول دوره های اخیر ریاست جمهوری تسلیم نبودن روسای جمهور در برابر قوانینی که آن ها را برخلاف منافع یا امیال شخصی شان می دانند، هزینه های فراوانی را بر کشور تحمیل کرده است. لذا یکی از شاخصه های مهم نامزد اصلح، پایبندی بدون اما و اگر به قوانین اساسی و عادی کشور است.

7-      روحیه جهادی: مدیریت جهادی در طول انقلاب در هر عرصه ای که فرصت بروز و ظهور یافته است، کارهای نشدنی و محال را شدنی و سهل کرده است و گره های کور را از دست و پای کشور زدوده است. البته در این مسیر عده ای شعار آن را سر می دهند اما در هنگام عمل، کاری ناقص با هزینه گزاف تحویل می دهند که خود موجب بدنامی و تخریب مدیریت جهادی می شود.

8-      دوری از تشریفات و تجملات: در نظام اسلامی اگر تجمل گرایی و تفاخر جاهلی از منابع مالی خصوصی باشد، مذموم و گناه به شمار می رود و به طریق اولی چنانجه کسی بخواهد از بیت المال برای ارضای روحیه اشرافی گری هزینه کند، دچار گناه مضاعف و شومی شده است که به تعبیر بزرگان دین موجب ظغیان مردم و مستضعفین جامعه می شود.

و اما در پایان بر مخاطبان عزیز پوشیده نیست که می توان ملاک ها و شاخص های زیاد دیگری را نیز به این سلسله اضافه کرد که به دلیل طولانی شدن نوشتار آن را به وقت و عرصه دیگری موکول می کنیم.

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا