استاندار یزد با اشاره به اینکه درحال حاضر قدرت دانايي، فناوري و تكنولوژي حرف اول را مي زند، تصریح کرد: منطقه ويژه علم وفناوري يزد جزو پنج استاني است كه به تصويب شوراي عتف رسيده و ما دنبال اين هستيم که صنايع هايتك را در این استان مستقر كنيم.

به گزارش واحد دریافت خبر یزدفردا " سیدمحمد میرمحمدی روز جمعه 20 شهریورماه در نشست استانداران منطقه پنج کشور که در بیرجند خراسان جنوبی برگزار شد، ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدا و بنیانگذار انقلاب اسلامی با بیان اینکه استان يزد بحث توسعه پارك هاي علم و فناوري و منطقه ويژه علم و فناوري را در دستور دارد، افزود: در سال جاری، استان يزد 12 درصد صادرات فناوري کل كشور را به خود اختصاص داده و از این طریق درآمدی معادل 4/2 ميليون دلار کسب کرده است.
وی ابراز امیدواری کرد که استان یزد بتواند باتوجه به شرايط منطقه، كاربري ها و نيازها را تعريف كند و تولیدات صادراتی استان را افزایش دهد.
میرمحمدی با اشاره به اینکه می بایست با توسعه واحدهاي الكترونيكي ارزش افزوده ای 10 برابر بهره برداري از معادن داشته باشيم، خاطرنشان کرد: اين فعاليت ها اقتصاد مرز را تقويت مي كند و اشتغال ايجاد مي كند و همكاري هاي متقابل در كشورها را افزایش و مبادلات را تقویت و اقتصاد ما را شكوفا می كند که درنتیجه رشد اقتصادي را  به دنبال خواهد داشت.


افسوس خوردن مشکلات را حل نمی کند


استاندار یزد با اشاره به اینکه افسوس خوردن درباره مشکلات مرزی کار را حل نمی کند، گفت: بايد ببينيم طرف های مقابل در مرزها چه شرايطي دارند که موفق شده اند تا ما نیز همان شرايط را در مرزهاي خودمان بوجود آوريم.
وی با اشاره به اینکه به جای يك نگاه فعال، خلاق و هجومي به مسائل، بيشتر نگاه انفعالي داريم، افزود: با این نگاه در همین وضعیت می مانیم و بجاي حركت بيشتر صرفا مشکلات را مطرح و درد و دل می کنیم و کمتر به فکر خروج از مشكلات خواهیم بود.
عالی ترین مقام اجرایی استان یزد با اشاره به اینکه باید این جلسات را پایگاهی برای ارتقا کارهایمان قرار دهیم، تاکید کرد: اگر بجاي بحث هايي كه عمدتا دردها را بيان مي كند به راهكارها بپردازيم، شايد در هر جلسه امكان برداشت گام هایی به سوی پیشرفت ميسر شود.
استاندار یزد خاطرنشان کرد: در بررسی مشکلات باید ببينيم كجا هستيم و می خواهیم به كجا برويم چراکه اگر مبدا و مقصد معلوم باشد به نحو بهتری می توان مسير پیشرفت را طي کرد.
این مقام مسوول با تاکید به اینکه استان هاي منطقه پنج در جلساتي كه داشتند به نقاط مشترك بسیاری دست یافته اند، خاطر نشان ساخت: كارهايي كه بايد دنبال شود تاحدودي روشن شده و بايد اقدامات عملياتي آن آغاز شود.
این مقام مسوول با عنوان اینکه برنامه ریزی برای رشد اقتصادی مرز نیازمند این است که بدانیم اقتصاد مرز چه زیرساختی را نیاز دارد، افزود: بدون پشتوانه و زیرساخت اقتصادی نمی توان حرکتی قابل توجه داشت و براي اينكه بتوانيم اقتصاد مرز را سر و سامان دهیم نیازمند زیرساخت هایی هستیم.


مهمترین مشکل منطقه پنج، کمبود آب است


وی آب را مهمترین و عمده ترین مشکل زیر ساختی در استان های منطقه پنج کشور دانست و اظهار داشت: اگر آب شرب مورد نیاز در منطقه وجود نداشته باشد امكان اينكه جمعيتي را در يك جايي حفظ كنيد از بین می رود و اگر آب براي مصرف صنعت نداشته باشيد امكان داير كردن صنعت و ايجاد بنگاه های توليدي وجود نخواهد داشت.
سیدمحمد میرمحمدی تاکید کرد که ابتدا بايد زيرساخت هاي اقتصاد مرز را داشته باشيم كه به پشتوانه اين زيرساخت ها بسياري از مسايل كه منجر به آسيب می شود را برطرف سازیم.
وی استان های یزد، کرمان و خراسان رضوی، شمالی و جنوبی را استان های برخوردار از منابع معدني غني دانست و عنوان کرد: استان يزد در حال حاضر از نظر معدني و ذخاير معدني رتبه دوم كشور را دارا است، اما اگر بخواهیم از اين معادن بهره برداري شود نياز به زيرساخت هايی دارد که اولین آن آب است.
وی تاکید کرد: اگر آب نداشته باشيم، امکان استقرار صنايع جوار معدني وجود نخواهند داشت و در نتیجه بحث خام فروشي مطرح می شود که هيچ ارزش افزوده و اشتغالي در داخل استان ایجاد نخواهد شد.
میرمحمدی با ذکر این مثال که در خبرها بارها دیده و خوانده ایم که 65 هزار تن سنگ آهن به مقصد چين صادر و به جای آن 55 هزار تن گندله از بحرين به ايران وارد شده است، تصریح کرد: تفسیر خبر این است که با ارسال سنگ آهن به دیگر کشور ها و پس گرفتن گندگه از آنها اشتغال قابل توجهي را براي ديگر كشورها فراهم كرده ايم.
وی ادامه داد: این در حالی است که با استفاده از منابع غني و تأمين زيرساخت هاي لازم قادر خواهیم بود ايجاد اشتغال كنيم و ارزش افزوده خوبی بدست آوريم و وقتی این مهم صورت بگیرد موفق خواهیم شد جمعيت مناطق را با پراكنش مناسب تنظيم کنیم.


با ایجاد اشتغال از قاچاق های خرد جلوگیری کنیم


استاندار یزد يكي از بحث هاي مهم استان های منطقه پنج کشور را مسائل امنيتي دانست و تاکید کرد: در حال حاضر جمعیت روستاها رو به کاهش و به سمت تمرکز در شهرها است که این نشان می دهد که سپرهاي امنيتي ما از نقطه به نقطه بودن به تمرکز در یک نقطه تغییر کرده است.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه اگر اشتغال را به گونه ای فراهم کنیم که افراد براي امرار معاش به قاچاق گرایش پیدا نکنند، تصریح کرد: با ایجاد اشتغال و جذب این افراد به کار، چهره چاقاقچي عمده زودتر نمایان مي شود و دیگر قاچاقچي هاي عمده لابلاي قاچاقچي خرد گم نمي شوند.


صنعت گردشگری، یکی از ظرفیت های مهم منطقه پنج است


وی یکی از مهمترین ظرفیت های توسعه استان های منطقه پنج را بحث گردشگري دانست و افزود: ظرفیت و توانمندی گردشگری در منطقه پنج  به گونه ای است که زيبايي هاي طبيعت، تاريخي، معماري، اسلامي و فرهنگي و سبك زندگي در آن جاری است و ما باید بتوانیم از این ظرفیت ها به خوبی برای درامد زایی استفاده کنیم.
استاندار یزد با طرح این پرسش که اگر با دیگر کشور ها مناسبات خوبي نداشته باشيم و تعامل نباشد، چگونه باید محور گردشگري را توسعه دهیم، ابراز امیدواری کرد: با اتمام کار مراحل توافق هسته اي فضاي گردشگري بهتری فراهم می شود تا محور گردشگري بخوبي كار خودش را پيش ببرد و به جایگاه اصلی خود برسد.


به دنبال اقداماتی برای حل مشکلات زیست محیطی باشیم


وی یکی از محورهای مشترك و مهم منطقه پنج را بحث منابع طبيعی و محيط زيست دانست و بیان کرد: در استان های منطقه پنج از نظر زيست محيطي با مشكلات زيادي مواجه هستيم که می بایست به دنبال راه های کارشناسی برای پایان دادن به این مشکل باشیم  چراکه ادامه دار شدن این مشکل، مسائل و مشکلات بیشتری را در پی خواهد داشت.
وی یکی از راه های برون رفت از مشکلات زیست محیطی را افزایش فضای سبز مناسب دانست و عنوان کرد: ایجاد فضاهاي مناسب براي گردشگري طبيعت، پارك ها و هتل ها یکی از مواردی است که هم صنعت گردشگری را رونق خواهد داد و هم در حل بخشی از مسائل زیست محیطی کمک خواهد کرد.


نگاهی منطقی به مسائل و مشکلات داشته باشیم


میرمحمدی یکی از مهمترین کارها را نگاه منطقی به مسائل و مشکلات دانست و تصریح کرد: نگاه ما بايد حداقل براي افق 20 یا 40 سال آينده باشد و اگر غير از اين در توسعه منطقه اهدافي را دنبال كنيم، عقب خواهيم ماند.
وی یکی از دلایل پیدایش مشکلات را عدم توجه به برنامه های بلند مدت دانست و خاطرنشان کرد: دورانديشي و دورنگري را بايد در کارهایمان لحاظ کنیم و اگر تا به حال این کار را کرده بودیم وضعیت بهتری داشتیم.


استفاده از انرژی خورشیدی در دستور کار استان یزد است


میرمحمدی در بخش دیگری از سخنانش انرژي خورشيدي را از زیرساخت های منطقه پنج کشور دانست و افزود: در استان های منطقه پنج به طور میانگین از 365 روز سال  320 روز آفتاب  داريم که این مهم ما را در بهره گیری از این تکنولوژی کمک شایانی خواهد کرد.
وی با ذکر این پرسش که چه مشكلي وجود دارد که ما از این منبع خدادای استفاده نمی کنیم خاطرنشان ساخت: امروز خوشبختانه وزارت نيرو سياستی اتخاذ كرده که هر كيلو وات ساعت انرژی خورشیدی را نه هزار ریال خريداری مي كند.
استاندار یزد با اعلام اینکه هم اکنون در استان یزد برای راه اندازی یک نیروگاه690 مگاواتی انرژي خورشيدي پروانه صادر شده است، افزود: این مهم می تواند زيرساخت ها را افزایش دهد تا  فضا براي توسعه منطقه پنج فراهم شود.


مشارکت مردم مهمترین نیاز امروز جامعه است


وی در ادامه بحث مشارکت مردم در امور را بسیار مهم ارزیابی کرد و گفت: مهمترين نياز ما بحث مشارکت مردم در کارها است ولی به نظرم در اين زمينه توفیق چندانی نداشته ایم.
استاندار یزد در ادامه تاکید کرد: رويكرد دولت تدبير و اميد در ارتباط با توجه به بخش خصوصي، حمايت از آن و تشكل هاي مردم نهاد موجب مي شود كه از اين پس نقش مردم را بيش از پيش باور كنيم و به آنها بها و نهادهاي مردمي را توسعه دهيم.
وی یکی از راه های مشارکت مردم در کارها را ارائه مشوق های لازم از سوی دولت و تشویق مردم به استفاده از سرمایه خودشان دانست و تاکید کرد: اینکه مردم بتوانند با مشاركت و سرمايه خودشان وارد توسعه صنعتي، توسعه خدمات و مجموعه هاي اقتصادي شوند و با سرمايه هاي خردشان توليد داشته باشند و اشتغال ايجاد كنند، امری مطلوب به نظر می رسد.


نحوه استفاده از ظرفیت های ریلی نیاز به بازنگری دارد


وی خطوط ريلي و مواصلاتي در استان های منطقه پنج کشور را مهم ارزیابی کرد و افزود: دسترسي به كشورهاي خلیج فارس و آسياي ميانه و هندوستان با این خطوط فراهم است اما اینکه چقدر ما از این ظرفیت استفاده کرده ایم نیاز به بازنگری دارد.
وی تصریح کرد: عمده كشورهاي خليج فارس ظرفیت واردات را دارند و ما باید با افزایش کیفیت کالا هایمان از ظرفیت این خطوط ریلی استفاده کنیم و صادرات داشته باشیم.
وی با تاکید بر این که در صادرات نباید محدود به كشورهاي همسايه شويم و تا جایی که امكان دارد می بایست بازارهای جهانی را بدست آوریم، خاطرنشان کرد: استان يزد امروز در صنعت كاشي و سراميك كشور سهم 45 درصدی دارد ولی به جهتی که صرفا در بازارهای كشورهاي همسايه محدود بوده، دچار مشكلاتی  شده است.
گفتنی است منطقه پنج کشور شامل استان های یزد، خراسان شمالی، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان و کرمان است و جلسات هم اندیشی استانداران به صورت دوره ای به میزبانی یکی از استان ها برگزار می گردد که استان یزد نیز در بهمن ماه سال گذشته میزبان این نشست بوده است.










  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا