نشست خبری فهرست انتخاباتی صدای ملت صبح دیروز با حضور علی مطهری، علیرضا محجوب و محمدحسن غفوری‌فرد برگزار شد.

علی مطهری: اصولگرا‌یان به حقوق شهروندی و آزادی بیان توجه ندارند

در ابتدای این نشست علی مطهری در توضیحاتی درباره انگیزه انتشار فهرست صدای ملت برای انتخابات مجلس اظهار داشت: آنچه که در فضای سیاسی ما رواج دارد دو جریان اصلاح‌طلبی و اصولگرایی است و علت اصلی انتشار فهرست صدای ملت این بود که احساس کردیم نقاط ضعفی در هر دو جریان وجود دارد.

مطهری: صدای ملت نقاط ضعف اصلاح طلبی و اصولگرایی را جبران می‌کند

او گفت: اصولگرا‌ها به مسئله حقوق شهروندی و آزادی بیان و به طور کلی آزادی‌های سیاسی توجه کافی ندارند و آسیب‌هایی به کشور زده‌اند و اصلاح‌طلبان نیز در مسائل فرهنگی گاهی بیش از حد با تسامح و تساهل رفتار کنند؛ ما با انتشار فهرست صدای ملت تلاش داریم این نقاط ضعف را جبران کنیم و همزمان نقاط قوت هر دو جریان اصلاح‌طلبی و اصولگرایی را در دستور کار خود قرار دهیم.

نامزد انتخابات مجلس در حوزه تهران ادامه داد: احساس کردیم انحصار در دو جریان اصلاح‌طلبی و اصولگرایی الزامی نیست و نیاز به آغاز به کار جریان سومی است و بر این اساس نامزدهای مورد نظرمان را در تهران و برخی شهرستان‌ها معرفی کردیم.

مطهری خاطرنشان کرد: ما هیچ تعصب گروهی و جناحی خاصی نداریم و از هیچ کدام از اعضای لیست ۳۰ نفره صدای ملت هیچگونه تعهدی نگرفتیم و میثاق‌نامه‌ای نداشتیم و معتقدیم همه آزادند علاوه بر فهرست صدای ملت در هر فهرستی که تمایل دارند حضور داشته باشند.

غفور‌ی‌فرد: آنها که تایید شده‌اند، صلاحیت ورود به مجلس را دارند

در ادامه محمدحسن غفوری‌فرد نیز در سخنانی درباره حضور صدای ملت در انتخابات مجلس اعلام کرد: شرکت در انتخابات مجلس در هر کشوری که مجلس در راس امور باشد یکی از مهم‌ترین رسالت‌های مردم است و جایگاه رفیعی در سرنوشت آن ملت خواهد داشت و امیدوارم مردم این بار هم بلوغ و آگاهی سیاسی خود را نشان بدهند و آنچه تشخیص می‌دهند را عملی کنند.

او گفت: صدای ملت در انتخابات گذشته مجلس کار خود را شروع کرد و یکی از دلایل چنین تصمیمی خروج از این فضای دو قطبی بود و با توجه به استقبال خوبی که از این فهرست در انتخابات دوره نهم مجلس به عمل آمد، تصمیم گرفتیم در این دوره نیز کار خود را ادامه دهیم و برای انتخابات مجلس دهم فهرست ارائه کنیم.

این نامزد اصولگرای انتخابات مجلس دهم یاد‌آور شد: تذکر کاندیدا‌ها و لیست‌های انتخاباتی هم به انتخاب اصلح از سوی مردم یاری می‌رساند و هم سطح مشارکت را بالا برده و فضای کشور را انتخاباتی‌تر می‌کند.

غفوری‌فرد خاطرنشان کرد: تمام کسانی که مورد تایید شورای نگهبان قرار گرفته‌اند صلاحیت این را دارند که وارد مجلس شوند و هرکدام که از سوی مردم انتخاب شوند مورد احترام خواهندبود و همگی به تصمیم نهایی ملت احترام می‌گذارند.

محجوب: پیگیر مسائل صنفی کارگران هستم

همچنین علیرضا محجوب دیگر نامزد انتخابات مجلس که علاوه بر حضور در لیست ۳۰ نفره اصلاح‌طلبان در فهرست صدای ملت نیز قرار دارد اعلام کرد: فهرست انتخاباتی صدای ملت از دوره پیش فعالیت خود را آغاز کرد و جا دارد از آقایان کاتوزیان و عباس‌پور که به همراه آقای مطهری، غفوری‌فرد و بنده تهیه لیست انتخاباتی صدای ملت را آغاز کردیم، یادی بکنیم که با وجود مشکلاتی که پیش‌رویمان قرار داشت به این اعتقاد رسیدیم که باید صدای ملت را به گوش مسئولان برسانیم.

او با بیان اینکه علی مطهری از ابتدا سنگ زیرین آسیاب صدای ملت بوده است، یادآور شد: همگی شاهد بودیم که آقای مطهری بیش از همه بر سر شعار‌ها و مواضع خود ایستادگی کرد و در این راستا هزینه بسیاری داد و از انواع تهمت‌ها، اتهام‌ها، تهدید‌ها و توهین‌ها نترسید و هر اتفاقی را تحمل کرد.

محجوب با تاکید بر اینکه همواره به دنبال پیگیری مسائل صنفی کارگران بوده و کمتر به مباحث سیاسی و جناحی ورود می‌کند اعلام کرد: برخلاف تصور جریان صدای ملت یک جریان خلق‌الساعه نیست و از دوره پیش فعالیت خود را آغاز کرده و ما برای اینکه بتوانیم افراد سالم را معرفی کنیم اقدام به انتشار فهرست صدای ملت کردیم.

مطهری: اعضای «صدای ملت» در اکثر مواضع، همسویی دارند

علی مطهری در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا، درباره مشی سیاسی جریان موسوم به «صدای ملت» و این‌که آیا باید انتظار داشته‌باشیم دیگر اعضای این فهرست درصورت ورود به مجلس همچون مطهری با روندی متفاوت از دیگر نمایندگان مجلس نهم، به پیگیری مسائلی همچون رفع حصر، آزادی بیان و به طور کلی آزادی‌های سیاسی بپردازند، گفت: در هیچ فهرستی اینطور نیست که همه ۳۰ نفر صددرصد در مواضع سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی همسو باشند.

او گفت: همین که اعضای این فهرست «صدای ملت» در ۷۰ الی ۸۰ درصد مواضع همسویی داشته‌باشند، کفایت می‌کند، چراکه این موضوع یک امر نسبی است، نه یک امر مطلق و نمی‌توان گفت کسانی که در فهرست «صدای ملت» هستند، تمام مواضعشان دقیقاً همچون مواضع من است. چراکه ممکن در برخی مسائل مواضع خاص خودشان را داشته‌باشند.

این نامزد انتخابات مجلس دهم از حوزه تهران ادامه داد: با این وجود، به طور کلی از نظر بینش و گرایش سیاسی و مسائل فکری بسیار نزدیک به یکدیگر هستیم.

مطهری: هدف «صدای ملت» شکستن دیوار مصنوعی احزاب است

مطهری همچنین در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ایلنا درخصوص عدم انسجام و یکدستی فهرست «صدای ملت» و حضور افرادی با سلایق مختلف در کنار هم، تصریح کرد: یکی از اهداف ما این است که دیوار مصنوعی که میان اصولگرایی و اصلاح‌طلبی ایجاد شده را فرو بریزیم چرا که معتقدیم هم در جریان اصلاحات و هم در میان اصولگرایان افراد خوش‌فکری حضور دارند که ما همه آن‌ها را در فهرست «صدای ملت» قرار دادیم.

غفوری‌فرد: هدف «صدای ملت» رساندن صدای همه گروه‌هاست

محمدحسن غفوری‌فرد نیز در پاسخ به این سوال خبرنگار ایلنا، یادآور شد: نام ما «صدای ملت» است و ما در این موضوع که صدای ملت را به گوش مسئولان برسانیم، اشتراک‌نظر داریم و این‌که در راستای رساندن صدای همه مردم به گوش مسئولان تلاش کنیم، هدف اصلی ماست.

او گفت: ممکن است گروهی از مردم را من نمایندگی کنم که نظرشان با گروهی که آقای محجوب نمایندگی‌شان می‌کنند، متفاوت باشد.

این نامزد اصولگرای مجلس دهم از حوزه انتخابیه تهران خاطرنشان کرد: نکته دیگر این است که در میان اصولگرایان و اصلاح‌طلبان هم یک صدای واحد وجود ندارد.

او ادامه داد: همه باید برای تحقق هرچه بهتر آزادی بیان تلاش کنیم تا همه گروه‌ها و حتی اقلیت‌های کوچک مذهبی هم بتوانند صدای‌شان را برسانند و حتی اگر این صدا مورد علاقه من نباشد، باید کاری کنیم که حرف‌شان شنیده شود.

مطهری: «صدای ملت» به دنبال معامله با اصلاح‌طلبان نیست

مطهری همچنین در پاسخ به سوال دیگری درباره این‌که چرا باوجود قرارگرفتن نامش در لیست ائتلاف اصلاح‌طلبان، نام محمدرضا عارف در فهرست «صدای ملت» نیامده است، یادآور شد: این‌که اصلاح‌طلبان نام بنده را در فهرست خود قرار دادند، به درخواست خودشان بود و این‌که ما آقای عارف را در فهرست «صدای ملت» نیاوردیم، به این دلیل است که اولاً ما به دنبال بده‌بستان نیستیم که یک معامله انجام دهیم و من در لیست آن‌ها و آن‌ها در لیست من باشند.

او اضافه کرد: نکته دیگر این است که ما جریان سوم هستیم که باوجود این‌که خود را اصولگرا و اصلاح‌طلب واقعی می‌دانی، ارتباطی با این دو جریان سیاسی نداریم و این درحالی است که آقای عارف، تابلوی اصلاح‌طلبی است و همین‌طور آقای حدادعادل نیز تابلوی اصولگرایی است و قرار نیست که فهرست‌مان تکرار همان دو لیست قبلی باشد.

مطهری: همه باید اخلاق سیاسی را رعایت کنند

مطهری در ادامه و در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا درباره لزوم رعایت اخلاق انتخاباتی، اعلام کرد: توضیح در این باره روشن است و همین مسائلی که شما فرمودید درست است و همه نامزدها باید اخلاق سیاسی را رعایت کنند.

او با اشاره به تخطی برخی رسانه‌ها و نامزدها از اخلاق انتخاباتی، یادآور شد: متاسفانه برخی رسانه‌ها اخباری که قطعی نیست را اعلام می‌کنند و بعضاً خبرهای دروغ منتشر می‌کنند و من همه رسانه‌ها و نامزدهای انتخاباتی را به رعایت اخلاق رسانه‌ای دعوت می‌کنم.

مطهری: حقوق شهروندی در دو دوره گذشته مغفول ماند

مطهری در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری درباره انتقادهای او به مجلس نهم، یادآور شد: انتقادهای ما به مجلس نهم به این معنا نبود که در این دوره هیچ اقدام مثبتی صورت نگرفته‌است، بلکه قانون‌هایی که در این مدت تصویب شد که بعضاً خوب بودند.

او گفت: به عنوان نمونه قانون جرم سیاسی که اخیراً به تصویب نمایندگان مجلس رسید، گام مثبتی بود تا با افرادی که می‌خواهند نظرشان را در سطح جامعه مطرح کنند، همچون مجرمان برخورد نشود.

این نماینده مجلس نهم در پاسخ به بخش دیگری از سوال این خبرنگار درباره اولویت‌های «صدای ملت» و مواضع او درباره حصر و آزادی‌های سیاسی، خاطرنشان کرد: اولویت اول مجلس دهم همان‌طور که در شعار «صدای ملت» موردتاکید قرار گرفته، رونق اقتصادی است اما پس از آن، بر سیاست داخلی و بحث حقوق شهروندی تاکید داریم و معتقدیم توجه به این مسائل مهم در دو دوره گذشته مجلس مغفول مانده است.

مطهری: در موضوع حصر قانون به درستی اجرا نشده است

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس تصریح کرد: درباره آزای بیان و حصر هم باید بگویم، من همواره به دنبال اجرای قانون بوده و هستم و در این مورد هم اعتراضم به این بود که قانون به درستی اجرا نشده‌است. در واقع من صرفاً نظر خود را بیان نکردم.

او در پاسخ به سوال دیگری درباره علت حضور محمدحسن غفوری‌فرد در لیست «صدای ملت» و ارتباط این تصمیم با جاماندن او از لیست ائتلاف اصولگرایان، توضیح داد: آقای غفوری‌فرد از موسسان «صدای ملت» بودند و این‌طور نیست که چون در لیست اصولگرایان قرار نگرفتند، ما ایشان را در فهرست «صدای ملت» قرار دادیم.

غفوری‌فرد: اگر در لیست اصولگرایان بودم، «صدای ملت» را فراموش نمی‌کردم

محمدحسن غفوری‌فرد نیز در پاسخ به این سوال گفت: من حتی اگر در لیست ائتلاف اصولگرایان قرار داشتم، باز «صدای ملت» را فراموش نمی‌کردم، چراکه در جریان انتخابات مجلس نهم به همراه آقای محجوب و مطهری و چند نفر دیگر از دوستان این فهرست را تهیه کردیم و امیدواریم بتوانیم در مقاطع تصمیم‌گیری و حساس، صدای ملت را به گوش مسئولان برسانیم.

مطهری: «صدای ملت» ارتباطی به روابط عمومی مجلس ندارد

مطهری در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری درباره ارسال فکس دعوت‌نامه نشست خبری «صدای ملت» از شماره روابط عمومی مجلس شورای اسلامی، توضیح داد: خبر این نشست خبری ابتدا در کانال تلگرام «صدای ملت» منتشر شد و بعد از آن نیز برای رسانه‌ها پیامک شد، اما گویا روابط عمومی مجلس احساس تکلیف کرد در انتشار این خبر اقدام کند و این موضوع ارتباطی به ما ندارد.

او با بیان این‌که از قانون‌بودن یا غیرقانونی‌بودن این اقدام روابط عمومی مجلس بی‌اطلاع است، گفت: این‌طور نبود که ما از آن‌ها درخواست کنیم که خبر برگزاری این نشست خبری را منتشر کنند، اما شاید باتوجه به این‌که چند نفر از نمایندگان کنونی مجلس در این نشست حضور داشتند، آنها به تصمیم خود دست به چنین اقدامی زده‌اند.

مطهری: فشاری از اصلاح‌طلبان برای منتفی‌کردن «صدای ملت» احساس نمی‌کنیم

این نماینده مجلس نهم همچنین در پاسخ به سوال دیگری درخصوص فشار برخی اصلاح‌طلبان ازجمله اعضای کارگزاران به او برای انصراف از انتشار فهرست «صدای ملت»، اعلام کرد: ما فشاری احساس نمی‌کنیم که فهرستمان را منتفی کنیم، اما به هر حال پیش از انتشار این فهرست، برخی اصلاح‌طلبان و حامیان دولت با تاکید بر لزوم اقدام یکپارچه می‌گفتند بهتر است یک لیست منتشر شود.

محجوب: از عدم حضور اصلاح‌طلبان ردصلاحیت‌شده متاسفیم

در ادامه محجوب در پاسخ به سوال دیگری درباره ردصلاحیت گسترده اصلاح‌طلبان و امکان برگزاری یک انتخابات رقابتی، گفت: ما از عدم حضور عده بسیاری از فعالان برجسته سیاسی که امروز باید در رقابت انتخاباتی حضور می‌داشتند، متاسفیم اما معتقدیم این عزیزان در هر کجا که باشند، خدمت‌رسان مردم و نظام خواهند بود و به هیچ عنوان با نظام قهر نخواهند کرد.

او گفت: ما نمی‌توانیم به نحوه تاییدصلاحیت یا عدم تایید صلاحیت نامزدهای انتخاباتی و عملکرد شورای نگهبان خللی وارد کنیم، چراکه دلایل آن را نمی‌دانیم و در جریان جرئیات پرونده‌ها نیستیم.

این نماینده اصلاح‌طلب مجلس نهم در توضیح چگونگی تصحیح قوانین مربوط به ردصلاحیت‌ها، خاطرنشان کرد: به هرحال قوانین طوری نوشته که این سمت می‌رود و یک ایراد روشن قوانین مربوط به ردصلاحیت‌ها این است که تاحدودی مطلق نوشته شده‌است.

او اضافه کرد: وقتی در قانون به یک نهاد اختیار تام داده‌ایم، نمی‌توانیم این اختیار را از او سلب کنیم ولی معتقدیم باید اصلاحاتی در قانون انتخابات انجام شود.

محجوب: باید قانون جامع انتخابات نگاشته شود

محجوب اعلام کرد:‌ به گمان من باید یک قانون جامع انتخاباتی نگاشته‌شود تا مشکلاتی از این دست تکرار نشود. نکته مهمی که به ویژه در حدود یک‌دهه گذشته مغفول مانده، بی‌توجهی به مسئله افزایش تعداد نمایندگان به نسبت افرایش جمعیت کشور است که در تمام این مدت معطل و بلاتکلیف مانده‌است.

 

مطهری: بند یک و سه ماده ۲۸ باید اصلاح شود

مطهری نیز در پاسخ به همین سوال گفت: به طور کلی احساس می‌کنم، مسائل مربوط به بند ۱ و ۳ ماده ۲۸ باید هرچه سریع‌تر اصلاح شود. چراکه مفاهیم کشداری در این ماده برای ردصلاحیت افراد ذکر شده و تطبیق آن با مصادیق کار دشواری است.

او اضافه کرد: ‌ این‌که به یک روحانی که سال‌ها امام جماعت بوده، به راحتی بگوییم که به اسلام التزام ندارد. چراکه نمی‌توان به همین راحتی با آبروی افراد بازی کرد.

برخی اعضای شورای نگهبان نسبت به اصلاح قانون انتخابات اتفاق‌نظر دارند

این نامزد انتخابات مجلس دهم از حوزه انتخابیه تهران، یادآور شد: تاجایی که اطلاع دارم حتی برخی از اعضای شورای نگهبان هم درباره لزوم اصلاح قانون انتخابات اتفاق‌نظر دارند.

او ادامه داد: ‌ احساس می‌کنم بهتر است بحث اصلاح قانون انتخابات در همین روزهای باقی مانده از مجلس نهم مطرح شود، چراکه با تغییر مجلس تا نمایندگان جدید بخواهند رسماً کار خود را آغاز کنند، زمان از دست می‌رود.

مطهری با اشاره اصلاح بخشی از آیین‌نامه مجلس مربوط به سوال از رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: در جریان سوال بنده از آقای احمدی‌نژاد در مجلس هشتم، متوجه شدیم که آیین‌نامه داخلی مجلس در این خصوص مشکلاتی دارد که با همت نمایندگان اصلاحاتی درباره آن انجام گرفت.

مطهری: پرداخت یارانه به مردم درست نیست

مطهری در پاسخ به سوال دیگری درباره عدم انتقاد از سیاست‌های اقتصادی دولت یازدهم، گفت: در مورد قانون هدفمندی یارانه‌ها، بار‌ها تذکر دادیم و حتی طرحی آوردیم که یارانه خانواده‌هایی که تحت پوشش کمیته امداد امام (ره) و سازمان بهزیستی نیستند از ابتدای سال ۹۵ قطع شود و یارانه مددجو‌ها افزایش یابد، چرا که معتقدیم یارانه باید به افراد ناتوان پرداخت شود اما عده‌ای گفتند که کسانی که این موضوع را مطرح کردند، در انتخابات بعد رای نمی‌آوردند و این موضوع باعث شد برخی از نمایندگان امضایشان را پس گرفتند و این طرح منتفی شد.

او ادامه داد: با این وجود معتقدم این موضوع یارانه‌ها باید به پایان برسد و به غیر از افراد نیازمند، یارانه افراد حذف شود. همه جای دنیا مردم به دولت پول و مالیات می‌دهند اما این‌جا دولت باید به مردم پول بدهد که این روال درستی نیست.

محجوب: بیش از ۸۰ درصد تذکرهای من مربوط به معیشت مردم بود

محجوب نیز در پاسخ به همین سوال یادآور شد: بیش از ۸۰ درصد تذکرهای من در حوزه اقتصاد و معیشت مردم و اقدام‌ها و سیاست‌های اقتصادی دولت بوده‌است.

او گفت: در جریان تصویب قانون هدفمندی یارانه‌ها، تعداد مخالفان به حدنصاب ۵ نفر هم نرسید اما بنده و یکی دو نفر از دوستان مخالفتمان را با این طرح اعلام کردیم.

این نامزد اصلاح‌طلب مجلس دهم ادامه داد: نحوه تخصیص یارانه‌ها به هیچ‌عنوان با آنچه در قانون هدفمندی آمده، مطابقت ندارد و در زمان اجرای آن، کسی انتقاد نکرد که شاید از این موضوع استفاده تبلیغاتی و انتخاباتی صورت بگیرد.

محجوب: گره اصلی مشکلات اقتصادی در رونق است

این نماینده اصلاح‌طلب مجلس نهم تصریح‌کرد: گره اصلی مشکلات اقتصادی در بی‌توجهی به رونق اقتصادی است و خوشبختانه جریان‌های دیگر هم با شعارهایی مبنی بر رونق اقتصادی وارد انتخابات شده‌اند و اگر رونق اقتصادی محقق شود، همه مشکلات اقتصادی دگرگون می‌شود.

محجوب: طرح بیمه بیکاری با مخالفت شورای نگهبان مغفول ماند

محجوب همچنین با اشاره به طرح بیمه بیکاری در مجلس هشتم، اعلام کرد: در زمان مجلس هشتم من و آقای مطهری طرحی را به امضا رساندیم که بر اساس آن دولت موظف باشد به کسانی که برایشان شغلی ایجاد نکرده، بیمه بیکاری پرداخت کند که متاسفانه پس از ۳ بار رفت و برگشت به شورای نگهبان و مجلس، در ‌‌نهایت شورای نگهبان ایرادهای جدیدی درباره آن مطرح کرد و مانع از تصویب این طرح شد و ما همچنان معترضیم و معتقدیم این بیمه بیکاری حتماً باید به جریان بیافتد، ‌ چراکه هدفمندی یارانه‌ها بدون بدیل قابل اجرا نیست.

او اضافه کرد: نباید همه مردم به ماخذ منابع مالی دسترسی داشته‌باشند، چراکه فلسفه مالیات این است که بخش اعظم آن را بر توزیع مجدد درآمد قرار دهیم و از پول‌های مالیات برای اقشار کم‌درآمد امکانات ایجاد کنیم.

رئیس فراکسیون کارگری مجلس نهم تاکید کرد: رونق یک نسخه عمومی است که اگر کسی به آن بی‌توجه باشد، درواقع به حقوق شهروندی هم بی‌اعتنا است.

 محجوب با تاکید بر این‌که کمترین نطق سیاسی را در طول نمایندگی‌اش داشته، اعلام کرد: به عنوان کسی که بیشتر تلاش خود را برای حل مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم به کار بسته‌ام، معتقدم موضوع اقتصادی و معیشت مردم باید توسط همه جریان‌های سیاسی مورد توجه قرار بگیرد.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا